Svar: Når første barn bliver til storesøster

24. maj 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Kære Emilie

Tusind gange tillykke med lillebror og velkommen tilbage, hvor er det dejligt at høre fra dig igen:)

Det er rigtig dejligt, at I har fået en lillebror, og jeg er sikker på, at de to nok skal få glæde af hinanden hen af vejen. Det er dog helt normalt, at storesøster reagerer, og det er helt normalt, at reaktionen går ud over dig. Hun er ikke vred på sin lillebror, men hun er usikker på dig. Det er dig, som har været gravid, det er dig, som har født lillebror, dig som har bragt ham ind i jeres familie, dig som sidder og ammer osv. Derfor går vreden ud over dig - det er rigtig hårdt, men det er naturligt, og det er, trods alt, bedre at det går ud over dig, end at det går ud over ham :)

Man siger, at søskendejalousi er en blanding af vrede, sorg og angst. Det er vreden over at blive sat i denne situation. Det er sorgen over at have mistet jer og ikke længere have jer for sig selv. Det er angsten for, at I skal synes bedre om lillebror, end I synes om hende, angsten for at miste sin plads og ikke længere have samme betydning.

Vrede, sorg og angst er meget stærke følelser, og det er meget vigtigt, at I lytter til jeres datter og forsøger at sætte jer ind i, hvordan hun har det. Man sammenligner det med, hvis din mand havde en anden kvinde i sit liv, som skulle bo hos jer. Prøv at forestille dig, hvis han kom hjem med en ny kvinde og sagde: "Er hun ikke sød", "Hvor er hun bare dejlig", og sammen sad de og kælede og nussede i sofaen. Du kunne se, at når de to sad sammen i sofaen, så havde de en helt særlig kontakt. Smilet, blikket, måden han talte til hende på var anderledes, end måden han talte til dig på...

De følelser, som du ville opleve i en sådan situation, er de samme følelser, som opstår i storesøster, nu hvor lillebror er en del af jeres familie. Hun har fået en konkurrent, en rival til jeres kærlighed, og hvis hun kunne sætte ord på, så ville hun måske sige, at hun:

- føler sig tilsidesat
- ikke længere føler, at hun er den foretrukne
- føler sig usynlig, skal kæmpe mere for at blive set
- er usikker på, om der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle
- er usikker på, om pladsen i mors hjerte stadig er den samme

Så når du spørger, om hun kan føle sig afvist af jer forældre, og du skriver, at du er bange for, at du har såret hende, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du medtænker, hvordan du reagerer på hende. Det er vigtigt, at hun ikke føler sig afvist, men bliver bekræftet i, at hun stadig er noget ganske særligt, og at ingen kan tage hendes plads. Det er vigtigt, at du ikke tænker, at du har såret hende, men at du i stedet tænker, at du har gjort hende usikker, og derfor medtænker, hvordan du kan gøre hende sikker på dig igen - ikke fordi du har gjort noget forkert, men fordi usikkerhed er en naturlig følelse, som opstår, når familien går fra 3 til 4:)

Du kan sætte ord på, at du godt forstår, at det kan være svært og legalisere det. Du kan f.eks. sige "jeg kan godt forstå, du synes lillebror er irriterende", eller "det er også dumt, at du skal vente ...

Annonce

... lige nu", "du kan ikke lide, når lillebror græder" eller lignende, så hun hører, at det er okay at have det, som hun har det. Alle siger jo, at lillebror er så sød og så dejlig.. men hun synes måske nogle gange, at han er lidt dum og irriterende, og det er okay at synes det.

Du kan prioritere tid med hende, bare dig og hende. Du fortæller, at du altid har afleveret og hentet hende i dagpleje, og I har været alene alle morgener og eftermiddage, - nu er det far, der gør alt det. Måske kan du stadig hente hende en dag, hvor far tager sig af lillebror, og hun på den måde føler sig prioriteret. Du nævner, at hun ikke vil sige godnat, og jeg tænker, at netop tiden ved sengekanten om aftenen kan være vigtig. Du kan måske lade far tage sig af lillebror, og du kan sætte dig og læse godnathistorie eller tale dagen igennem - så hun også der oplever, at det er noget, du stadig gerne vil. Hvis du kan bruge bare 20-30 minutter alene med hende, så kan det være guld værd for jer begge.

Du kan vise hende billeder og små filmklip fra hun var en baby, så hun kan se og høre dig fortælle om tiden, hvor hun var baby ligesom lillebror. Og du kan sætte ord på alt det hun kan nu og har lært - og som gør, at hun er noget helt særligt.

Du kan sætte ord direkte på, hvor højt du elsker hende, og hvor meget hun betyder for dig. Jeres familie ville ikke være den samme, hvis hun ikke var der. Så hun hører det igen og igen. Det kan ikke siges for meget :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligt også være opmærksom på, at hun i en alder af 2.5-3 år er rigtig godt igang med at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre. Altså hvordan påvirker jeg andre med mine handlinger. Så når hun afviser dig, så gør det noget ved dig. Når hun ikke vil sige godnat til dig, så kan det også være en måde at finde ud af, hvordan du reagerer. Hvis du her bliver ked af det, såret, trækker dig osv., fordi det gør ondt i hjertet, så er det naturligt en følelse, som hun gerne vil udforske - og derfor kan hun gøre det igen og igen.

Hvis du derimod nogle gange kan vise hende, at hun ikke kan skubbe dig væk - og f.eks. blot aftale med far, at i aften er det dig som læser godnathistorie og gå ind på værelset, finde bogen frem og sætte dig for at læse - så vil hun naturligt reagere på en ny måde. Måske vil hun i en sådan situation lige frem have ekstra glæde af, at du satte ord på, at du gerne vil læse for hende, at hun er din skat, den dejligste pige, og at nu sidder du og læser ligesom førhen i tiden - dig-og-mig-skat :) Så hun både hører og mærker, at du vil hende, netop for at hun får en følelse af, at hun er lige så ønsket og elsket som før, præcis som du skriver.

Jeg håber, at mine tanker giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og også lidt idé til, hvordan I kan komme lidt videre i jeres nye lille familie på fire:)

Jeg glæder mig til at følge jer videre - og jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om Børn & Opdragelse". I den finder I også et kapitel om, hvordan man kan hjælpe sine børn med at få et godt søskendeforhold.

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.