Svar: Legevaner

1. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Kære S

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)

Hvor lyder han bare til at være en rigtig skøn og dejlig 3årig. Det lyder som om, at han stortrives i skovbørnehaven - her kan han lege ude hele dagen, og han elsker at bruge sig selv motorisk og nyder at lære om skovens små dyr og naturen. Men, det er naturligt også hårdt, og umiddelbart så lyder det som om, at han efter en lang dag eller en lang uge i børnehave, kobler fra og finder lidt ro, når han leger sine vandlege, leger med biler, lego osv.

Generelt er det godt at lade børn lege fri leg. Børn skal ofte passes ind i hverdagen, de skal gøre de samme ting og ofte i grupper med børn på samme alder. Og selvom jeres dreng går i skovbørnehave og måske derfor har mulighed for mere fri leg, så er der stadig visse rammer, som han skal passe ind i og følge. Når han leger frit og selv styrer, hvad, hvordan og hvor længe, så er det utroligt givende for ham. Både fordi det sandsynligvis giver ham ro og kan være en langt mere rolig og afslappende måde at lege på, men også fordi det fremmer hans kreativitet på en helt anden måde.

Det betyder dog ikke, at du ikke også gerne må foreslå andre lege, og det er super godt, at du tilbyder, at I sammen også kan tegne, male, bygge puslespil, danse, lave mad sammen osv. Det er vigtigt, at han også føler, at du gerne vil være sammen med ham, og det er rigtig ...

Annonce

... godt, at du netop prioriterer lege og samvær som dette. Det er kun med til at styrke hans kreativitet og lyst til at lege.

Samtidig tænker jeg, at de lege du nævner, som han ofte vælger, er rigtig gode lege - han leger med biler/maskiner, han leger med vand, han bygger med lego, han leger rollelege, hvor han leger politi og tyve, han taler, bruger lydeffekter osv. osv. Det er allerede meget kreative lege - det er ikke fordi han foretrækker at sætte sig foran fjernsynet eller med en iPad :) Det kan godt være, at han i sine rollelege vælger de samme roller, eller at det altid er de samme biler han leger med osv. Men det betyder ikke at legen er ensformig. Der er stadig plads til masser af kreativitet og udvikling i disse lege.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det lyder for mig som om, at jeres dreng er godt igang med en sund og god udvikling og som om, at han er rigtig god til at lege. Det skal du bestemt støtte ham i, samtidig med at du naturligvis også skal vise dig tilgængelig og tilbyde at I nogle gange gør ting sammen. Det vigtige er netop, at han og du deler gode oplevelser, og at I hygger jer sammen. Så han ikke vokser op med en følelse af "jeg var altid meget alene, da jeg var barn", men at han i stedet måske vokser op med en følelse af "min mor var altid til rådighed, da jeg var barn".

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S