Svar: Morsyg og meget hidsig
14. januar 2020
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes store glæde ved mor - og heldigvis også far - selvom hun ofte foretrækker dig :)
Det er til en vis grad helt naturligt, at børn i perioder foretrækker den ene forældre fremfor den anden, og I skal naturligvis også overveje, hvilke kampe I tager og hvorfor. Ligesom I også skal sørge for ikke at blive spillet ud mod hinanden...
Du skriver blandt andet, at mor og far ikke kan give hinanden knus og kram eller ikke kan sidde tæt i sofaen, uden at jeres datter bliver ked af det, protesterer. Det gør hun naturligvis, fordi hun føler sig udenfor og har brug for at mærke, at I ikke kun er der for hinanden, men også stadig er der for hende. Derfor er det vigtigt, at hun også inddrages og også kan få kys, knus og kram og være med i sofaen - men uden at I trækker jer eller flytter jer fra hinanden.
I skal være meget opmærksomme på, hvordan I reagerer på jeres datters afvisning af far. Måske har du haft tendens til at tage over, når hun protesterer, eller far kan have haft tendens til at give op og trække sig. Det er med til at signalere, at mor er den bedste, og det kan derfor forstærke hendes lyst til at afvise far.
Når I kysser og krammer, så er det f.eks. en god idé at sige "du må også gerne være med" og på den måde invitere hende. Ligesom du også meget gerne må sige fra, når hun afviser far og holde fast i, at far også skal være der, eller at far hjælper hende - selvom hun protesterer.
Det er på samme måde vigtigt, at far ikke lader sig afvise og skubbe væk. Og i stedet for at trække sig, blive ked af det og såret, kan det nogle gange være en god idé, at far tager fat i hende og kilder hende - så hun oplever ekstra fysisk kontakt med far og oplever, at han netop ikke kan skubbes væk, men at han rigtig gerne vil hende. Far kan f.eks. sige "din lille bølle, vil du have din mor? Her i huset kilder vi morglade børn!" og så tage hende op, kilde, kysse, kramme og netop lade hende mærke far og fars nærhed.
Det er også rigtig godt, at I - som du nævner - siger "nu hjælper far dig" eller lignende, men det er vigtigt, at hun mærker, at du naturligt også gerne vil hende. Det er en svær balance at finde. Derfor er det nogle gange vigtigt, at du lige bukker dig ned, giver hende et kys og et kram, når hun klamrer sig til dine ben, så hun mærker, at du er der og ser hende - samtidig med at du kan opfordre til, at far hjælper.
Det er vigtigt, at far også anerkender, at hun gerne vil have sin mor, så far f.eks. kan sige "jeg hjælper dig, så kommer mor om lidt", så hun på den måde hører, at far også forstår, at hun gerne vil have sin mor, anerkender dette, men samtidig holder fast i, at far også godt kan hjælpe.
Når I sidder ved middagsbordet, og hun vil have, at det er mor som hælder vandet op i koppen, eller mor som giver hende mad på tallerkenen - så skal I naturligt overveje, hvor meget far skal kæmpe for at få lov, da hun naturligt også skal have noget at spise, og det hele ikke skal ende i gråd og konflikt - MEN det er samtidig vigtigt, at du siger "far giver dig vandet, jeg er lige her skat", ligesom du kan opfordre far til at give dig vand i dit glas, så hun ser og hører, at du bakker op om at den her handling har far helt styr på. Altså som modsætning til, at du bare gør det, fordi det giver alle fred og ro...
Du skal være opmærskom på, at hun naturligt kan have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, og at du skal forsøge at prioritere dette i en periode. Hvis hun mærker, at der er plads til hende på skødet, at der er masser af kys, knus og kram, så vil hun blive tanket op med sit mor-depot og vil så naturligt bedre kunne klare sig uden mor. Jeg forstår godt, at du efterhånden er lidt træt af altid at skulle være på, men pas på - hun kan godt mærke denne irritation, og det kan godt øge hendes behov for at ville klynge sig til dig, netop fordi hun føler, at du afviser hende, som du skriver :)
Og så vil det være rigtig godt, hvis far og jeres datter kan lave noget sammen, som kun er de to. Det kan være at handle sammen eller de kan gå til svømning, musik og bevægelse eller andet, som er for de to. Det kan også være en idé, at det er far, som altid giver hende bad om aftenen, smører hende med creme og gør hende klar til natten. hvorefter så både mor og far siger godnat. Jo mere far og datter kan gøre ting sammen, som kun er for dem, jo mere styrkes deres bånd, og jo mere vil hun naturligt bruge far, når mor ikke er der. Det vil være dejligt for far at have en følelse af, at han faktisk også kan bruges. Samtidig giver det også dig mulighed for at få lidt tid for dig selv :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn". Jeres datter har en alder nu, hvor du vi kunne hente mange gode råd i den bog :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske