Svar: Søskende og udfordringer

11. december 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Monica

Tak for dit brev og dine ærlige og åbne tanker :)

Der er ingen tvivl om, at det ofte er rigtig hårdt, når man går fra at være en familie på tre til pludselig at skulle være en familie på fire. Især når storebror kun er 2 år gammel, for han er i den alder meget følsom og igang med at finde ud af, hvem han selv er og hvordan han påvirker andre og andre påvirker ham. Han har rigtig meget brug for at du ser ham, anerkender ham, støtter og guider ham og han kan blive utroligt ked af det, hvis du irettesætter ham. I 2års alderen begynder børn at kunne føle lidt skam, og det er ikke spor sjovt at få at vide, at man gør noget forkert. Han er med den alder han har meget sårbar overfor, hvordan du reagerer på det han siger og det han gør...

Og når der så samtidig kommer en lille ny til verden og han ud over at skulle forholde sig til hvem han selv er, også skal finde ud af at dele mor og far med en anden, så er det naturligt ekstra svært. Og ja, han kan godt føle jalousi.

Faktisk siger man, at der er tre store følelser i spil, når vi bringer en lille ny baby ind i familien - det er sorg, vrede og angst.

Det er sorgen over ikke længere at have mor og far for sig selv. Det er vreden over, at være blevet bragt i denne situation, og det er angsten for, at mor og far vil synes lidt bedre om lillesøster end de synes om mig. Angsten for at der ikke længere vil være helt samme plads i mors og fars hjerte...

Man sammenligner det med, at din mand kom hjem med en ny kvinde og sagde "hende elsker jeg, hun skal bo her hos os, hun skal sove i soveværelset og hende skal du også elske" - hvordan ville du have det? Hvilke følelser ville dukke op i dig? Det er lidt de samme følelser, som storebror har, når I har bragt lillesøster ind i familien.

Når han ser dig sidde med lillesøster i sofaen, når han ser, at du bærer rundt på hende, så ser han, at der er noget særligt imellem jer. Når du ser på lillesøster, så har du et særligt blik, når du pludrer med hende, så er din stemme på en helt særlig måde, når du smiler til hende, når du kærtegner hende, når du holder hende tæt - ja så er I meget tætte. Og det ser jeres dreng. Han ser, at du og lillesøster har noget sammen, som han ikke er en del af, og det gør ondt. Derfor er det helt naturligt, at han reagerer.

Han er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på sine følelser. Han kan måske sige "du er dum" eller "lillesøster er dum", eller han kan med sit kropssprog signalere, at han ikke gider hende. Men han kan ikke fortælle, hvor ondt det gør i ham og hvor usikker han er på det hele.

Han føler måske:

- jeg er ikke længere den foretrukne
- jeg er uværdig til mors/fars kærlighed
- lillesøster er min rival
- jeg er usynlig
- jeg er ikke sikker på, at der længere er kærlighed nok til mig
- føler at pladsen i mors/fars ...

Annonce

... hjerte er for usikker

Han kan ikke sige til dig, at han har det sådan, men han kan vise det fysisk ved f.eks. at søge dig ekstra meget, kravle rundt på dig, vil sidde hos dig, op til dig. Eller ved f.eks. at gøre sig yngre end han er, kan pludselig ikke længere ting, som han kunne før, men har brug for din hjælp... Han kan også gøre det fysisk overfor lillesøster, han skubber hende måske væk, fjerner hendes sut eller legetøj eller lignende...

De to kan sagens blive rigtig glade for hinanden på sigt og han skal nok vænne sig til at være en familie på fire. Men det er vigtigt, at du anerkender, at det lige nu er rigtig svært for ham - og det er vigtigt, at du sætter ord på, så han hører, at du forstår ham. Du må gerne sige "jeg kan godt forstå du synes lillesøster er irriterende" eller "det er også dumt at lillesøster græder" eller lignende, så han hører, at du forstår nogle af de følelser han har.

Det er også vigtigt, at du gør ting med ham, som kun er for ham og dig - og at far også gør far-søn ting i hverdagen. Det er vigtigt, at han føler sig prioriteret og set og ikke føler, at lillesøster skubber ham ud. Det er rigtig fint, at I har fordelt nætterne sådan, at far tager sig af storebror og du tager dig af lillesøster. men i løbet af dagen vil det være rigtig godt, at du også prioriterer ham og lader ham mærke, at du stadig er der 100% for ham. Nu hvor lillesøster er 6 måneder bliver det naturligt lettere at lade hende passe lidt og du og storebror kan måske lave noget sammen, bare jer to... Nogle gange er det også bare ekstra fysisk kontakt og nærhed, som skal til. At du kysser og krammer ham lidt ekstra, måske giver ham en kildetur eller lignende, så han rigtigt mærker dig og mærker at du stadig er der for ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv også at sætte ord på den gang, hvor han var en lille baby. Vis ham billeder, så han kan se sig selv fra den tid, tal med ham om, hvad han lavede, hvordan han pludrede osv. så han hører jer fortælle nogle af de ting, som I oplever med lillesøster nu. Fortæl også om alt det dejlige der er ved at have en 2årig, hvad han kan netop nu hvor han ikke længere er en baby og så han hører, at ingen tager hans plads, at han altid vil være noget særligt.

Og så skal du naturligvis sikre dig, at han ikke gør hende skade. Hvis han reagerer fysisk overfor hende, slår hende, skubber til hende, bider eller lignnede, så er det vigtigt at børnene ikke er alene samme og så må hun lægges i kravlegården, hvis du er nødt til at gå kortvarigt fra dem...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den er der også et kapitel som handler om, hvordan vi skaber gode søskende forhold... og en masse andre gode råd, som kan være gode i forhold til at møde en 2årig :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor