Svar: Ulvetimen med to børn
11. november 2020
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære K og S
Tak for jeres brev :) Dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)
Det er et rigtig godt spørgsmål I stiller, for det er naturligt svært at fordele sol og vind lige mellem sine børn, og I vil jo et eller andet sted rigtig gerne give dem det samme og ikke gøre forskel, det forstår jeg godt.
En af de gaver, som man får med sig, når man har søskende - det er, at man lærer at vente. Man lærer at man nogle gange er nødt til at sætte sine egne behov til side, fordi en anden har brug for hjælp, man lærer at man nogle gange er nødt til at give plads til den anden, man lærer også, at har man virkelig brug for hjælp, så skal man sige det og så får man naturligt hjælp... Og jeg tænker, at det vil hjælpe jer at tænke lidt på, at det faktisk ikke er helt skidt for nogen af jeres børn, at de er nødt til at vente på hinanden. Storebror er nødt til at vente på, at mor nogle gange bliver færdig med at amme, eller at lillesøster skal skiftes, før han kan få noget at spise eller andet. Og lillesøster er nødt til at ligge lidt for sig selv, fordi mor nogle gange er nødt til at tage sig af storebror.
Begge jeres børn har naturligvis brug for omsorg og nærhed. De har brug for, at I lytter, reagerer på dem, viser interesse for dem, deler oplevelser med dem osv. De har begge brug for at mærke, at I nyder at være sammen med dem, og at I rigtig gerne vil dem. Det betyder dog ikke, at I skal være fuldstændig optaget af hinanden hele tiden.
Man kan tale om to slags nærvær: Øjebliksnærvær og længerevarende nærvær. Øjebliksnærvær er f.eks. hvis jeres dreng får øje på en kat udenfor og siger "se, der er en kat", og I stopper det, som I er igang med, kikker og deler den oplevelse med ham. Det er altså, når I undgår at sige "vent lige ..." for når I så kikker, så er det for sent, for katten er væk, og han vil få en følelse af at I ikke ser ham, interesserer jer for ham og måske sige "det er lige meget..." en anden gang.
Det længerevarende nærvær er f.eks., når I bruger nogle timer eller måske en halv dag på at være i skoven sammen, vender en træstub, kikker på biller og insekter, eller måske prøver at klatre og balancere på træstammer. Den form for nærvær er også meget vigtig, men behøver ikke være til stede hele tiden.
Og det er helt naturligt, at I ikke kan give begge børn samme nærvær hele tiden - nogle gange vil I naturligt være mere øjebliksnærværende i forhold til det ene barn og mere længerevarende nærværende i forhold til det andet barn - det vil flekse og det er helt okay:)
Når det så er sagt, så er det dog også en god idé, at I forsøger at lave ting sammen, hvor alle deltager og føler sig inddraget og som en del af det der foregår. Når storebror er hentet, og I kommer hjem, så vil det f.eks. være en god idé, at I sætter jer ved middagsbordet og får en eftermiddagssnack. Lillesøster er med, hun kan ligge i sin babynest eller sidde på skødet hos mor eller lignende og på den måde være med ved bordet - når hun bliver 6 måneder kan hun sidde i den høje stol - og storebror kan fortælle om sin dag og på den måde få den opmærksomhed, som han også har behov for, for at kunne lande hjemme.
Når du f.eks. sidder og ammer lillesøster, så kan du bede storebror finde en bog, og så kan han sætte sig sammen med jer i sofaen, og du kan sidde og læse højt, imens lillesøster får mælk. Det kan også være et puslespil eller lignende, som kan lægges i sofaen, imens du ammer, og hvor du hjælper ham med at finde brikkerne... Så amningen ikke kun er noget, som du og lillesøster har sammen, men bliver noget, som en gang imellem også kan være en fælles hyggeting.
Hvis storebror har lyst til at føle sig inddraget, så må du også gerne give ham en rolle, som din hjælper. Han kan finde en ren ble, hente stofbleen, lillesøsters sut, måske tage et glas vand til mor... så han på den måde føler sig vigtig og netop får en vigtig rolle "jeg hjælper min mor". Det er jo en anden måde at vise ham, at du ser ham og give ham følelsen af at han stadig er vigtig, at han har værdi. Hvad skulle du dog gøre uden din dejlige dreng :)
Måske kan det også hjælpe dig at tænke på, at når storebror har været i børnehave, har leget hele dagen og er blevet aktiveret rigtig godt der, så er det okay, at I laver stille og rolige ting, og du behøver ikke overtage der, hvor pædagogerne slipper. Så nogle gange kan det også hjælpe at inddrage storebror i nogle af de praktiske ting, som skal gøres f.eks. forberedelse af aftensmad, i stedet for decideret at lege...
Det er også helt okay, at han sidder med en tablet, eller en mobil, leger for sig selv - for han kan måske netop have brug for lidt stilletid, når han lander derhjemme. Du kan naturligt altid invitere ham med i det, du gør - men det er også helt okay, hvis han hellere bare vil lege lidt selv :)
Og det samme omkring lillesøster - hvis hun er stimuleret og aktiveret rigtig godt hele dagen, hvor storebror ikke er hjemme, så er det helt okay, at hun om eftermiddagen får lov til også at ligge lidt for sig selv. Også selvom hun er vågen og måske bare ligger og kigger på, hvad I laver og hvad der sker omkring jer :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt på vej og også giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske