Svar: Ble 3 1/2 år
20. februar 2014
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Renlighed er en fysiologisk proces. Det betyder at det er noget man både fysisk og mentalt skal være moden til og derfor ikke noget man "bare bestemmer sig for". Og hos nogle børn tager det med renlighed bare længere tid end hos andre og det er okay:)
Det er vigtigt at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis han ikke er i stand til det, så er han fysiologisk slet ikke parat til at I kan træne renlighed. du ka derfor prøve at skifte hans ble med ca 3 timers interval over et par dage for at se om han kan holde sig tør så længe...
Derudover er det sådan at renlighed har 3 faser:
1. Han registrerer at han har brug for en ny ble og kommer selv og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Han registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Han når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Det kan være en god idé at udnytte sommeren og det lunere vejr og måske skal I vente et par måneder før I forsøger, det afhænger af, hvordan i oplever hans parathed... Det at vejret tillader at tage bleen af ham (den at han bliver kold) kan 'skubbe' lidt til faserne og give ham en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis han står i haven i et par badebukser og pludselig tisser så vil han naturligt kigge ned, han vil mærke vandet der løber, måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe ham til at få en bevidsthed omkring det. Men når det er sagt, så er jeg ikke tilhænger af at man i øvrigt tager bleen for tidligt af barnet.
I stedet anbefaler jeg faste toilettider. Det vil sige at han skal følges på toilet eller potte på faste tidspunkter. Han skal ikke spørges om han skal tisse, for så siger han nej, men i stedet skal han tages i hånden og I siger "kom vi skal lige ud at tisse". Det gælder som en fast del af dagen og de faste tidspunkter kan f.eks. starte med at ligge om morgenen og om aftenen og senere i løbet af dagen. Det gælder f.eks. at man tisser før man løber ud for at lege, i forbindelse med måltider eller før man køre op for at handle.
Bleen beholdes på - det er ikke meningen at han skal tisse i bleen, men den skal bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. hvis bleen er tør, så er det super flot, så kan den bruges igen og så roses han for det. Hvis bleen er våd, så er det også super godt, så var det jo godt at han havde den på og så skifter I den bare og prøver at nå det til næste gang. Det er vigtigt at han oplever det som en succesoplevelse uanset om det lykkes at tisse på toilettet eller det ikke gør. Og at tisse i bukserne og have våde bukser er altid et nederlag - derfor skal bleen bruges som en sikkerhed i starten og ikke tages for tidligt af.
De fleste børn bliver renlige om dagen før de er det om natten og derfor skal han naturligvis stadig have natble på. Men han skal følges på toilettet om aftenen f.eks. i forbindelse med badet, ligesom han skal tisse på toilettet om morgenen (eller potte, hvis han hellere vil dette - det må I tale med ham om).
Det kan være en god idé at læse bøger om at smide bleen, så han bliver opmærksom på at man kan det - og I må også meget gerne, som I skriver prøve at forberede ham på det. Ikke på at bleen skal af på lørdag, men tale med ham om, at han nu er blevet så stor, at han skal til at tisse på toilettet ligesom mor og far, at I ved at det er svært og at det er helt okay, men at I jo netop er der, vil hjælpe ham osv. Så han føler at I forstår ham, forstår at det er her er rigtig svært, men at I støtter ham og naturligvis er helt med på, at der kan ske uheld og at det ikke lykkes i starten, men at I hjælper hinanden.
Tal også med ham om toilet eller potte. Sørg for at han er tryg ved det I vælger. Måske vil han helst have et toiletsæde og en lille skammel, måske vil han hellere sidde på potte - det er meget forskelligt, hvad børn er trygge ved, og I må godt involvere ham lidt i snakken. Måske har de et børnetoilet i børnehaven eller måske på det lokale bibliotek, som er mindre og som han gerne vil sidde på, fordi det passer bedre i størrelsen og så kan man starte med at prøve det, hvis han synes det er mere okay...
Det er en forudsætning at han vil samarbejde. Hvis han slet ikke virker interesseret i dette, så skal I nok vente på sommeren og se om ikke det så vil hjælpe jer lidt videre og skubbe lidt til faserne:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske