Svar: Ikke blefri
28. november 2013
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig svært at træne renlighed med den årstid vi har, for når jeres dreng mærker han skal tisse og til han rent faktisk tisser, så går der ikke ret lang tid. Og det er rigtig svært at nå toilettet i tide, hvis han skal ud af flyverdragt først eller har meget tøj på ... Om sommeren er det betydeligt lettere.
Dertil kommer at han ikke lyder til at vise særlig interesse eller parathed. Det lyder som om at det mere er et ønske fra jeres side end fra hans - og det bedste tidspunkt at træne renlighed på er, hvis barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil slippe for bleen. Har jeres dreng på noget tidspunkt givet udtryk for dette?
Renlighed er noget man modnes til, både fysiologisk og mentalt og aldersmæssigt vil han godt kunne være renlig om dagen og jeg kan godt forstå at I forsøger. Men måske forsøger I lidt for meget... Du skriver at han kommer på toilettet ca hver 2 time og jeg tænker at det er meget tit og måske føler han sig presset og kan derfor slet ikke tisse, når han skal. Jeg vil derfor foreslå at I prøver at lade gå 3 timer imellem og at tidspunkterne passes ind, så det hænger naturligt sammen med dagen og de ting der ligesom skal ske.
Det vil således være en rigtig god idé at I prøver at sætte ham på toilettet om morgenen, som det første ,når han vågner, ligesom det vil være rigtig godt at han kommer på toilettet om aftenen før han skal i seng. F.eks. som en naturlig del af det at skulle i bad. Det vil være rigtig godt hvis han kan begynde at få lidt små succesoplevelser her, fordi det rent faktisk lykkes for ham at tisse lidt på disse tidspunkter.
I kan overveje om I en periode skal holde pause i løbet af dagen, så han "kun" kommer på toilet 2-3 gange dagligt f.eks. morgen og aften og så inden I kører op for at handle. Det vil det være rigtig godt at I ikke spørger "skal du tisse?", men i stedet siger "kom vi skal lige ud at tisse", som en helt naturlig ting. I skal ikke forvente at han lige nu selv kan mærke og sige til. Han er naturligt optaget af leg og andre ting og derfor er det jer, som siger at nu er det nu.
Det er en god idé at lade ham beholde bleen på - men i må aldrig sige "du kan tisse i bleen" eller lignende. Det er vigtigt at forklare ham, at bleen er en sikkerhed, den skal bruges som et par underbukser, der trækkes op og ned. Hvis det lykkes at nå toilettet og bleen kan bruges igen, så roser I ham for dette. Hvis der ikke kommer noget eller bleen er våd, så roser I for at forsøge og siger "så prøver vi igen næste gang" eller lignende. Det er vigtigt at han får små succesoplevelser.
Lokke med belønning - at han får en gave eller lignende, forstår han ikke endnu og så længe han ikke fornemme tisse- eller afføringstrang og gør opmærksom på når det sker, så skal I ikke indføre belønning. Det kan dog bruges, når han er lige ved at kunne men har svært ved at slippe bleen helt. Hvis han lige har brug for et sidste lille skub, for at det lykkes, så kan et belønningssystem være godt. Men der er han ikke endnu.
Renlighed har 3 faser:
1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Og jeres dreng lyder til at være igang med fase 1. Derfor har han stadig brug for lidt tid og tålmodighed :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske