Svar: Uro ved aftensmaden

27. december 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Tina

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker :)

Jeres datter lyder bestemt til at stortrives, hun er rigtig godt igang med en sund og god udvikling, viser mere og mere selvstændighed og egen vilje - og hvor er det dejligt, at hun er kommet i en god vuggestue og bare nyder at være der! Skønt :)

Det lyder som om, at I er rigtig gode til at møde hende og anerkende den store udvikling, som hun går igennem. I har naturligt helt ret i, at I vil se mere og mere temperament, og når hun smider med tingene, hvis det ikke går helt som hun gerne vil, så er det kun udtryk for, at hun jo på mange måder stadig er en meget lille pige og blot igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer. Det tager tid, og hun er kun lige begyndt, så det næste lange stykke tid vil I bare opleve mere og mere - nyd det :)

Det er super godt, at I forsøger at holde fokus på, at det skal være hyggeligt at spise - og heldigvis lykkes det ret tit :) Hun spiser generelt godt hele dagen igennem, det er især om aftenen, at det kan være svært for hende at holde koncentrationen, og det handler nok om flere ting...

Et er naturligt, at hun er træt på dette tidspunkt. Det er svært at sidde stille og svært at koncentrerer sig om måltidet, når det bliver sidst på dagen. Hun er naturligt træt efter en lang dag med mange stimuli og oplevelser. Og hun kan sandsynligvis ikke overskue måltidet.

Noget andet er, at hun naturligt også bliver mere og mere bevidst om, at det hun gør, gør noget ved jer. Der sker noget særligt, når hun afviser maden, drejer hovedet, skubber skeen væk, lukker munden... Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse maden ind i munden på barnet. Måske diskuterer I hen over bordet, hvad I skal gøre nu.. Hun bliver naturligt mere og mere bevidst om disse reaktioner og bevist om, at hun ved at lukke munden og afvise maden kan få jeres fulde opmærksomhed..

Hun sidder sandsynligvis for bordenden med mor og far på hver side, så når det er spisetid, så har hun begge jeres øjne rettet på sig - igen jeres fulde opmærksomhed, og måske kan det hjælpe, hvis I rent fysisk flytter hende ned på siden af bordet, så hun sidder ved siden af den ene af jer...

Madro er vigtigt. I skal forsøge at servere mad, som hun selv kan spise og ikke give hende for store portioner af gangen. Det er vigtigt, at hun kan overskue måltidet, og kan hun spise mere, så kan hun altid få lidt ekstra. Det er naturligt helt okay, at hun også smager fra jeres tallerken, når det nogle gange er ekstra interessant.

Giv hende samme mad, som I andre spiser, så udgangspunktet er det samme. Lav ikke specille retter til hende, men sørg for at spise familiemad, altså retter som I alle tre kan spise uden større problemer. Hun kan spise med fingrene, med gaffel og så småt nu også begynde at mestre det at spise med en ske :) Giv hende også en kop med to hanke, så hun selv kan drikke, styre koppen. Det at spise selv er med til at anerkende hendes spirende selvstændighed...

Prøv at holde fokus på det, som I gerne vil have, og ikke det, som hun gør forkert. Prøv at sige f.eks. "ind i munden skat, ind i munden" eller "mmm dejlig mad", eller "må mor smage?", "Vil du smage min mad?" osv. Så fokus er på det at spise og på at maden smager godt. Præcis som det lyder som om, at I ofte forsøger :)

Og ja, så er det helt okay, hvis hun nogle gange ikke spiser særlig meget, eller hvis der glider mere pasta ned ...

Annonce

... end frikadelle eller omvendt. Prøv ikke at kommenterer for meget på, hvordan, og hvad hun spiser, rækkefølge, mængde osv. men prøv om I kan stole på, at hun godt kan styre det lidt selv, netop for at hun ikke føler sig unødigt presset og får så meget opmærksomhed, at hun i stedet siger helt fra.

Det vil også være en god idé, at I giver hende et godnatmåltid - gerne adskilt af et bad, så hun ikke lærer, at hun ved at afvise maden kan få noget andet. I må gerne give hende rester fra aftensmaden som godnatmåltid. Hvis I har fået frikadeller kan hun fint få en gnavedelle sammen med en klapsammen rugbrød. Hun må også gerne få en portion grød eller lidt havregryn med mælk. Det er vigtigt, at hun ikke går sulten i seng.

Og samtidig vil det være godt med et godnatmåltid, som er med til at gøre, at hendes flaske stille og roligt kan trappes ud. De fleste børn stopper med sidste flaske i 13-15 måneders alderen, og det vil derfor være rigtig godt, at I trapper ud af denne nu. Og jeg vil netop anbefale, at I trapper ud. Det vil sige, at i stedet for at hun får 220 ml, så giver I hende 200, 180, 160, 140, 120, 100 ml - som hun så kan drikke af en kop sammen med sit godnatmåltid og tilsidst kan hun overgå til lidt letmælk af kop i stedet, få børstet tænder og derefter blive puttet.

Det vil derfor også være en god idé, at I nu begynder at indføre et nyt putteritual, som på sigt erstatter flasken. Det vil være f.eks. en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende - de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan bevidst, og derudover vil det være rigtig godt med f.eks. en godnathistorie og lidt snak om dagen og f.eks. også en godnatsang. I bør begynde at indføre disse ritualer nu, samtidig med at I giver flaske og så gradvist trappe ud af flasken og lade det nye ritual tage mere og mere over.

Og til sidst vil jeg lige nævne, at det er helt okay, hvis hun nogle gange viser behov for at gå fra bordet. Eller måske kan hun nogle gange sidde lidt på skødet hos jer, spise lidt fra jeres tallerken og derfra måske komme tilbage i egen stol igen eller på gulvet.. det kan være en måde at vænne hende til at sidde lidt længere ved middagsbordet. Men det er vigtigt, at I ikke holder hende unødigt lang tid ved bordet, hvis hun tydeligt vil ned. Så et det bedre, at I afslutter måltidet - og som sagt stadig tilbyder hende et natmåltid, så hun stadig har mad i maven, når hun bliver puttet :)

En aftenrytme kunne se således ud:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Aften 17.00: I spiser almindelig familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Giv hende mad, som hun selv kan spise og suppler med lidt ved siden af, som I nu har mulighed for og hun vil lade jer gøre. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. får lidt babymassage.

Tilbydes et godnatmåltid ca 18.30: Det kan være rester fra aftensmaden, som spises koldt eller det kan være en godnatgrød, letmælk af kop. Får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca. kl 19 - der introduceres nu putteklud, slaske, godnathistorie og flasken trappes mere og mere ud i takt med at det nye putteritual tager mere og mere over...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og jeg vil også anbefale jer meget min bog "Helens bog om Børn & Opdragelse". I den kan I læse meget mere om den selvstændighed som jeres datter viser mere og mere af og hvordan I møder hende bedst og herunder også læse om det at spise og konflikter ved middagsbordet :)

Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!