Svar: Ble 3 1/2 år

20. februar 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Renlighed er en fysiologisk proces. Det betyder at det er noget man både fysisk og mentalt skal være moden til og derfor ikke noget man "bare bestemmer sig for". Og hos nogle børn tager det med renlighed bare længere tid end hos andre og det er okay:)

Det er vigtigt at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis han ikke er i stand til det, så er han fysiologisk slet ikke parat til at I kan træne renlighed. du ka derfor prøve at skifte hans ble med ca 3 timers interval over et par dage for at se om han kan holde sig tør så længe...

Derudover er det sådan at renlighed har 3 faser:

1. Han registrerer at han har brug for en ny ble og kommer selv og beder om at få en ren og tør ble på.

2. Han registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".

3. Han når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.

Det kan være en god idé at udnytte sommeren og det lunere vejr og måske skal I vente et par måneder før I forsøger, det afhænger af, hvordan i oplever hans parathed... Det at vejret tillader at tage bleen af ham (den at han bliver kold) kan 'skubbe' lidt til faserne og give ham en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis han står i haven i et par badebukser og pludselig tisser så vil han naturligt kigge ned, han vil mærke vandet der løber, måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe ham til at få en bevidsthed omkring det. Men når det er sagt, så er jeg ikke tilhænger af at man i øvrigt tager bleen for tidligt af barnet.

I stedet anbefaler jeg faste toilettider. Det vil sige at han skal følges på toilet eller potte på faste tidspunkter. Han skal ikke spørges om han skal tisse, for så siger han nej, men i stedet skal han tages i hånden og I siger "kom vi skal lige ud at tisse". Det gælder som en fast del af dagen og de faste tidspunkter kan f.eks. starte med at ligge om morgenen og om aftenen og senere i løbet af dagen. Det gælder f.eks. at man tisser før man løber ud for at lege, i forbindelse med måltider eller før man køre op for at handle.

Bleen beholdes på - det er ikke meningen at han skal tisse i bleen, men den skal bruges som et par ...

Annonce

... underbukser der trækkes op og ned. hvis bleen er tør, så er det super flot, så kan den bruges igen og så roses han for det. Hvis bleen er våd, så er det også super godt, så var det jo godt at han havde den på og så skifter I den bare og prøver at nå det til næste gang. Det er vigtigt at han oplever det som en succesoplevelse uanset om det lykkes at tisse på toilettet eller det ikke gør. Og at tisse i bukserne og have våde bukser er altid et nederlag - derfor skal bleen bruges som en sikkerhed i starten og ikke tages for tidligt af.

De fleste børn bliver renlige om dagen før de er det om natten og derfor skal han naturligvis stadig have natble på. Men han skal følges på toilettet om aftenen f.eks. i forbindelse med badet, ligesom han skal tisse på toilettet om morgenen (eller potte, hvis han hellere vil dette - det må I tale med ham om).

Det kan være en god idé at læse bøger om at smide bleen, så han bliver opmærksom på at man kan det - og I må også meget gerne, som I skriver prøve at forberede ham på det. Ikke på at bleen skal af på lørdag, men tale med ham om, at han nu er blevet så stor, at han skal til at tisse på toilettet ligesom mor og far, at I ved at det er svært og at det er helt okay, men at I jo netop er der, vil hjælpe ham osv. Så han føler at I forstår ham, forstår at det er her er rigtig svært, men at I støtter ham og naturligvis er helt med på, at der kan ske uheld og at det ikke lykkes i starten, men at I hjælper hinanden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Tal også med ham om toilet eller potte. Sørg for at han er tryg ved det I vælger. Måske vil han helst have et toiletsæde og en lille skammel, måske vil han hellere sidde på potte - det er meget forskelligt, hvad børn er trygge ved, og I må godt involvere ham lidt i snakken. Måske har de et børnetoilet i børnehaven eller måske på det lokale bibliotek, som er mindre og som han gerne vil sidde på, fordi det passer bedre i størrelsen og så kan man starte med at prøve det, hvis han synes det er mere okay...

Det er en forudsætning at han vil samarbejde. Hvis han slet ikke virker interesseret i dette, så skal I nok vente på sommeren og se om ikke det så vil hjælpe jer lidt videre og skubbe lidt til faserne:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder