Svar: Dreng på 19 mdr skubber

1. august 2020

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Trine

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver lidt ked af det, og ikke synes det er særlig rart, når du oplever, at jeres dreng skubber til andre. Det er dog helt naturligt, og ofte skyldes det, at han stadig mangler ord. Han kan simpelthen ikke sætte ord på de følelser han har, og derfor reagerer han fysisk i stedet.

Du nævner, at han et par gange har bidt far, og at det har været i positive situationer, hvor de faktisk har hygget sig. I en sådan situation kan det også være kærtegn, som løber af med ham. Altså at han simpelthen har det så dejligt, elsker far så højt, at han nærmest er nødt til at bide ham... en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg er nødt til at spise dig", og han gør det ikke for på nogen måde at være ond. Det er kærtegn som kammer over, fordi han ikke kan sætte ord på, hvor meget far betyder for ham...

Det er rigtig godt og også vigtigt, at I ikke skælder ud. Og når far og søn leger sammen, hygger og er tætte, så skal far naturligt være opmærksom på, om jeres drengs følelser måske tager lidt overhånd, og derfor forsøge at undgå at blive bidt. Det er vigtigt at aflede jeres dreng - før han når dertil, hvor han bider, for jo flere gange det sker, jo større sandsynlighed er der for, at det kan blive forstærket og dermed fortsætte.

Det er også rigtig godt, hvis I generelt kan aflede ham, så han ikke når dertil, hvor han begynder at skubbe til andre. Det betyder, at når han leger med et andet barn, så skal I have dem under opbservation og gribe ind, når I fornemmer, at jeres dreng kan forløbe sig. Det er vigtigt for at lære begge børn, hvordan man kan håndtere en situation mere hensigtmæssigt og det er vigtigt at sætte ord på - de ord, som børnene mangler - så de på sigt netop lærer at bruge ord i stedet for.

Børn kan både skubbe, slå, bide, sparke, hive i hår og lignende og der kan være mange grunde til og mange følelser som udløser dette:

Det kan naturligvis være vrede. Både vrede i situationen f.eks. vrede over at et andet barn tager legetøjet fra ham, og en følelse af uretfærdighed, hvorfor han skubber.. det kan også være vrede, som er opsparet over tid.

Det kan være en måde at forsvare sig på. Han kan føle sig trængt op i ...

Annonce

... en krog og kan have en følelse af at "jeg kan ikke komme væk fra det her", hvorfor han så skubber eller slår fra sig. Han kan altså godt føle sig presset eller føle sig bange og usikker.

Han kan også lære det af andre børn. Det kan være andre børn i vuggestuen, som også skubber, bider, slår.. netop fordi børn naturligt gør dette i en periode, fordi de mangler ord, så er han ikke den eneste - og han kan gøre det, fordi han lærer det, spejler det, af andre.

Nogle gange kan det også ske, fordi han får rollen, som den der reagerer fysisk - det kan især ske, hvis han får skæld ud hver gang. For meget skæld ud kan fastholde den rolle i ham og forstærke det I faktisk ønsker at stoppe...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han kan også reagere fysisk med at skubbe, slå, sparke, kaste med legetøj, bide osv. fordi han har brug for at blive lyttet til, brug for at blive set. Han kan have lært, at netop det at reagere fysisk får en særlig reaktion fra de voksne (og fra de børn, som det går ud over) og det kan derfor være en måde at få jeres opmærksomhed på... Børn kan f.eks. godt reagerer på denne måde, når de bliver hentet i institutionen og du sidder sammen med ham, er ved at pakke tasken eller lignende, før I skal hjem - et andet barn går forbi jer, og jeres dreng skubber til det andet barn. Det kan være et udtryk for, at han har brug for at du ser ham der, I har været adskilt og du er koncentreret om tasken og måske kikker du på det andet barn eller taler til det andet barn - og det kan han slet ikke rumme, så derfor skubber ham fra sig...

Det er rigtig godt, at I fortæller, at det gør ondt og forsøger at sætte ord på, at sådan må man ikke gøre - det er dog lige så vigtigt, at I fortæller ham, hvad han skal gøre i stedet. Ligesom det som sagt er meget vigtigt, at I forsøger at undgå situationer, hvor han på den måde forløber sig...

Derfor skal I forøge at finde ud af, hvornår det sker - og gribe ind, før det sker. Det er vigtigt, at I får afledt ham, hjulpet ham videre, før han når at reagere fysisk. Hold derfor ekstra øje med ham og vær parat til at hjælpe ham, når I fornemmer, at en situation kan blive lidt for svær for ham at håndtere følelsesmæssigt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.