Svar: 3 år og det andet køn
10. august 2022
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Familier ser ikke længere ud, som de gjorde for 2 generationer siden. I dag findes der rigtig mange forskellige familieformer. Nogle børn vokser op med far og mor, andre vokser op med enten en far eller mor, nogen børn har to fædre, andre to mødre, nogle børn har 3 eller 4 forældre, nogle børn har forælder, der bor hver for sig osv. osv.
Dine piger har både en mor og en far, de ser deres far hver anden weekend, og du skriver, at han ikke er helt mentalt rask - men stadig er han deres far, og jeg tænker, at det er rigtig dejligt for dem, at de har ham og kender deres rødder på denne måde:)
Der er ingen tvivl om, at fædre er vigtige, og forskning viser, at fædre og mænd generelt giver noget andet til børn, end mødre og kvinder gør. En pige, som har et godt og varmt forhold til sin far, vil ofte vokse op med en større selvtillid, og undersøgelser viser, at disse piger f.eks. ofte vil være mere tilfredse med deres udseende og kropsvægt.
Undersøgelser viser også, at fædre f.eks. har indflydelse på, hvilket studie- og karrierevalg, piger vælger. Ligesom det at vokse op med en nærværende far, vil påvirke pigers romantiske liv - deres valg af partner - så har far været nærværende og følelsesmæssigt til stede, så vil døtrene være mere tilbøjelige til at finde mænd, der er følelsesmæssige intime, og som kan give trøst og støtte. Undersøgelser viser altså, at fædre har mere indflydelse på dette, end mødre f.eks. har.
Der er dog også undersøgelser som viser, at piger (og sønner) foretrækker at tale med deres mor om mere personlige ting, ligesom der er en tendens til, at piger tilbageholder oplysninger overfor deres far, men siger det til mor. Piger oplever også skænderier med deres far som mere ubehagelige, og det kan tage længere tid at komme sig over - end skænderier med mor.
Jeg forstår derfor godt dit spørgsmål - og tænker også, at det er vigtigt, at du er opmærksom. Når det så er sagt, så tænker jeg også, at der er rigtig mange muligheder for at spejle sig i andre. Måske har de en morfar eller farfar, måske har du en bror, en fætter, måske er der en mandlig pædagog i vuggestuen/børnehaven, måske har du en rigtig god ven, en arbejdskollega, måske er der en legekammerats far... halvdelen af jordens befolkning består jo af mænd, så dine piger vil naturligt møde mænd i deres hverdag - og mange forskellige mænd:)
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan bruge dit netværk og de mandlige medlemmer, du finder der. Det vil være rigtig godt, at I er sammen, hygger, leger og er aktive sammen, så pigerne netop kan se forskelligheden - og hvis din far f.eks. kunne tænkes at ville lave noget med pigerne en gang imellem, vil det være guld værd. At have nærværende bedsteforældre (og en bedstefar) vil kunne udfylde noget af fars fravær.
Børn har brug for nærværende omsorgspersoner. Mor og far vil normalt være de primære, og derudover har børn også sekundære omsorgspersoner, som de kan bruge, når de primære ikke er til stede. Sekundære omsorgspersoner kan f.eks. være en bedsteforældre, en pædagog i børnehaven og lignende. Undersøgelser viser også, at to omsorgspersoner er bedre end en, det gælder f.eks. to mødre eller to fædre, ligesom bedsteforældre kan være meget vigtige og gøre, at barnet er lige så godt stillet.
Derudover, så er det naturligvis vigtigt, at du er opmærksom på din egen rolle og de signaler, du sender. Det er vigtigt, at du taler positivt omkring deres far og om mænd generelt. Det er også vigtigt, at du bruger tid med dine piger, lytter til dem og anerkender dem og deres behov - da måden du møder dem på har stor betydning for, hvordan de vokser op, ser sig selv og møder andre mennesker.
At vi møder vores børn anerkendende og ligeværdigt er en af vores fornemste opgaver som forælder. At vi giver os tid til at forstå barnet og anerkende barnets følelser. Du kan ikke trylle, og du kan ikke garantere dine piger lykke senere i livet, og du kan ikke beskytte dem mod tab og afvisninger - men du kan gøre rigtig meget for at gøre dem trygge og lade dem vide, at de er elsket, og at du altid er der for dem, uanset hvad. Og det er det, du skal som forælder - og det, du skal have fokus på :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske