Svar: Hælder mælk og vand ud på bordet

6. januar 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der sker rigtig meget med jeres drengs udvikling, og nu hvor han er blevet 2.5 år vil han udforske verden mere og mere. Han forsøger at finde ud af, hvordan ting hænger sammen - herunder hvad der sker med maden, mælken, vandet, når han f.eks. hælder det ud på bordet eller blandet det sammen, og han undersøger også, hvad det han gør, gør ved jer forældre...

Det er rigtig vigtigt, at I anerkender hans lyst til at undersøge og udforske - og det vil være en rigtig god idé, hvis I kan stimulere hans sanser uden for middagsbordet. Det vil sige, at hvis han lige nu fascineres af vand, mælk i koppen, gerne putter maden op i glasset, vælter glasset osv. så vandet løber ud over bordet, så er det en rigtig god idé at lade ham lege med vand. Han skal have små skåle, kander, bøtter som han f.eks. kan lege med i sit badekar.

Det samme, hvis han f.eks. fascineres af lyd, hvis han gerne vil sidde og banke skeen ned i bordet, vælter sin tallerken, smider tallerkenen på gulvet osv. fordi det giver et ordentligt brag, så skal I anerkende hans lyst til at lave lyd. Det kan I f.eks. gøre ved at give ham et hammerbræt, som han kan slå på, en xylofon, en tromme - så han får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.

Hvis han synes det er spændende at sidde med maden i hænderne, smatter den ud mellem fingrene, tygger på maden og tager den ud af munden for at studere den. Hvis han kører fedtede fingre rundt i håret, på tøjet osv. så skal I her anerkende hans lyst til at mærke og føle... Her kan I f.eks. lade ham være med til at bage boller og give ham bolledej i hånden, som han kan sidde med, eller I kan hjælpe ham med at lege med fingermaling eller lignende, så hans følesans stimuleres lidt ekstra - og igen uden for middagsbordet :)

Jo mere I kan anerkende hans lyst til at lege, mærke, føle, fornemme, udenfor middagsbordet - jo større sandsynlighed er der for, at han vil kunne koncentrere sig om at spise, når han sidder ved middagsbordet :)

Med den alder han har, så er det vigtigt, at I forsøger at inddrage ham i måltiderne, og det betyder, at han f.eks. meget gerne selv må kravle op og sætte sig parat på sin høje stol, når det er tid til at spise. Det vil være rigtig rart for ham, hvis han selv kan deltage på denne måde og øge hans lyst til at sidde med ved bordet :) Det kan også være en god idé at give ham en lille kande med vand, så han selv kan hælde vand op i sit glas, ligesom han også meget gerne må være med til at dække ...

Annonce

... bord, bære en tallerken, et glas, bestik osv. en af gangen hen til bordet. Det stimulerer ham og I anerkender hans lyst til at være med og lyst til at lære og undersøge og samtidig vil det gøre ham opmærksom på, at det er spisetid og dermed forberede ham på, hvad der skal ske :)

Det er også en god idé, at I stadig er opmærksomme på at have nogenlunde faste spisetider, og han skal tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Jo mere faste spisetider I har, jo mere vil han fornemme sult og parathed til at spise, når I sætter jer til bords og jo større sandsynlighed er der for, at han spiser maden fremfor at lege med den:) Overvej derfor også, hvad I tilbyder ham af mellemmåltider og snacks i løbet af dagen - det er vigtigt, at han ikke får for meget tørret frugt, saft og andre søde fødevarer, som kan hæve hans blodsukker og give en falsk mæthedsfornemmelse, så han faktisk ikke føler sig sulten, når den rigtige mad bliver serveret - og igen derfor leger mere med maden end han spiser :)

Og så er der så undersøgelsen af jeres reaktion. Det er vigtigt, at I siger nej, når han gør noget, som I ikke vil have og det gælder også, hvis han slår ud efter jer. At han slår og niver skyldes, at han ikke er ældre end han er, og at han naturligt stadig har svært ved at sætte ord på sine følelser - og når børn mangler ord, så reagerer de fysisk. Han skal dog lære, at det gør ondt, når man slår, og at I ikke bryder jer om det - og ofte hjælper det, hvis I kan lade en handling følge med jeres nej. Det betyder, at hvis I sidder med ham på skødet og han slår ud efter jer, så kan I flytte ham fra jer, samtidig med at I siger nej. På den måde vil han bedre kunne huske, at det her bryder I jer ikke om. Hvis han vil sidde på skødet, så skal han ikke slå :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er vigtigt, at når I siger nej, så også signalerer nej med jeres mimik og kropssprog. Hvis I nogle gange kommer til at grine af ham, fordi han er en lille bølle, og det kan virke ret sjovt, så forvirrer det ham, og så ved han ikke, hvad han skal regne med, så har han svært ved at aflæse jeres signaler. Også her hjælper det ofte at lade en handling følge med et nej, og derfor flytte ham fra jer eller f.eks. flytte hans tallerken, hvis det er den han kaster med :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den giver jeg også forslag til, hvordan vi lærer vores børn gode manerer - f.eks. bordskik :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder