Svar: Nægter at holde i hånd
18. juli 2020
Alder:
20 mdr.
Kære Johannes mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt, at Johanne har knækket koden med at gå - og at I fik behandling, så der blev løsnet op i nakke og lænd, det lyder som om, at det virkelig gjorde en forskel for hende :)
Førhen i tiden var gåseler meget brugt i DK, og i udlandet er de også meget brugt, men herhjemme har de været forsvundet fra markedet i en årrække, så kom de lidt frem igen, forsvandt igen, og nu begynder de måske at komme lidt igen...
Er gå-seler så en god idé.. hmm måske både ja og nej...
Jeg synes som udgangspunkt ikke at børn skal være i gå-seler. I stedet er det godt, hvis vi kan lære vores børn at holde i hånden og lytte efter, hvad mor og far siger. Det er vores ansvar som forældre, at vores børn ikke kommer til skade, når man går ved trafikerede veje, og her SKAL vores børn holde i hånd eller sidde i deres klapvogn - også selvom de protesterer. Det handler om deres sikkerhed, og de kan de ikke selv vurdere.
Og en gå-sele kan faktisk forhindre, at barnet lærer dette, og det er det, som er det egentlige problem. For det nytter ikke noget, at man giver sit barn en gå-sele på og lader ham eller hende løbe rundt i den radius, som gå-selen tillader - det er vigtigt, at barnet stadig lærer reglerne i trafikken, og lærer at når mor og far siger "stop" så stopper man, det er ikke fordi selen stopper, at man stopper. At man bruger en gå-sele har den risiko, at man glemmer at lære sit barn reglerne for at færdes forskellige steder, og også glemmer at barnet skal lære at lytte til mor og far - stop betyder stop, og når mor og far siger, at man skal holde i hånden eller sidde i sin klapvogn, så skal man det, også selvom man ikke har lyst... :)
Og ja, børn protesterer og børn får anfald at fortvivelse, når de mærker at vi voksne vil noget andet end de vil, når vi forhindrer dem i at gøre ting, som f.eks. kan være farligt eller uhensigtsmæssigt. Det kan få deres verden til at bryde sammen. Ikke desto mindre er det vigtigt, at vi forældre nogle gange siger nej og holder fast i, at det er nødt til at være som vi vil, fordi vi trods alt ved bedst. Jeg er stor fortaler for, at børn skal inddrages, anerkendes, lyttes til, mødes... men der er visse situationer, hvor der bare er visse regler, som skal følges, og det gælder f.eks. når de skal færdes i trafikken.
Jeg forstår til fulde dine bevæggrunde for at vælge en gå-sele, og det kan du også gøre, fordi vejen I bor ved er så trafikeret, som den er, men måske netop fordi vejen er trafikeret, så er det vigtigt, at hun lærer at her gælder særlige regler. Så hvis du vælger at give hende en gå-sele på, så er det fordi det er nødvendigt med den ekstra sikkerhed, for som du skriver - har du øjnene væk fra hende et øjeblik, så kan det gå grueligt galt.
Jeg er også helt enig med dig i, at det er "sundest for hende at gå", og at det er "dejligt, hvis hun ind imellem kan komme ud af klapvognen og bruge sine ben", men det bør ikke være ved vejen, hvor I bor. Og på sigt er det bedre, at du lærer hende f.eks. "her ved vejen, så skal du sidde i din vogn, på legepladsen må du løbe og lege" - og så skal du naturligvis tage hende steder hen, hvor hun har mulighed for at løbe rundt, og hvor hun kan blive udfordret motorisk...:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske