Svar: Nægter at holde i hånd

18. juli 2020

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Johannes mor

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt, at Johanne har knækket koden med at gå - og at I fik behandling, så der blev løsnet op i nakke og lænd, det lyder som om, at det virkelig gjorde en forskel for hende :)

Førhen i tiden var gåseler meget brugt i DK, og i udlandet er de også meget brugt, men herhjemme har de været forsvundet fra markedet i en årrække, så kom de lidt frem igen, forsvandt igen, og nu begynder de måske at komme lidt igen...

Er gå-seler så en god idé.. hmm måske både ja og nej...

Jeg synes som udgangspunkt ikke at børn skal være i gå-seler. I stedet er det godt, hvis vi kan lære vores børn at holde i hånden og lytte efter, hvad mor og far siger. Det er vores ansvar som forældre, at vores børn ikke kommer til skade, når man går ved trafikerede veje, og her SKAL vores børn holde i hånd eller sidde i deres klapvogn - også selvom de protesterer. Det handler om deres sikkerhed, og de kan de ikke selv vurdere.

Og en gå-sele kan faktisk forhindre, at barnet lærer dette, og det er det, som er det egentlige problem. For det nytter ikke noget, at man giver sit barn en gå-sele på og lader ham eller hende løbe rundt i den radius, som gå-selen tillader - det er vigtigt, at barnet stadig lærer reglerne i trafikken, og lærer at når mor og far siger "stop" så stopper man, det er ikke fordi selen stopper, at man stopper. At man bruger en gå-sele har den risiko, at man glemmer at lære sit barn reglerne for at færdes forskellige steder, og også glemmer at barnet skal lære at lytte til mor og far - stop betyder stop, og når mor og far siger, at man skal holde i hånden eller sidde i sin klapvogn, så skal man det, ...

Annonce

... også selvom man ikke har lyst... :)

Og ja, børn protesterer og børn får anfald at fortvivelse, når de mærker at vi voksne vil noget andet end de vil, når vi forhindrer dem i at gøre ting, som f.eks. kan være farligt eller uhensigtsmæssigt. Det kan få deres verden til at bryde sammen. Ikke desto mindre er det vigtigt, at vi forældre nogle gange siger nej og holder fast i, at det er nødt til at være som vi vil, fordi vi trods alt ved bedst. Jeg er stor fortaler for, at børn skal inddrages, anerkendes, lyttes til, mødes... men der er visse situationer, hvor der bare er visse regler, som skal følges, og det gælder f.eks. når de skal færdes i trafikken.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg forstår til fulde dine bevæggrunde for at vælge en gå-sele, og det kan du også gøre, fordi vejen I bor ved er så trafikeret, som den er, men måske netop fordi vejen er trafikeret, så er det vigtigt, at hun lærer at her gælder særlige regler. Så hvis du vælger at give hende en gå-sele på, så er det fordi det er nødvendigt med den ekstra sikkerhed, for som du skriver - har du øjnene væk fra hende et øjeblik, så kan det gå grueligt galt.

Jeg er også helt enig med dig i, at det er "sundest for hende at gå", og at det er "dejligt, hvis hun ind imellem kan komme ud af klapvognen og bruge sine ben", men det bør ikke være ved vejen, hvor I bor. Og på sigt er det bedre, at du lærer hende f.eks. "her ved vejen, så skal du sidde i din vogn, på legepladsen må du løbe og lege" - og så skal du naturligvis tage hende steder hen, hvor hun har mulighed for at løbe rundt, og hvor hun kan blive udfordret motorisk...:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer