Svar: Børnehave skift
29. august 2019
Alder:
5 år
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle dine tanker :)
Hvor er det dejligt at høre, at det har hjulpet at skifte institution. Som jeg læser dit brev, så har det været den helt rigtige beslutning, og det er et godt sted, jeres dreng er nu. Det er naturligvis rigtig ærgerligt, at de ældste børn nu skal flyttes ud skoven. Det kunne jeres dreng godt have undværet, fordi han netop har behov for lidt struktur og genkendelighed, det er vigtigt for ham at vide, hvad der skal ske, ligesom han har rigtig stor glæde af at være sammen med en fast pædagog. Det er rigtig dejligt, at han har oplevet en voksen være interesseret i ham og hans fortællinger og oplevelser. Det er guld værd. Jeg tænker dog, at han nok inden for rimelig tid vil vænne sig til at være i "udflyttergruppen", og han har trods alt nu nogle gode erfaringer med sig.
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt at tale med pædagogerne om muligheden for at "ryste børnene i skolegruppen sammen", så de f.eks. laver forskellige opgaver osv. sammen, og han på den måde bliver en naturlig del af det de andre børn laver. Det er naturligt svært at komme med i en leg, hvis man ikke rigtig kender de andre børn og når han spørger om nogen vil være med sammen med ham, så har de svært ved dette, fordi de jo allerede er igang med noget andet - og så bliver svaret naturligt nej. Ikke fordi de ikke vil ham, men fordi de ikke kan overskue at skifte leg eller ikke kan overskue, hvad hans rolle skal være. Hvis nogle aktiviteter var mere voksenstyrede netop fordi der er tale om "førskole-børn", så ville det kunne hjælpe ham.
Det kan også nogle gange være en god idé at aflevere ham tidligt om morgenen - altså før de andre børn møder ind og begynder at aftale dagens lege. Da I er ret fleksible i forhold til aflevering og hentning, så kan det være et forsøg værd at lade ham møde ind lidt tidligere, fordi han så har mulighed for at være med i en leg fra starten. Hvis han står der, når de andre kommer ind, så er det lettere at spørge "skal vi lege?" og så naturligt få et ja, end hvis man kommer senere og de andre så er igang, så bliver det igen svært at være med i legen og finde sin rolle :)
Er der mulighed for at spise morgenmad i børnehaven? Nogle gange kan det være en fordel at lade ham spise der, fordi det giver ham mulighed for at have noget at tage sig til, når man møder ind. Det lyder som om, at han kan have lidt svært ved at finde ud af, hvor han skal gøre af sig selv, men hvis han ved, at han f.eks. kan sætte sig hen til bordet og hælde havregryn i en skål, så er det lettere for ham at komme ind af døren og lettere at sige farvel til mor/far :)
Jeg tænker umiddelbart, at det vil være godt at lade ham fortsætte i børnehaven og netop når I har mulighed for at give ham fleksiblitet, så har han stadig en del frihed i forhold til de signaler og behov han viser. Det er også godt, hvis han kan få en følelse af, at det her mestrer han faktisk ret godt, selvom han har brug for lidt tid, så er han allerede vokset meget af de positive oplevelser, som han allerede har haft og det er vigtigt for hans selvtillids følelse :)
Han får indtryk af, at han er en dreng, som tænker rigtig meget over tingene og måske nogle gange tænker mere, end han lige umiddelbart giver udtryk for. Det er derfor rigtig godt, at I taler med ham om, hvordan han har det, hvad han oplever, hvorfor han reagerer som han gør osv. Det kan også være en god idé at tale me ham om nogle af de situationer, som han oplever voldsomt - det er naturligt vigtigt at anerkende, at han nogle gange synes de andre børn leger lidt for vildt, ligesom det kan være vigtigt at anerkende, hvis han oplever noget, som han synes er forkert, ikke rart... I kan evt. låne bøger på biblioteket som I kan læse højt - og tale ud fra. Der findes forskellige bogserier om følelser, som kan lånes.
Der findes f.eks. en gammel serie fra Maaholms Forlag, hvor der er titler som "jeg er noget særligt", "Jeg viser respekt", "Jeg tager ansvar", "Jeg er høflig". Dansk Psykologisk forlang har også lavet en serie, hvor der f.eks. er titler som "Er jeg godt nok?" og "skal vi være venner?" At læse højt og tale med jeres dreng om forskellige oplevelser og følelser kunne være en idé - både i forhold til, hvordan han har det, og hvordan han oplever andre.
Jeg tænker også, at det nogle gange må være svært at være den ældste, og det at han søger lidt nedad i leg derhjemme er helt natuligt i forhold til at han har to yngre søstre og trods alt en ret ny lillesøster (tillykke med det:)) Nogle gange har han måske brug for at føle sig lidt lille, nogle gange er det måske lettere at lege med de yngre, fordi han her lettere kan sætte dagsordnen for legen, være den der kommer med idéer osv. og de siger ikke så meget nej, som de ældre børn gør. Men jeg tænker også, at han måske har brug for også at blive opmærksom på, hvad det er han kan, som storebror. Hvordan han adskiller sig fra sine søstre og at I måske skal prøve at lave ting med ham, som netop er for ham. Så det bliver lidt mere tydeligt, hvad man kan, når man er 5 år.
Måske kan han gå til noget sport, svømning, en aktivitet eller lignende, fordi han er ældst, måske kan han nogle gange tage med far eller mor til noget alene, uden at de andre er med. Måske kan han få små opgaver derhjemme, hjælpe til med maden, borddækningen osv. fordi det kan man sagtens, når man er 5 år... Fordi det naturligt også vil være med til at styrke ham og give ham lidt mod og tillid til at kunne flere ting. Når man oplever små succesoplevelser med nogle ting, så får man naturligt lyst til også at forsøge noget andet og det lyder som om, at I måske skal prøve at hjælpe ham lidt her :)
Derudover er det naturligt vigtigt også at fortælle ham igen og igen, hvorfor han er noget ganske særligt, så I også styrker hans selvværdsfølelse. Så han har en indre fornemmelse af, at han er præcis som han skal være - ikke fordi han gør noget særligt eller kan noget særligt, men blot fordi han er ham. Han er faktisk den dejligste 5årige i hele verden :) Når man har en høj selvværdsfølelse, så bliver man bedre til at tåle sammenligninger med andre - og dagen er fuld af sammenligninger. Hvis man man mangler selvværd, så vil man have en følelse af, at de andre er lidt pænere, lidt bedre end ens selv. Jeg har dog helt på fornemmelsen, at I faktisk er meget opmærksomme på dette, men vil naturligt lige nævne det, fordi det også spiller ind på, hvordan han reagerer, når andre f.eks. siger nej til leg eller giver ham modspil... :)
Der er nok ingen tvivl om at han har nogle erfaringer med sig, som gør det lidt sværere for ham lige nu, men det lyder som sagt som om, at det nye sted giver ham en masse godt og det lyder som om, at han i den nye børnehave får hjælp til at håndtere, når noget er lidt svært for ham... så han netop bliver mere klar til skolestart til næste år :)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske