Svar: Aftensmad med gurli gris

9. marts 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Vandene er nok lidt delt i forhold til dit spørgsmål - for nogle vil mene, at det vigtigste må være, at jeres dreng spiser, får den mængde mad han har behov for, at han bliver mæt nok til at sove godt om natten osv. Og andre vil mene, at det er fuldstændig uacceptabelt, at han sidder og ser Gurli Gris, og I mader ham imens, og at han skal lære at spise selv og have visse bordmanerer...

Der er mange måder at opdrage på, og der er ikke kun en rigtig måde - man kan gøre tingene meget forskelligt, med forskelligt udgangspunkt osv. Du skriver, at jeres dreng er glad, han trives og udvikler sig godt, I har ingen skænderier om aftenen osv. Det er hyggeligt omkring middagsbordet. Han har kun ca. ½ times skærmtid samlet i løbet af en dag, og alle øvrige måltider spiser han uden problemer... Det fungerer altså for jer, og I er egentlig ret tilfredse med den løsning I har fundet, så når når du spørger til, hvorvidt det er i orden, så er det måske fordi du et eller andet sted fornemmer, at det måske er et skråplan på sigt. Og det kan det naturligvis godt være.

Det er vigtigt, at han ikke bliver afhængig af sin iPad for at kunne spise. I princippet skal det være jer, det at familien samles, at I taler om dagen osv. som gør det hyggeligt at sidde ved middagsbordet - og ikke at se Gurli Gris. Det er også vigtigt, at han oplever, hvad han spiser, og at han nyder maden, ligesom det er vigtigt, at han har en fornemmelse for mæthed og sult - og ikke lader dette styre af, hvorvidt I kommer maden i munden på ham, men selv begynder at få en indre fornemmelse for, hvorvidt han har brug for mere eller mindre mad.

I Danmark går vi meget op i at børn har visse bordmanerer - at de spiser den mad, som bliver serveret, at de selv kan spise med kniv, ske og gaffel, at de siger pænt tak for mad, når de ikke kan spise mere osv. Vi vil gerne have, at vores børn har disse manerer, når vi spiser ude, når de er inviteret til børnefødselsdag, når vi spiser julemiddag, når vi har gæster osv. Og det lærer børn af den måde, vi spiser på derhjemme til hverdag. De regler og rutiner, som I giver jeres dreng derhjemme følger naturligt med ham i tiden og årene frem.. og hvis I lærer ham, at han f.eks. gerne må se iPad imens han spiser, så ...

Annonce

... vil han naturligt også gøre dette, når I har gæster eller skal spise ude - og det skal I så være okay med :)

Hvis I selv er på jeres telefon, når I spiser aftensmad - lige skal tjekke emails, se hvad det er for en sms, der tikker ind osv. så vil det være naturligt, at han også kikker på en skærm - for det er sådan I gør hos jer. Det betyder så også, at han naturligt vil vokse op med disse rutiner, og når han bliver 10, 12, 14 år gammel naturligt vil sidde med sin telefon, når han spiser. Det har han lært. Det er sådan, I gør hos jer :)

At han sidder og ser Gurli Gris lige nu, gør naturligt ikke, at han ikke senere kan lære nogle andre rutiner.. det jeg prøver at sige er, at I skal medtænke, hvad det er I lærer ham, hvilke valg I træffer og hvorfor. Det kan sagtens være, at det er et godt valg for jer og jeres familie lige nu, fordi det netop giver madro til alle og hyggelige aftener og god søvn, hvilket også er værd at prioritere, men hen af vejen vil I måske gerne, at han lærer noget andet, og det skal I så naturligvis også træffe valg omkring.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan f.eks. være en god idé, at I stille og roligt inddrager ham i madlavningen, borddækningen osv. Han kan med den alder han har godt være med til disse ting, og han kan have stor glæde af netop at kunne hjælpe. Det kan give ham en vigtig rolle "jeg hjælper min mor og far", ligesom han kan være den, som kalder og siger "vi skal spise", når det er spisetid. Det vil også være med til at give ham en interesse for maden, og hvad I spiser - så maden og det at I spiser sammen bliver mere interessant end Gurli Gris :) Og hvis han f.eks. har været med til at forberede maden, har smagt og spist lidt grøntsager undervejs imens der blev skåret og snittet, så behøver I ikke fokusere så meget på, hvor mange grøntsager han spiser, når han sidder ved bordet...

Der er mange ting som er "en balance" - så nogle gange er det fint med iPad og prioritere madro, hygge og mæthed nok til god nattesøvn - og andre gange er det godt at prioritere nogle andre ting, så han lærer noget af det, I naturligt også gerne vil, at han kan på sigt :)

Måske vil I have glæde af min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn"... :)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder