Svar: Temperament koger over
19. januar 2022
Alder:
3 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Børn er naturligt forskellige - også når det kommer til temperament, og nogle børn kan blive rigtigt kede af det, frustrerede og vrede. Når det så er sagt, så er det dog ganske normalt, at verden bryder sammen for børn i jeres datters alder, og det handler om, at hun på mange måder er en lille pige med en lille piges umoden hjerne.
Jeres datter er i en alder af 3.5 år rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed. Det babyagtige udtryk er væk, og hun kan nu flere og flere ting selv og vil på mange måder virke meget stor, moden og fornuftig... men kun til en vis grad, for nogle gange vil verden bryde sammen for hende, og det vil ofte være over ting, der i jeres øjne virker som bagateller. Og det sker, fordi hun trods alt ikke er mere end 3.5 år gammel.
Man siger at 90% af hjernens vækst foregår de første 5 år, og i forhold til børn og i forhold til at forstå, hvad der sker, når man har med små børn at gøre, så kan det være en god idé at se hjernen inddelt i tre dele:
Storhjernen, som også kaldes den rationelle hjerne. Denne del af hjernen styrer kreativitet, fantasi, problemløsning, selverkendelse, omtanke, empati, eftertanke osv.
Mellemhjernen, som også kaldes Pattedyrhjernen eller det Limbiske system. Denne del af hjernen udløser store følelser, der skal styres af storhjernen. Det er raseri, frygt, separationsangst, social tilknytning, legesyge, lyst til at udforske mv.
Krybdyrhjernen, som er den nederste del af hjernen. Den aktiverer vores vigtige kropsfunktioner, som sult, fordøjelse, åndedræt, blodomløb, temperatur. Det er også den del af hjernen der styrer, at vi kan bevæge os og kæmpe eller flygte, hvis vi føler os truet.
Når man er 3.5 år gammel, så fungerer forbindelserne mellem storhjernen og mellemhjernen ikke optimalt - og jeres datter er, med den alder hun har, styret af sin mellemhjerne. Det betyder, at hun er styret af lyst, og at hun nogle gange kan virke næsten "dyrisk" - det vil sige, at hun f.eks. smider sig ned i gulvet, græder voldsomt, spytter, sparker, hvæser, bider.... Det skyldes, at der sker en aktivering i pattedyrhjernen, og den skal styres af den rationelle del af hjernen/storhjernen.
Derfor skal I forsøge at aktivere denne del af hjernen med jeres reaktion. Det er vigtigt, fordi det netop er jeres reaktion, der gør, at forbindelserne mellem mellemhjernen og storhjernen dannes - og det er dermed jeres reaktion, der på sigt sætter hende i stand til at bevare roen, lytte, lige tælle til ti, blive i stand til at sige pyt osv. I skal altså vise hende det, som I gerne vil lære hende, så hvis I gerne vil lære hende at bevare roen, så er det vigtigt, at I selv er rolige. Hvis I gerne vil lære hende at lytte til jer, så er det vigtigt, at I lytter til hende... Det er derfor vigtigt, at I ikke skælder ud, ikke giver hende en opsang, ignorerer hende, ikke kalder hende hysterisk, siger at hun skal holde op med at være sur eller lignende, for det vil ikke hjælpe hende - heller ikke fremadrettet.
Her kommer lidt gode råd:
1: Det vigtigste er, at I bevarer roen og overblikket. Jeres datter skal være tryg, hun skal have trøst og mærke sikkerhed. Når verden bryder sammen for hende, og når hun ikke kan overskue situationen, så er det vigtigt, at hun kan mærke, at I har styr på det.
2: Giv hende ikke for mange valg. Det er svært for hende at vælge, og hun vil nogle gange vælge meget impulsivt. Det betyder, at hvis I spørger "vil du have æble, pære eller banan", "vil du have mælk, saft eller juice?", "vil du have den røde, den blå eller den stribede bluse på?" så vælger hun impulsivt og lystbetonet, og få minutter efter vil hun så hellere have haft noget andet. Prøv derfor at være den, som træffer valg for hende.
3: Giv hende masser af fysisk kontakt og nærhed. Når I tager hende på skødet, holder om hende og samtidig selv er afslappet, så hjælper I hende med at finde roen. Når hun mærker jeres arme, jeres nærhed, så udløses hormonet oxytocin, som virker beroligende, og hun vil begynde at slappe af.
4: Giv hende tid. Nogle gange kan hun ikke klare, hvis I med det samme vil tage hende på skødet. Hun har dog stadig brug for, at I er i nærheden, og hvis I går fra hende, så vil I sandsynligvis ofte opleve, at hun går grædende efter jer - det gør hun, fordi hun netop har brug for jer. Sæt jer derfor i nærheden, vis jer tilgængelige, tal beroligende og stille. Vis hende at I er der, og at I er parate til at hjælpe hende, når hun er klar.
5: Sæt ord på de følelser, som I fornemmer, at hun har. Det er vigtigt, at hun hører, at I forstår hende. Jo mere hun føler sig lyttet til, jo mere hun føler sig forstået, jo mere vil hun falde til ro. Jo mere I skælder ud, jo mere puster I til ilden.
6: Brug ikke time-out, når hendes verden bryder sammen. Det er rigtig vigtigt, at I behandler hende, som I gerne selv vil behandles. Tænk på, hvordan I ville reagere, hvis en af jer lå og græd på gulvet, hulkende, tydeligt i oprør – så ville I sandsynligvis aldrig gå eller sende den anden væk. Det er på samme måde vigtigt, at I ikke går fra jeres datter eller sender hende væk fra jer. Det er derimod vigtigt, at I hjælper hende med at regulere de stærke følelser, som hun har, netop ved at være der.
7: Tro på, at hendes følelser er ægte. Hun bryder ikke sammen bevidst, eller fordi hun på nogen måde er udspekuleret. Hun ønsker ikke at gøre jer frustreret eller opleve, at I bliver irriteret på hende - hun gør, som hun gør, fordi hun i situationen ikke er i stand til at gøre andet. Og når hendes verden bryder sammen, når hun oplever, at noget er svært, så er det vigtigt at møde hende i den følelse og anerkende det.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre.
Derudover vil jeg også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn". I den kan I læse meget mere om, hvordan I kan møde hende, anerkende hende og hendes personlighed, og det lille menneske hun er - samtidig med, at I naturligvis gerne vil lære hende visse regler og f.eks. lære hende ikke at smide med sit legetøj, hvis hun gerne vil have, at det skal holde længe:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske