Svar: Svært ved at læse vores dreng

17. maj 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar, jeg må dog lige komme med en rettelse, da jeg ikke har sagt, at børn i jeres drengs alder er hysteriske, - det er de ikke - de kan være oprigtigt kede af det, fortvivlede, frustreret på grund af deres umodne hjerne og det er netop vigtigt, at vi ikke ser dem som hysteriske, men som små mennesker, der har brug for hjælp til at finde ud af sig selv og verden :)

Når jeres dreng får anfald af fortvivlelse og verden bryder sammen for ham, så er det derfor meget vigtigt, at I ikke reagerer med f.eks. "hold op med at skabe dig" eller "lad være med at være så hysterisk", men at I i stedet forsøger at finde ud af, hvad der har udløst hans reaktion, sætter ord på, så han føler sig forstået, lyttet til og mødt, og at I også giver ham fysisk kontakt, som kan hjælpe ham til atter at finde roen :)

Når jeres dreng river i hår, slår ud efter andre osv. så er det fordi han mangler ord. Han er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på sine tanker og følelser og derfor reagerer han fysisk.

Nogle gange kan det være kærtegn, som kammer over. Det kan være et kram, som bliver for voldsomt, eller et kys der bliver til et bid. Her er det rigtig vigtigt, at I ikke skælder ham ud, men i stedet viser ham, hvad han kan gøre i stedet - hvordan han kan kærtegne og vise kærlighed på en rar og blid måde. Det er dog noget, som tager rigtig lang tid at lære.

Han kan også slå ud eller rive i hår, hvis han bliver vred over noget. Det kan være opsparet vrede - andre børn som igen og igen tager legetøjet fra ham - eller det kan være vrede over at blive forhindret i noget netop der. Han kan ikke sige, at han føler sig uretfærdigt behandlet eller at det er hans tur til at lege med et bestemt stykke legetøj eller at han på en eller anden måde føler, at hans grænser overtrædes. Han kan kun give udtryk for, at det her bryder han sig ikke om ved at slå ud efter den, som han bliver vred eller frustreret på - eller måske lade det gå ud over den som er i nærheden, fordi det er opsparet fortvivlelse og frustration...

Han river ikke i hår osv. for bevidst at gøre jer eller andre ondt - han gør det, fordi han ikke kan gøre andet. Og det bedste I kan gøre er at være opmærksom på ham i forskellige situationer, lytte til ham, forsøge at aflæse ham (selvom det er svært) og ...

Annonce

... så forsøge at undgå, at disse situationer opstår. Det vil sige, at hvis I fornemmer, at hans kærtegn er ved at kamme over, så prøv at dreje situationen, så hans opmærksomhed kommer på noget andet, hvis han er ved at ende i en konflikt med et andet barn, så prøv at gribe ind, så konflikten undgås.

Jo mere I kan være der, guide, støtte og hjælpe ham - og forhindre, at han kommer derud, hvor han ender med at slå, rive i hår, bide osv. jo bedre vil det være. Jo mindre han gør det, jo lettere vil det være at få ham vænnet fra det, jo mere han gør det og jo stærkere I reagerer, jo mere I skælder ud osv. jo større risiko vil der være for, at disse handlinger bliver forstærket. I skal derfor forsøge at have fokus på det, som I gerne vil lære ham, og som I gerne vil se mere af :)

Når han klynger sig til dig, så er det fordi han har brug for at mærke dig, have dit helt tæt på for at forstå, at du er der for ham og ikke forsvinder. Han er adskilt fra dig i løbet af dagen og han har brug for at få sit "mor-depot" fyldt op, når i er hjemme. Derfor er det vigtigt, at du ikke skubber ham fra dig eller f.eks. siger "Nu må du lige vente lidt", men at du i stedet sætter dig ned, giver ham et knus, lader ham mærke dig og se dig, og derefter atter rejser dig op og fortsætter med maden. Du må også gerne sætte ham i den høje stol, så han kan følge med i, hvad du laver, og du kan småpludre og snakke med ham undervejs, så han igen og igen mærker dig, og at du ser ham og gerne vil ham:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han lærer, hvad der er rigtigt og forkert, ved at du viser ham hvordan. Han bruger dig som et spejl, og han lærer af det, du gør omkring ham. Så hvis du viser ham venlighed, omsorg, rummer ham og hans frustrationer, så lærer han at vise det samme mod andre mennesker. Hvis du derimod opdrager ham med autoritet, straf osv. så er det dette han lærer i forhold til andre...

Jeg vil anbefale dig rigtig meget mine bøger "Helens bog om børn og opdragelse" og "Helens bog om dit barns udvikling". I disse kan du finde rigtig mange gode råd til, hvordan du kan møde ham, lære ham forskellige regler osv. som du gerne vil, ligesom du kan læse om, hvad det er der sker og hvorfor han reagerer som han gør :)

Det er for mange forældre især 1-3 års alderen, som er udfordrende og jeg tænker, at du kan have glæde af at læse lidt om denne alder :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"