Svar: Opdrage?
8. april 2021
Alder:
11 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Når din dreng slår dig - eller for den sags skyld måske kan finde på at kradse dig, bide dig eller hive i dit hår - så er det fordi, han stadig er så lige, at han ikke kan sætte ord på sine tanker og følelser - og fordi han også er så lille, at han ikke altid kan styre sine bevægelser.
Han ved ikke, at det gør ondt på dig, eller at du bliver forskrækket, når han pludselig slår dig. Og han ved heller ikke, hvor voldsomt det kan virke, han har ingen fornemmelse for, hvor hårdt han slår, eller at han i stedet måske skal kærtegne dig.
Han har brug for tid til at lære at mestre og kontrollere sine følelser, og det tager rigtig lang tid at lære at bruge ord i stedet for at reagere fysisk, når han gerne vil fortælle dig, at han synes noget er rigtig dejligt, eller når han forsøger at fortælle dig, at han bliver ked af det, frustreret osv. når du f.eks. siger nej til noget, som han er igang med.
Der kan være forskellige situationer, hvor han vil slå og det kan være en god idé at du prøver at adskille disse situationer, fordi det naturligt spiller ind på, hvordan du skal reagere:
Han kan slå for at få din kontakt. Det kan være en måde at sige "se mig", "vær der for mig" eller lignende - og han kan ikke sige det med ord, men viser det så ved at slå.
Han kan slå, fordi han forsøger at kærtegne dig. Han er stadig så lille at han ikke kan styre, ikke kan koordinere sine bevægelser og så ender han med at slå dig, hvor han måske faktisk gerne ville ae dig i stedet.
Han kan slå, fordi han bliver frustreret over ikke at få sin vilje. Han kan ikke sige "jeg leger lige så godt og bliver ked af at du afbryder min leg", eller "jeg vil rigtig gerne lege med det her, og det er altså ikke okay, at du siger nej" - og så slår han.
Måske oplever du også, at han kan finde på at bide. Bedst som I sidder og nusser og krammer, så sætter han tænderne i dig - her er det kærtegn, som kammer over. En slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kan spise dig" hvor han igen har rigtig svært ved at udtrykke sine følelser med ord.
Det første du skal gøre er derfor at forsøge at finde ud af, hvorfor han slår - altså prøve at pejle dig lidt ind på, i hvilke situationer det sker. Hvis det sker, fordi du siger nej, så kan du prøve at tilbyde ham et alternativ, så dit nej ikke blot er et nej, men "nej det kan du ikke, men se her, hvad du kan i stedet" og derfor lettere for ham at håndtere. Sker det mere bevidst, at han slår dig for at se hvordan du reagerer, så kan du naturligvis godt sætte ham fra dig for på den måde at vise ham, at det her bryder du dig ikke om, og hvis han skal være på sin arm, så skal han ikke slå... Men - generelt er det godt ,hvis du ikke siger for meget nej eller reagerer for voldsomt...
Det bedste er faktisk, hvis du kan undgå, at han kommer til at slå dig. Når du ved, at det kan ske, så er det faktisk meget vigtigt, at du forsøger at undgå det, altså sikrer at det slet ikke sker. Det er vigtigt, at du får ham drejet væk fra denne mulighed og får det stoppet, før han forløber sig. Jo flere gange han forløber sig, jo mere vil den handling kunne blive forstærket i ham. Derfor er det godt, hvis det så vidt muligt ikke sker. Så prøv at stoppe det, før det sker :)
Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Børn & Opdragelse". Den vil generelt være god at læse nu, hvor din dreng naturligt viser mere og mere egen vilje, og du stadig gerne vil støtte ham bedst muligt i at udvikle sin selvstændighed :)
Jeg håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske