Svar: Vil kun lave stort i bleen!

7. april 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Rikke

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen:)

Nogle børn vil, selvom de er renlige og tisser på toilettet, stadig bede om at få en ble på, når de skal lave afføring. De ser ofte afføringen som en del af dem selv, de har svært ved at give slip på den rent fysisk, så de holder igen og har svært ved at presse - og svært ved helt at acceptere at lave afføring, for når den kommer i toilettet, hvor forsvinder den så hen..?

Det er vigtigt at jeres drengs mave fungerer godt. Og det er rigtig godt at I giver ham Movicol, så I på den måde sikrer jer at afføringen er blød og let at komme af med. Det må ikke være forbundet med smerter eller ubehag at skulle lave afføring. Og det lyder det som om at I har helt styr på :)

Derudover er det vigtigt at arbejde med den mere psykiske del. Altså forståelsen for hvad afføring er og at det ikke er farligt, ligesom det er vigtigt at I viser ham, at I er der, beroliger og betrygger. I forstår at det er svært, det er ikke bare noget pjat, men oprigtigt svært for ham og I ved det og viser ham, at I rigtig gerne vil hjælpe ham. I må gerne sætte lidt ord på, tale med ham om det, at det er ved at være tid til at smide bleen helt og at I vil hjælpe ham med det. Ligesom man skal lære at gå, spise med bestik, stoppe med at bruge sut osv. så skal man også på et tidspunkt lære at tisse og have afføring på toilettet og det er tiden, at han lærer det nu og det vil I hjælpe ham med. Så han inddrages og samarbejdet kan begynde.

I første omgang kan det være en rigtig god idé at læse bøger om kroppen og om hvordan kroppen fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, hvordan den bevæger sig igennem mave og tarm og kommer ud igen. Det kan også være en god idé at læse bøger om afføring, f.eks. "Mulvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller "Gæt en lort" af Sebastian Klein. Det kan også være børnebøger, der handler mere om renlighedsprocessen f.eks. "Skal - skal ikke" af Birde Poulsen om hvordan dyrene gør, når de skal og hvordan vi andre gør. Eller bogen "Den store bæfest" af Alex Schulman om Nikki, der ikke har afføring i bleen, fordi hun går og sparer op til noget stort...

Det at læse om emnet, kan nogle gange hjælpe til at afdramatisere det hele lidt, gøre det hele lidt mere naturligt og der kan også komme nogle spørgsmål, I kan tale lidt om det hele osv. og det kan være lettere at tale om Nikki i bogen end at tale om sig selv og på den måde stadig få sat lidt tanker igang hos jeres ...

Annonce

... dreng.

Det er en god idé at holde fast i at afføring så vidt muligt sker på toilettet, også selvom han har ble på. Hvis han lige nu ikke vil dette, så hold fast i at det foregår på badeværelset, så han ikke bare stiller sig bag sofaen eller lignende og laver det der, men lærer at det er på badeværelset/toilettet at det foregår. Hvis han lige nu kun vil stå op, så kan første skridt være, at han skal sætte sig i hug-stilling på badeværelset, for at lære at sidde ned. Måske vil han rejse sig, prøve at sætte sig, rejse sig igen osv. i starten og I må så hjælpe ham med at huske på, at han skal prøve at sidde og naturligvis rose ham for det han gør, det at han forsøger.

Nogle børn bryder sig ikke om toilettet, men vil være mere trygge ved en potte, hvilket I naturligvis også kan tale med ham om. Sidder han på toilettet, når han tisser? Det er vigtigt at han sidder ned og ikke står op og tisser, selvom han måske synes det er sejt at stå - både fordi han tømmer sin blære bedst, hvis han sidder, men også fordi det er mere naturligt at lave afføring, når han alligevel sidder og tisser. I kan her opfordre ham til at presse lidt, lave en prut eller lignende og hvis I kan få lidt afføringsspor på papiret, når I tørrer ham, så kan I også vise ham det og han kan på den måde få lidt fornemmelse for at det faktisk ikke er så slemt og farligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at han sidder trygt og godt på toilettet. Det er vigtigt med et sæde og det er godt med en fodskammel. Han må ikke sidde og hænge i armene og kæmpe med at holde balancen, for så vil han sidde og spænde i kroppen og have sværere ved at komme af med afføringen. I må også gerne opfordre ham til at vippe lidt frem og tilbage, fordi afføringen så lettere kan komme ud.

Og så kan det i denne situation også nogle gange være en rigtig god idé at bruge en lille belønning. Men det skal bruges som den sidste lille mulighed - altså først, når han er okay med at sidde på toilettet og forsøger, men måske ikke helt tør. En belønning kan være der med det samme - f.eks. en lille vingummibamse eller en chokoladeknap, men det kan også være et klistermærke på et stykke papir og når han har samlet f.eks. 10-20 mærker, så udløser det en tur i biografen eller lignende. Belønningen af for at give ham lidt ekstra, når han laver afføring på toilettet - hvis der ikke kommer noget, så er der ingen belønning - heller ikke skæld ud eller nedgøren, men blot et "det er helt fint, så prøver vi bare igen næste gang".

Jeg håber I kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år