Svar: Hvordan skabe god stemning omkring måltiderne
31. januar 2021
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres 4 årige datter :)
Du fortæller, at hun ofte sidder uroligt ved bordet, og at det er i en grad som forstyrrer lillebror og hans spisning. Du fortæller, at det generelt er svært at få hende til at koncentrere sig ved bordet og omkring spisningen, og at hun generelt ikke er glad for at smage nye fødevarer/retter, men spiser bedst, hvis I laver hendes livretter. Det ender ofte med at I bliver uvenner, mor og far skælder ud - og ofte bliver løsningen at sende hende på værelset...
Der er, som jeg ser det, sandsynligvis flere ting, som spiller ind. Jeg tænker for det første, at jeres datter måske har brug for en pude at sidde på, som fysisk kan hjælpe hende til at sidde lidt mere stille. Der findes specielle puder til motorisk urolige børn - prøv at søge på sansepude, sansemotorisk siddepude eller søg på TOGU Dynair eller SERO siddepude.
Derudover tænker jeg, at det er vigtigt, at I hjælper jeres datter med at bruge sig selv motorisk, så eftermiddagen måske ikke går med at se TV og spille på iPad, men i stedet at I er ude, cykler, spiller bold, hulahopper, sjipper, hopper på trampolin.. hvad I nu kan finde på, hvor jeres datter bruger sig selv motorisk og derfor naturligt bedre kan sidde stille, når det er spisetid.
Jeg tænker også, at jeres datter har rigtig meget brug for at I ser hende, inddrager hende og naturligt er opmærksomme på hende - på en positiv måde - når det er spisetid. Og hun har også rigtig meget brug for at skille sig ud fra sin lillebror. Det er ikke rart at blive sammenlignet med ham og det bliver meget let til, at han er "den lille, som godt kan finde ud af det", og hun er "den store, som ikke kan finde ud af det", og det er naturligt ikke fair :)
Når man er 4 år gammel, så har man rigtig meget brug for at føle sig som en del af familien. Man elsker at føle sig som en del af fællesskabet og vil ofte "blande sig", når de voksne snakker og derfor afbryde og spørge ind til, hvad man snakker om eller griner af. Når I sidder ved middagsbordet er det derfor vigtigt, at I ikke taler hen over hovedet på jeres datter, men taler om ting, som også interesserer hende og som hun kan tale med om. Det er vigtigt, at I viser hende interesse, spørger ind til hendes dag, så hun synes det er hyggeligt og dejligt at sidde med ved bordet.
At inddrage hende på denne måde gør naturligt også, at hendes behov for at sige nej til mad og ville hoppe rundt bliver mindre. Eller sagt på en anden måde, hun behøver ikke "lave ballade" for at blive set. Samtidig kan I måske undgå at skælde ud og sende hende på værelset... hvilket jo ikke er befordrende for hendes selvfølelse, og det er netop ikke anerkendende for hende lyst til at være en del af fælleskabet.
Samtidig kan det at blive sendt væk jo nogle gange også være rarere end at sidde med ved bordet, hvis det er svært at være der, netop fordi man får skæld ud og stemningen ender med at være dårlig... den overvejelse er man naturligvis også nødt til at tage med sig.
Når man er 4 år gammel, så har man ofte også brug for at føle, at man har en vigtig rolle. 4 årige børn søger ofte forældres anerkendelse, og det er ofte på ting de mestrer. Jeres datter kan f..eks. sige "se se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv. Jeres datter har brug for at I inddrager hende - og her vil det være oplagt at inddrage hende i både madlavningen og borddækningen.
Jeres datter kan sagtens være med og hun kan lære en masse om fødevarer, hun kan være med til at smage maden til, hun kan være med til at skylle, hakke, skrælle - og det at være inddraget vil give hende følelsen af, at hendes meningen tæller og at hun er vigtig. Samtidig giver det mulighed for at smage på mad undervejs som det gøres klar og har hun spist lidt af de rå grøntsager eller lidt af det, som skal i salatskålen imens I lavede mad, så behøver I ikke fokusere på, hvor mange grøntsager hun spiser, når I sidder ved bordet.
Det samme kan rollen som "borddækker". Når jeres datter er med til at dække bord, så bliver det naturligt mere vigtigt at man sidder ved bordet og måske vil hun komme med forslag til nye pladser. Det kan også være rigtig dejligt, at I ikke sidder på samme måde som I plejer, fordi fokus på hende og I andre flytter lidt alt efter, hvordan man sidder placeret. Og samtidig vil hun måske synes, det er sjovere at sidde med ved bordet, hvis hun selv har bestemt, hvor hun skal sidde...
Og så har det naturligt også stor betydning, at det er hende som kalder den øvrige familie til bordet, at det er hende som siger "vi skal spise nu". Det er også med til at gøre, at hun gerne vil sidde med ved bordet.
Det kunne være en idé at købe en kogebog, der er lavet til børn, så jeres datter er med til at bestemme, hvad I skal lave af forskellige retter. Det kan også motivere til at smage noget nyt og ikke altid spise det samme :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Og læs også meget gerne "Helens bog om Børn & Opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn", hvor jeg også skriver om f.eks. "ballade ved middagsbordet".
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske