Svar: Ikke blefri

28. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig svært at træne renlighed med den årstid vi har, for når jeres dreng mærker han skal tisse og til han rent faktisk tisser, så går der ikke ret lang tid. Og det er rigtig svært at nå toilettet i tide, hvis han skal ud af flyverdragt først eller har meget tøj på ... Om sommeren er det betydeligt lettere.

Dertil kommer at han ikke lyder til at vise særlig interesse eller parathed. Det lyder som om at det mere er et ønske fra jeres side end fra hans - og det bedste tidspunkt at træne renlighed på er, hvis barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil slippe for bleen. Har jeres dreng på noget tidspunkt givet udtryk for dette?

Renlighed er noget man modnes til, både fysiologisk og mentalt og aldersmæssigt vil han godt kunne være renlig om dagen og jeg kan godt forstå at I forsøger. Men måske forsøger I lidt for meget... Du skriver at han kommer på toilettet ca hver 2 time og jeg tænker at det er meget tit og måske føler han sig presset og kan derfor slet ikke tisse, når han skal. Jeg vil derfor foreslå at I prøver at lade gå 3 timer imellem og at tidspunkterne passes ind, så det hænger naturligt sammen med dagen og de ting der ligesom skal ske.

Det vil således være en rigtig god idé at I prøver at sætte ham på toilettet om morgenen, som det første ,når han vågner, ligesom det vil være rigtig godt at han kommer på toilettet om aftenen før han skal i seng. F.eks. som en naturlig del af det at skulle i bad. Det vil være rigtig godt hvis han kan begynde at få lidt små succesoplevelser her, fordi det rent faktisk lykkes for ham at tisse lidt på disse tidspunkter.

I kan overveje om I en periode skal holde pause i løbet af dagen, så han "kun" kommer på toilet 2-3 gange dagligt ...

Annonce

... f.eks. morgen og aften og så inden I kører op for at handle. Det vil det være rigtig godt at I ikke spørger "skal du tisse?", men i stedet siger "kom vi skal lige ud at tisse", som en helt naturlig ting. I skal ikke forvente at han lige nu selv kan mærke og sige til. Han er naturligt optaget af leg og andre ting og derfor er det jer, som siger at nu er det nu.

Det er en god idé at lade ham beholde bleen på - men i må aldrig sige "du kan tisse i bleen" eller lignende. Det er vigtigt at forklare ham, at bleen er en sikkerhed, den skal bruges som et par underbukser, der trækkes op og ned. Hvis det lykkes at nå toilettet og bleen kan bruges igen, så roser I ham for dette. Hvis der ikke kommer noget eller bleen er våd, så roser I for at forsøge og siger "så prøver vi igen næste gang" eller lignende. Det er vigtigt at han får små succesoplevelser.

Lokke med belønning - at han får en gave eller lignende, forstår han ikke endnu og så længe han ikke fornemme tisse- eller afføringstrang og gør opmærksom på når det sker, så skal I ikke indføre belønning. Det kan dog bruges, når han er lige ved at kunne men har svært ved at slippe bleen helt. Hvis han lige har brug for et sidste lille skub, for at det lykkes, så kan et belønningssystem være godt. Men der er han ikke endnu.

Renlighed har 3 faser:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.

2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".

3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.

Og jeres dreng lyder til at være igang med fase 1. Derfor har han stadig brug for lidt tid og tålmodighed :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger