Svar: Skøn (lidt for) livlig pige på 3 år

2. april 2021

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker - og dejligt at høre, at du har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre forældre :) Velkommen til!

Når jeg læser din beskrivelse, så er mit middelbare indtryk, at du har en rigtig sød og dejlig 3 årig, og at din datter reagerer fuldstændig normalt og alderssvarende. Det er helt naturligt, at hun har svært ved at overskue, når I har gæster, og når du oplever hende som "vild", så er det fordi hun i sådanne situationer simpelthen ikke ved, hvad hun skal gøre af sig selv.

Hun lyder til at nyde selskab. Måske er hun lidt mere ekstrovert, end du selv er, og derfor er det svært for dig helt at forstå hendes reaktioner. Personer med ekstrovert personlighed betegnes ofte som "meget sociale", "selskabelige", "aktive", "ubekymrede", og de befinder sig ofte rigtig godt i samvær med andre. De elsker at være sammen med andre, og hvis din datter har en ekstrovert personlighed, så tanker hun op, så får hun energi af at være sammen med andre.

Personer, som har en introvert personlighed vil derimod ofte blive drænet af energi, hvis man er for mange sammen i længere tid. Hvis man er mange samlet, så skal der ikke så meget til, før man bliver overstimuleret og tappet for energi. Man har brug for alenetid og brug for mulighed for at kunne lade op og få fornyet energi ved at være sig selv. Introverte betegnes ofte som "reflekterende", "intellektuelle", "tænksomme", "tilbageholdende"....

Hvis din datter er ekstrovert, så skal du naturligvis støtte hende i hendes lyst til selskabelighed og hendes behov for at være sammen med mange mennesker. Det er derfor vigtigt og godt, at du inviterer gæster, og at I også stadig tager i byen - og du skal prøve at se det som noget positivt og helt okay, at hun har glæde af at I netop laver mange ting sammen og har en større omgangskreds (som corona nu tillader). Du skriver, at du er begyndt ikke at invitere for mange hjem, fordi du er bange for, at andre vil synes, at hun er for vild.. men det kan altså være helt okay, at I ser og er sammen med andre mennesker.

Når det så er sagt, så skal din datter naturligt også lære at give plads til andre og stille og roligt finde ud af, at gæsterne ikke kommer for at lege med hende. Hun skal hjælpes til at finde ud af, at I godt kan være sammen alle sammen - uden at hun behøver løbe rundt, fjolle og uden, at hun ender med at blive overgearet. Det er vigtigt, at du hjælper hende med at lytte til, hvad andre siger og også lærer hende at aflæse andres signaler. Ligesom du nogle gange kan være nødt til at sige fra og hjælpe hende med at koble fra og finde roen.

Det kan være en god idé, at du før jeres gæster kommer, eller før I skal nogen steder, taler med hende om, hvad der skal ske - og hvad du forventer af hende. Du må gerne sætte ord på, at når I kommer frem, så skal I hilse pænt på alle, og at I f.eks. skal sidde ved bordet og spise mad. Du kan også sætte ord på, at hun f.eks. gerne må gå fra bordet, men at de voksne bliver siddende og snakker. Ligesom du kan tale med hende om, hvis der er andre børn, som hun kan lege med. Altså generelt tage en snak med hende om de sociale spilleregler, der gælder alt efter, ...

Annonce

... hvordan arrangementet er, og hvem der er der. Og så også sætte ord på dette undervejs, så du husker hende på de ting, som I hjemmefra allerede har talt om.

Du må også gerne hjælpe hende til ro ved f.eks. at sige "kom, du kan sidde her på skødet af mig lidt", "jeg vil gerne have, at du bliver siddende her, vi skal ikke lege nu" eller lignende. Så du er tydelig omkring, hvad det er der skal ske og igen, hvad du forventer. Du må også gerne være tydelig omkring, hvad andres behov er og f.eks. sige "jeg er lige ved at høre, hvad A fortæller, så hører jeg dig bagefter" eller "prøv at se, M er lige ved at fortælle noget, så nu skal vi lige være stille og høre, hvad M siger"... Du skal hjælpe din datter med stille og roligt at kunne vente, kunne udsætte sine behov, hun skal stille og roligt lære sociale kompetencer.

At lære hende sociale kompetencer handler blandt andet om, at hjælpe hende med at kunne leve sig ind i egne og andres følelser og tanker. At kunne vente på tur, lære ikke at afbryde og i det hele taget kunne give plads til andre. Det er noget, som begynder netop nu :) Og derfor skal du naturligt være anerkendende omkring hendes alder, og at hun trods alt kun er 3 år gammel - hvilket betyder, at hun naturligt ikke kan blive siddende stille særligt længe, at det er meget svært at vente, og at hun har brug for aktivitet.

Det er ekstremt dræbende at skulle sidde og lytte til voksensnak - som går hen over hovedet på din datter. Det kan hun ikke klare særlig lang tid af gangen. Derfor skal hun som sagt have lov til at gå fra bordet og lave noget andet - og du skal sikre, at hun faktisk har andre ting, som hun kan lave og blive optaget af. Hvis hun ikke har legetøj eller andet, som kan beskæftige hende, så vil hun naturligt blive "mere vild" for at få din og de andre voksnes opmærksomhed. Det er helt naturligt, at hun kommer i et "se mig mode", når I voksne sidder og snakker sammen igennem længere tid.

Det er også en god idé at sørge for, at hun motorisk har mulighed for at røre sig. Det kan være, at I alle kan tage en pause væk fra bordet og jeres voksensnak og sammen gå i haven, spille lidt bold eller gå en tur, gå på legepladsen... så hun motorisk også bliver rørt og oplever at få en fysisk træthed - som gør det naturligt lettere for hende at finde fysisk ro, når I så igen går indenfor (for igen at sætte jer ned, drikke kaffe og spise kage;))

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturligvis overveje, hvad det er for en type arrangement - og om det er en god idé, at din datter er der. For hvis der ikke er plads til hende, fordi det bliver for voksent, så er det måske bedre, at hun bliver passet eller at du mødes med dine veninder, når hun f.eks. er hos sin far - hvis I har et ønske om at kunne sidde og tale sammen uden afbrydelser :)

Det er altså en balance mellem at lade hende være den dejlige ekstroverte pige, som hun lyder til at være, lære hende sociale kompetencer ved at lade hende være med og samtidig naturligt anerkende hendes alder og udvikling.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og læs også meget gerne mine bog "Helens bog om børn & opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn".

Rigtig god påske! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder