Svar: Meget mor-glad 2årig

9. december 2018

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at børn i perioder foretrækker den ene forælder mere end den anden og det skal til en vis grad naturligt være okay. Vi er forskellige og kan derfor også tilbyde vores barn noget forskelligt, hvilket egentlig er en styrke... :) Samtidig sker der jo forskellige ting i familien, - f.eks. at man får en lillebror - og det vil naturligt forklare, hvorfor den ældste pludselig har ekstra behov for mor, behov for at få bekræftet, at mor stadig elsker ham og er der hundrede procent for ham...

Det er derfor rigtig fint, at I er opmærksomme på, at du forsøger at give storebror opmærksomhed og nærhed, at du prioriterer også at være sammen med ham i hverdagen, at far nogle gange tager sig af lillebror, giver lillebror flaske osv. netop for at du får hænderne mere fri til også at være der for den ældste :)

Når det så er sagt, så skal far naturligt kunne hjælpe begge børn, og det er vigtigt, at I forsøger at lade far være en del af alle de praktiske ting i hverdagen - så far også kan tage jeres dreng op om morgenen, hjælpe ham med tøjet, maden, skoene, tandbørstningen.. ligesom far også kan lege med ham, lave sjove ting osv.

Da det er mor som går hjemme og derfor primært har været omkring jeres drenge, så er det naturligt, at han i visse situationer foretrækker mor. I har nogle rutiner, jeres måde at gøre tingene på og det er derfor rart, hvis det er mor.. så glider det hele lidt lettere. Men det er vigtigt, at far gør nogle af alle disse ting ,når han er hjemme - og det er meget vigtigt, at du bakker op omkring det - både verbalt og nonverbalt.

Hvis du per automatik tager over, hvis jeres dreng afviser far, så sender du nogle signaler om, at du er bedre til det en far - og det dur naturligvis ikke. Derfor er det vigtigt, at du f.eks. sætter ord på, når I f.eks. sidder ved middagsbordet og jeres dreng giver udtryk for, at han vil spise med dig og ikke far. Her kan du direkte sige "jeg er her, nu hjælper far dig", så han hører, at du bakker op om at far sagtens kan. Det samme gælder, når han f.eks. skal have bad, puttes osv. Du kan f.eks. sige "far bader dig, så kommer jeg ind om lidt" eller lignende...

Og far skal gøre det samme. Det er vigtigt, at far anerkender jeres drengs behov for at "mor skal" og samtidig også holder fast i at "far kan". Så far kan f.eks. sige "jeg hjælper dig, mor kommer bagefter" eller "nu læser jeg godnathistorie ...

Annonce

... og så kommer mor og kysser godnat". Så det ikke bliver et spørgsmål om, at det er enten mor eller far, men at I begge er der for ham, men sagtens kan gøre forskellige ting sammen med ham. At sige godnat vil f.eks. være godt, at I begge gør - så den ene læser, men den anden stadig kommer ind og putter og kysser godnat - og I kan evt. skiftes hver anden aften "i aften hjælper jeg dig"...

Det er også vigtigt, at I forældre viser glæde ved hinanden. Det vil sige, at I skal holde i hånden, når I går tur, sidde tæt i sofaen, give hinanden knus, kys og kram, så I på den måde med jeres kropssprog signalerer, at I to har noget sammen og I er en enhed, der ikke kan spille ud mod hinanden. Og vil jeres dreng være med eller protesterer han mod at I krammer, så skal I naturligvis inviterer ham med, så der er kram til alle tre...

Det kan være en rigtig god idé at far og storebror laver noget sammen, som er for "de to store drenge" og ikke for mor og lillebror. Noget hvor de tager af sted sammen, oplever noget sammen og kommer hjem og fortæller om det. Det kan være alt fra at gå til svømning i weeekenden eller vaske bilen eller handle ind.. men hvor I ikke er med, men bliver hjemme. Det kan være rigtig godt, at far laver aktiviteter med jeres ældste dreng fordi det er med til at knytte bånd imellem dem og samtidig er det far, som er der, trøster, beroliger osv. hvis der pludselig opstår en usikker situation. Svømning kan være rigtig godt, fordi de to har tæt fysisk kontakt og nærhed, og der er meget omsorg i at hjælpe med omklædning, bad osv. Ligesom vandet godt kan virke lidt skræmmende, hvor far så er der til at give ro og tryghed...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når far og søn laver noget sammen uden mor, så vil de begge få en oplevelse af at have noget sammen, og det vil være rigtig dejligt for dem begge at få følelsen af at kunne bruge hinanden :) Det kan sagtens være, at storebror så vil søge dig, når de er hjemme igen - og det er helt okay - den tid far og søn har haft sammen er stadig vigtig og styrker stille og roligt forholdet mellem de to. Og i årene frem kan far og begge sønner måske lave ting sammen uden mor - hvor du så får lidt tid til dig selv - og de kan fortælle om deres oplevelser, når de er hjemme igen.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale dig to af mine bøger "Helens bog til far" - måske en julegaveide. Og "Helens bog om Børn og Opdragelse" :)

Rigtig god jul til jer alle fire!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!