Svar: Dreng snart 4 år vil ikke af med bleen

8. december 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære H

Tak for dit brev og velkommen til :)

Som jeg læser dit brev, så har jeres dreng lige nu ble på igen og bruger den fast til at tisse og have afføring i. Han kan dog godt fornemme både vandladningstrang og tissetrang - når han hjemme nogle gange løber uden bukser, så tisser han på potten. Og når han mærker at han skal have afføring, så beder han om at få en ble på. Derfor lyder det som om at han har fuld kontrol over begge dele.

Det har gjort ondt på ham og han har derfor oplevet det ubehageligt at have afføring. Det sker for mange børn og det er rigtig godt at I har haft lægen ind over og at I nu via kosten holder gang i hans mave, så afføringen er lidt og ikke for hård at komme af med. Det vil også være helt okay at du smører ham lidt omkring endetarmen, så han ikke er rød og irriteret.

Det at han har tisset i bukserne et par gange, har givet ham et nederlag. Det har han ikke brudt sig om, hvorfor han nu ikke vil gå uden ble. Og det er også helt normalt. Det er dog rigtig vigtigt at få brudt dette, så han finder ud af, at det ikke er ham, der gør noget forkert. Han må ikke føle sig forkert.

Derfor vil jeg foreslå at I nu taler med ham om at det er tid til renlighed og at I vil hjælpe ham, så I sammen får det til at lykkes. I kan forklare ham, at han har en "drilleblære", som nogle gange tisser i bleen, selvom den faktisk skal tisse på toilettet, ligesom han også kan have en drillenumse, der ikke vil lave på toilettet. Det at sætte sådan ord på, kan fjerne skylden fra ham - det er ikke hans skyld, at han nogle gange tisser i bleen - det er drilleblærens skyld. Og I skal sammen hjælpe hans drilleblære med at finde ud af det, så den lærer det.

Jeg synes det er fint at han beholder bleen på. I skal give ham buksebleer på, som kan trækkes op og ned som et par underbukser. Og så skal I forklare ham, at han ikke længere skal tisse og lave i bleen - det foregår på toilettet. Bleen fungerer som et par underbukser, men er en sikkerhed. Hvis bleen er tør, når han tisser på toilettet, så er det super fint, så kan den jo bruges igen. ...

Annonce

... Hvis bleen er våd, så var det jo rigtig godt at han havde den på og så prøver I bare at nå det næste gang. Det skal være en succesoplevelse for ham - og det er netop en succesoplevelse, hvis bleen er tør, hvor det altid er et nederlag med våde bukser.

Det vil være bedst, hvis I kan få ham til at sidde på toilettet, både når han skal tisse og når han skal have afføring. Men hvis han stadig kræver at beholde bleen på, når han har afføring, så må I lade ham beholde den på - men han skal så stadig sidde på toilettet. Det er slut med at have afføring bag sofaen, imens han leger, ude i haven osv. Han skal være på badeværelset og allerhelst sidde på toilettet imens - men en overgang så med bleen på. For det er der det foregår.

Og så skal han have faste toilettider. I skal ikke spørge ham "skal du tisse?", for så siger han nej. I skal i stedet tage ham i hånden og følge ham ud på toilettet "kom vi skal lige ud at tisse før vi kører" - som en helt naturlig regel, som gælder alle. Man tisser før man kører hjemmefra.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De faste toilettider skal ligge som det første, når han står op om morgenen og det sidste inden han skal i seng (f.eks. i forbindelse med aftenbadet). Og så i løbet af dagen i forbindelse med måltider og før han løber ud for at lege. I skal regne med at han kan holde sig ca 3 timer, så skal han på toilettet og det vil være rigtig godt at lægge toilettiderne på tidspunkter, hvor det er naturligt "du skal lige ud og tisse og vaske hænder, før vi spiser" og lignende.

Når han begynder at have flere tørre bleer og kan nå toilettet i tide, så kan I begynde at tage bleen af ham - naturligvis i et samarbejde med ham og som han er klar til. Og hvis han stadig har ble på ved afføring, men sidder på toilettet, så hjælpes han nu til at sidde direkte på toilettet uden ble på :) Hvis han har rigtig svært ved denne sidste hurdle, så kan I begynde at bruge et belønningssystem - men ikke før. Hvis I bruger dette for tidligt, så risikerer I at det mister sin effekt.

Håber I kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke :)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien