Svar: Toiletbesøg

16. maj 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at høre, at det går stille og roligt fremad med renligheden og det lyder som om at jeres datter nu er helt bevidst om, hvad hun laver. Hun fornemmer både tisse- og afføringstrang og kan sagtens sige til omkring begge dele.

Nogle børn har rigtig svært ved at skulle lave afføring og beder om at få en ble på eller går om bag sofaen og sætter sig og laver der.. Og det er her en rigtig god idé at forsøge at skabe faste toilettider og forsøge at motivere hende til at "prutte", når hun sidder på toilettet. Hun skal ikke spørges, men skal følges derud, som noget helt naturligt. Hvis du spørger "vil du prøve på toilettet?", så vil hun sige nej. Det er derfor en god idé at sige "kom vi går lige ud på toilettet inden vi køre" - tage hende i hånden og så går I derud, prøver at komme af med noget og lykkes det, så er det godt, lykkes det ikke, så var det godt at I forsøgte.

Prøv at se om du nogle gange, når du tørrer hende, kan få lidt streger af afføring på papiret. Vis hende det, så hun får fornemmelsen af at det er helt ufarligt og at det således sagtens kan komme på toilettet.

Prøv at holde hendes mave igang, så hun ikke får tendens til hård mave. Hvis afføringen er blød, let at komme af med, så er det naturligt sværere at holde igen, når hun sidder på toilettet og tisser og hvis det lykkes at komme af med noget, så vil hun komme over den hurdle, som det lige nu er. Hun vil opleve at det er helt ufarligt og noget hun sagtens kan klare.

Prøv at læse bøger om renlighed og om hvordan kroppen fungerer. At maden vil spiser bliver til tis og afføring:) Prøv også at læse bøger om afføring. F.eks. "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller "Gæt en lort" af Sebastian Klein. Så I på den måde kommer omkring snakken om afføring og får det gjort så naturligt som muligt.

Kan I lave aftaler med hende? Det kan godt være en god idé at I sætter jer ned og fortæller hende, at I nu mener at det er tid til at blive helt fri fra bleen. At I ved at det er svært og at hun ikke skal klare det alene, at I er der, hjælper hende og støtter hende. At det er helt okay, at det nogle gange ikke lykkes, sådan er det og det er okay, men at I vil hjælpe hende, så det lykkes. Så hun mærker og I får sat lidt ord på, at det er her I er nået til nu. Der er mange ting man skal lære, man skal lære at gå, lære at cykle osv. og man skal også lærer at smide bleen og det skal hun lære nu.

Hvis I kan lave en aftale med hende, hvor hun naturligvis selv skal give udtryk for at hun godt vil samarbejde om det, så er der grobund for en god start. Og her kan I f.eks. godt lave en aftale med hende om, at når hun skal lave afføring, så må hun godt få bleen på, som hun plejer, men ...

Annonce

... at hun i første omgang skal lave afføring på badeværelset. Det er der det foregår. Herefter skal hun så lave afføring på toilettet. Hun skal altså sidde på toilettet imens. Det kan også være at I med det samme kan kræve at hun prøver at sidde på toilettet - Prøv at holde øje med, hvornår hun har afføring eller hvis hun beder om at få en ble på, så prøv at holde fast i at hun skal sidde på toilettet, sid foran hende, hold evt. om hende, berolige og betrygge, så hun oplever at hun godt kan, at I er der, hjælper som I har lovet osv.

Til allersidst kan det være en idé at bruge belønning. Det kan være at give hende en lille chokoladeknap eller en lille vingummibamse, når det lykkes at være på toilettet alene eller lykkes at lave afføring på toilettet. Det er ikke så pædagogisk og skal kun bruges som sidste "skub", for at det lykkes. Bruger I det for tidligt, vil det ikke have samme effekt. En belønning kan også være at samle stjerner på et stykke papir og når x antal stjerner er samlet, så udløser det noget hun rigtig gerne vil f.eks. en biograftur eller lignende. Det på den måde at have en "gulerod" kan nogle gange hjælpe, så hun kommer over den sidste hurdle… Jeg er normalt ikke den store fortaler for belønningssystemer - når det handler om renlighed, så vil man nogle gange kunne opleve, at barnet begynder at gå på toilettet hele tiden for at få vingummi og ikke fordi barnet mærker afførings- eller tissetrang og det er jo ikke meningen...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at du lige nu skal gå med hende på toilettet, så tænker jeg at det er værd at prioritere. Det er vigtigt at hun føler sig helt tryg, især fordi hun lige nu er så utryg ved at skulle af med sin afføring. Det vil bekræfte hende i at du er der, at du gerne vil hjælpe og at I samarbejder omkring det - hvis du samtidig begynder at kræve at hun skal klare tisseriet alene, så bliver det sandsynligvis sværere for hende at komme af med afføringen… Og samtidig er hun jo ved at øve sig og virker til at være blevet mere tryg. Du fortæller, at du nogle gange oplever, at hun faktisk selv går på toilettet og hun kan godt i børnehaven - det er jo et stort skridt i den rigtige retning og jeg tænker at tiden her vil arbejde lidt for jer.

Så det er en balance mellem at give hende den tid og ro, som hun behøver, men samtidig også forklare hende, at der er små krav, som hun nu er stor nok til at kunne klare og at I naturligvis er der, støtter hende og hjælper hende :) Det er svært at finde den balance, for hvor meget skal man skubbe på - hvornår kammer det over og går i modsatte grøft… Men netop derfor er det vigtigt at I prøver at tale med hende om det, sætter ord på, så hun hører, hvad det er I tænker og hører at I vil hjælpe hende.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S