Svar: 3 år og det andet køn

10. august 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Familier ser ikke længere ud, som de gjorde for 2 generationer siden. I dag findes der rigtig mange forskellige familieformer. Nogle børn vokser op med far og mor, andre vokser op med enten en far eller mor, nogen børn har to fædre, andre to mødre, nogle børn har 3 eller 4 forældre, nogle børn har forælder, der bor hver for sig osv. osv.

Dine piger har både en mor og en far, de ser deres far hver anden weekend, og du skriver, at han ikke er helt mentalt rask - men stadig er han deres far, og jeg tænker, at det er rigtig dejligt for dem, at de har ham og kender deres rødder på denne måde:)

Der er ingen tvivl om, at fædre er vigtige, og forskning viser, at fædre og mænd generelt giver noget andet til børn, end mødre og kvinder gør. En pige, som har et godt og varmt forhold til sin far, vil ofte vokse op med en større selvtillid, og undersøgelser viser, at disse piger f.eks. ofte vil være mere tilfredse med deres udseende og kropsvægt.

Undersøgelser viser også, at fædre f.eks. har indflydelse på, hvilket studie- og karrierevalg, piger vælger. Ligesom det at vokse op med en nærværende far, vil påvirke pigers romantiske liv - deres valg af partner - så har far været nærværende og følelsesmæssigt til stede, så vil døtrene være mere tilbøjelige til at finde mænd, der er følelsesmæssige intime, og som kan give trøst og støtte. Undersøgelser viser altså, at fædre har mere indflydelse på dette, end mødre f.eks. har.

Der er dog også undersøgelser som viser, at piger (og sønner) foretrækker at tale med deres mor om mere personlige ting, ligesom der er en tendens til, at piger tilbageholder oplysninger overfor deres far, men siger det til mor. Piger oplever også skænderier med deres far som mere ubehagelige, og det kan tage længere tid at komme sig over - end skænderier med mor.

Jeg forstår derfor godt dit spørgsmål - og tænker også, at det er vigtigt, at du er opmærksom. Når det så er sagt, så tænker jeg også, at der er rigtig mange muligheder for at spejle sig i andre. Måske har de en morfar eller farfar, måske har du en bror, en fætter, måske er der en ...

Annonce

... mandlig pædagog i vuggestuen/børnehaven, måske har du en rigtig god ven, en arbejdskollega, måske er der en legekammerats far... halvdelen af jordens befolkning består jo af mænd, så dine piger vil naturligt møde mænd i deres hverdag - og mange forskellige mænd:)

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan bruge dit netværk og de mandlige medlemmer, du finder der. Det vil være rigtig godt, at I er sammen, hygger, leger og er aktive sammen, så pigerne netop kan se forskelligheden - og hvis din far f.eks. kunne tænkes at ville lave noget med pigerne en gang imellem, vil det være guld værd. At have nærværende bedsteforældre (og en bedstefar) vil kunne udfylde noget af fars fravær.

Børn har brug for nærværende omsorgspersoner. Mor og far vil normalt være de primære, og derudover har børn også sekundære omsorgspersoner, som de kan bruge, når de primære ikke er til stede. Sekundære omsorgspersoner kan f.eks. være en bedsteforældre, en pædagog i børnehaven og lignende. Undersøgelser viser også, at to omsorgspersoner er bedre end en, det gælder f.eks. to mødre eller to fædre, ligesom bedsteforældre kan være meget vigtige og gøre, at barnet er lige så godt stillet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover, så er det naturligvis vigtigt, at du er opmærksom på din egen rolle og de signaler, du sender. Det er vigtigt, at du taler positivt omkring deres far og om mænd generelt. Det er også vigtigt, at du bruger tid med dine piger, lytter til dem og anerkender dem og deres behov - da måden du møder dem på har stor betydning for, hvordan de vokser op, ser sig selv og møder andre mennesker.

At vi møder vores børn anerkendende og ligeværdigt er en af vores fornemste opgaver som forælder. At vi giver os tid til at forstå barnet og anerkende barnets følelser. Du kan ikke trylle, og du kan ikke garantere dine piger lykke senere i livet, og du kan ikke beskytte dem mod tab og afvisninger - men du kan gøre rigtig meget for at gøre dem trygge og lade dem vide, at de er elsket, og at du altid er der for dem, uanset hvad. Og det er det, du skal som forælder - og det, du skal have fokus på :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor