Svar: Forstoppelse ifm. renlighed

1. april 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)

Det lyder ganske rigtigt som om at jeres datter har ville være renlig og hun lyder til at have klaret det rigtig fint. Hun er blevet storesøster og måske har netop dette gjort, at hun nu skulle være stor og har forbundet bleerne med en baby - et lille skub i den rigtige retning, så fint!

Hun vil gerne sidde på både potte og toilet og det er helt okay, at I sætter jer, holder om hende, betrygger og guider hende igennem, når hun skal have afføring. MEN, det lyder som en god idé at du lige nu starter op med noget afføringsmiddel. Du kan give hende laktulose (kan købes i håndkøb), det virker langsomt og virker ved at blødgøre afføringen, så den netop bliver lettere for hende at komme af med. Som det er lige nu, så er afføringen for hård. Det gør ondt at presse den ud, hun ryster over hele kroppen, forsøger men holder naturligt igen på grund af smerterne, og hun får nu også små rifter ved endetarmen, hvilket ikke vil bedre situationen. Det er godt, hvis du også kan smøre hende med lidt salve, så det hjælpes med at hele...

Hun skal naturligvis ikke have tynd mave, men det er vigtigt at hendes afføring lige nu hjælpes med at blive blødere, så hun begynder at få en erfaring med sig om at det ikke gør ondt og at det ikke er ubehageligt at skulle lave på toilettet. Og det er en god idé at holde fast i at hun naturligvis kan sidde der (eller på potten) og at I ikke kommer ind i en vane med at hun nu pludselig vil have ble på.

Jeg har på et tidspunkt talt med en mave-tarm læge omkring forstoppelse hos børn, fordi jeg netop oplever, at rigtig mange børn omkring 2.5 års alderen pludselig får forstoppelse. De ...

Annonce

... er sunde, raske, spiser som de plejer og alligevel så opstår der forstoppelsestendens hos dem. Jeg fik at vide, at der sker en vis fysiologisk ændring i tarmen i den alder og at det kan spille ind. Derudover vil børn i denne alder ofte begynde at have en større bevidsthed om sig selv, deres afføring og vandladning og det kan gøre at de begynder at holde igen netop omkring afføringen - og så er der også en del børn, som i denne alder får en streptokokinfektion perianalt, som gør at barnet begynder at holde sig og derfor bliver forstoppet og havner i en ond cirkel.

At jeres datter derfor pludselig får forstoppelse kan altså have en god forklaring med hendes alder, men samtidig kan det være værd at medtænke om hun kan have en infektion, som måske skal behandles. Det kan lægen undersøge og i givet fald vil hun skulle have penicillin i en periode. Hvis det viser sig at hun har en perianal streptokokinfektion, så skal du være opmærksomm på at man ofte ikke anbefaler at smøre med creme og salver samtidig med at hun får penicillin.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis forsøge at holde hende så ren omkring endetarmen som muligt. Vaske hende med mild uparfumeret sæbe, gerne intimsæbe som har den rette PH, og duptørre ,så det ikke gør ondt. Vær også opmærksom på at bruge ekstra blødt toiletpapir, så det i det hele taget bliver så behageligt som muligt at gå på toilettet.

Og så vil det være rigtig godt, hvis hun kan have en lille fodskammel eller kan sidde med benene på dine lår, når hun sidder på toilettet og du må gerne opfordre hende til at vippe lidt frem og tilbage, for at se om det kan hjælpe afføringen bedre ud :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor