Svar: Når en 3årig slår

16. januar 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Når børn slår, så er det ofte udtryk for, at barnet føler sig presset og/eller mangler ord og derfor ikke kan give udtryk for sine følelser og frustrationer - hvorfor reaktionen sker fysisk og ikke verbalt :)

Du skriver, at det ofte sker, hvis han føler sig uretfærdigt behandlet, og det er helt naturligt. Selvom han nu er knap 3 år gamme, så er jeres dreng naturligt ikke i stand til at sige "det synes jeg er uretfærdigt", og derfor slår han, når han føler, at andre (børn og voksne) ikke lytter til ham og hans behov. Det kan også sagtens ske i andre situationer, og det er her vigtigt, at du forsøger at finde ud af, hvad det er der udløser hans behov for at slå - for det bliver udløst af et eller andet. Det kan være, at du forhindrer ham i en leg, det kan være, at du siger nej til noget, som han gerne vil, måske føler han sig udenfor og overset - og kan så reagere med at slå, fordi han på den måde får din opmærksomhed. Der kan være rigtig mange årsager og for at hjælpe ham, så er det vigtigt, at du forsøger at finde ud af, hvad der udløser det - og så møde ham forskelligt alt efter, hvad årsagen er.

Han skal naturligvis lære ikke at slå og han må ikke slå jer eller slå andre. Derfor er det godt, hvis I kan sige fra.. MEN samtidig er det meget vigtigt, at I fortæller ham, hvad det er I gerne vil have, at han gør i stedet. Det nytter ikke noget, hvis I kun skælder ud eller siger fra - han skal vide, hvad alternativet er. Derfor skal han guides i, hvad han kan gøre ved sine voldsomme følelser i stedet, ligesom han skal guides og støttes i, hvordan man også kan løse en konflikt med ord... Det er naturligt stadig svært for ham og for børn i denne alder - men netop derfor skal I og andre voksne hjælpe dem, når de har konflikter, så de ikke "kommer op at slås" og "bliver bange for hinanden" :)

Når I siger fra, kan det være en god idé at formulere jer med et "JEG vil ikke have, at du slår" - i stedet for at sige "DU må ikke slå". Når I formulerer jer med et "jeg", så bliver det mere tydeligt for ham, at han netop her overskrider jeres grænse. Det kan I læse mere om i min bog "Helens bog om børn og opdragelse".

Nogle gange kan det også være en god idé at stoppe op og f.eks. sige "hov, hvad sker der nu?" - fordi I på den måde får hans ...

Annonce

... opmærksomhed. I hjælper ham med at få afbrudt den voldsomme reaktion af følelser, som han føler sig "fanget i".

Det kan være en god idé at gå ned i øjenhøjde, få kontakt med ham, røre ved ham ved at lægge en beroligende hånd på ham eller måske tage ham i hånden - så han mærker, at du/I rigtig gerne vil ham og så du med din ro og fysiske kontakt, hjælper ham til at få samling på sig selv og selv finde roen. Han kan spejle sig i din ro - og derfor er det også vigtigt, at du ikke bliver lige så temperamentsfuld, men tager det stille og roligt, selvom du bliver frustreret og ked af det, når du oplever, at han slår :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal også hjælpe ham med de ord, som han ikke selv har - og hjælpe de andre børn, som han måske havner i en konflikt med. Han har en alder nu, hvor han skal lære f.eks. at sige tak for en gave, tak for mad, sige undskyld osv. Han skal lære, hvad det han gør, gør ved andre - og hvad der kan gøre andre glade, kede af det osv. Og det kan han kun lære ved, at opleve det og se det - og ved at du er der sammen med ham i forskellige situationer, guider og forklarer.

Netop det, at han føler sig uretfærdigt behandlet er vigtigt at tage hånd om. Han og de andre børn skal lære, hvad der kan udløse denne følelse. Det kan være, at de f.eks. har en konflikt omkring en bil - at et andet barn har taget bilen fra din dreng, og så reagerer han ved at slå eller råbe den anden ind i hovedet.. Her vil det være en rigtig god idé, at du sætter dig med begge børn og mægler mellem dem, sætter de ord på, som de mangler. F.eks. "V. bliver ked af det, når du tager bilen fra ham", så du forklarer barnet, som tager bilen, hvorfor din dreng bliver ked af det, og reagerer som han gør. Og så din dreng trøstes og hjælpes med at sætte de ord på, som han mangler. Og så må du også meget gerne hjælpe med en løsning "Hvis V. leger med den her bil, så kan du måske lege med den røde bil..?"... Eller i situationen, hvor jeres dreng råber op, så kan du evt. sige "de andre børn bliver bange, når du råber så højt. Prøv at sige stille og roligt at du gerne vil ...". Så du igen og igen viser, at du forstår, hvad der udløser hans vrede og frustrationer, at du godt kan rumme de stærke følelser, som han har, og samtidig også viser ham, hvordan man kan løse konflikter uden at råbe eller slå...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige