Svar: Hælder mælk og vand ud på bordet
6. januar 2019
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der sker rigtig meget med jeres drengs udvikling, og nu hvor han er blevet 2.5 år vil han udforske verden mere og mere. Han forsøger at finde ud af, hvordan ting hænger sammen - herunder hvad der sker med maden, mælken, vandet, når han f.eks. hælder det ud på bordet eller blandet det sammen, og han undersøger også, hvad det han gør, gør ved jer forældre...
Det er rigtig vigtigt, at I anerkender hans lyst til at undersøge og udforske - og det vil være en rigtig god idé, hvis I kan stimulere hans sanser uden for middagsbordet. Det vil sige, at hvis han lige nu fascineres af vand, mælk i koppen, gerne putter maden op i glasset, vælter glasset osv. så vandet løber ud over bordet, så er det en rigtig god idé at lade ham lege med vand. Han skal have små skåle, kander, bøtter som han f.eks. kan lege med i sit badekar.
Det samme, hvis han f.eks. fascineres af lyd, hvis han gerne vil sidde og banke skeen ned i bordet, vælter sin tallerken, smider tallerkenen på gulvet osv. fordi det giver et ordentligt brag, så skal I anerkende hans lyst til at lave lyd. Det kan I f.eks. gøre ved at give ham et hammerbræt, som han kan slå på, en xylofon, en tromme - så han får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.
Hvis han synes det er spændende at sidde med maden i hænderne, smatter den ud mellem fingrene, tygger på maden og tager den ud af munden for at studere den. Hvis han kører fedtede fingre rundt i håret, på tøjet osv. så skal I her anerkende hans lyst til at mærke og føle... Her kan I f.eks. lade ham være med til at bage boller og give ham bolledej i hånden, som han kan sidde med, eller I kan hjælpe ham med at lege med fingermaling eller lignende, så hans følesans stimuleres lidt ekstra - og igen uden for middagsbordet :)
Jo mere I kan anerkende hans lyst til at lege, mærke, føle, fornemme, udenfor middagsbordet - jo større sandsynlighed er der for, at han vil kunne koncentrere sig om at spise, når han sidder ved middagsbordet :)
Med den alder han har, så er det vigtigt, at I forsøger at inddrage ham i måltiderne, og det betyder, at han f.eks. meget gerne selv må kravle op og sætte sig parat på sin høje stol, når det er tid til at spise. Det vil være rigtig rart for ham, hvis han selv kan deltage på denne måde og øge hans lyst til at sidde med ved bordet :) Det kan også være en god idé at give ham en lille kande med vand, så han selv kan hælde vand op i sit glas, ligesom han også meget gerne må være med til at dække bord, bære en tallerken, et glas, bestik osv. en af gangen hen til bordet. Det stimulerer ham og I anerkender hans lyst til at være med og lyst til at lære og undersøge og samtidig vil det gøre ham opmærksom på, at det er spisetid og dermed forberede ham på, hvad der skal ske :)
Det er også en god idé, at I stadig er opmærksomme på at have nogenlunde faste spisetider, og han skal tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Jo mere faste spisetider I har, jo mere vil han fornemme sult og parathed til at spise, når I sætter jer til bords og jo større sandsynlighed er der for, at han spiser maden fremfor at lege med den:) Overvej derfor også, hvad I tilbyder ham af mellemmåltider og snacks i løbet af dagen - det er vigtigt, at han ikke får for meget tørret frugt, saft og andre søde fødevarer, som kan hæve hans blodsukker og give en falsk mæthedsfornemmelse, så han faktisk ikke føler sig sulten, når den rigtige mad bliver serveret - og igen derfor leger mere med maden end han spiser :)
Og så er der så undersøgelsen af jeres reaktion. Det er vigtigt, at I siger nej, når han gør noget, som I ikke vil have og det gælder også, hvis han slår ud efter jer. At han slår og niver skyldes, at han ikke er ældre end han er, og at han naturligt stadig har svært ved at sætte ord på sine følelser - og når børn mangler ord, så reagerer de fysisk. Han skal dog lære, at det gør ondt, når man slår, og at I ikke bryder jer om det - og ofte hjælper det, hvis I kan lade en handling følge med jeres nej. Det betyder, at hvis I sidder med ham på skødet og han slår ud efter jer, så kan I flytte ham fra jer, samtidig med at I siger nej. På den måde vil han bedre kunne huske, at det her bryder I jer ikke om. Hvis han vil sidde på skødet, så skal han ikke slå :)
Det er vigtigt, at når I siger nej, så også signalerer nej med jeres mimik og kropssprog. Hvis I nogle gange kommer til at grine af ham, fordi han er en lille bølle, og det kan virke ret sjovt, så forvirrer det ham, og så ved han ikke, hvad han skal regne med, så har han svært ved at aflæse jeres signaler. Også her hjælper det ofte at lade en handling følge med et nej, og derfor flytte ham fra jer eller f.eks. flytte hans tallerken, hvis det er den han kaster med :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den giver jeg også forslag til, hvordan vi lærer vores børn gode manerer - f.eks. bordskik :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske