Svar: Fokus på mor

19. november 2018

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære L

Tak for dit brev :)

Først - jeg er helt sikker på, at det er guld værd, at I har fået en lillebror, og at de to kan få rigtig meget glæde af hinanden i årene frem! :)

Det er rigtig dejligt, at I er opmærksomme på kys, kram og knus. Fysisk kontakt og nærhed er lige så vigtigt for børn som søvn, mad og drikke - og det er vigtigt, at vi i hverdagen husker at give vores barn denne kontakt. Og når det nogle gange er svært at nå eller glider i baggrunden fordi vi har en masse praktiske ting, som skal laves og nogle gange overståes, for at vi netop har mere tid til hinanden, så er det rigtig godt at have en 5årig, som kommer og kræver sit behov direkte "jeg vil gerne have et knus" :)

Vær opmærksom på de tidspunkter, hvor knus og kram ofte kommer helt naturligt - om morgenen, når I vågner, når hun afleveres og hentes i børnehave, når hun skal sove om aftenen - og brug lidt ekstra tid på at give hende kram netop her. Men medtænke også den fysiske kontakt i hverdagen, så du nogle gange går med hende i hånden, eller kysser hende på høret, inviterer hende til at sidde på skødet osv. så hun løbende mærker, at du gerne vil hende og elsker hende :) Det er vigtigt med de små kram i hverdagen, som kommer ud over trøst, putning osv. men som bare lige er en kontakt med hinanden og en fornemmelse for kærlighed og for at blive set :)

Det er helt naturligt, at du kan blive lidt frustreret, når din datter gerne vil kramme midt i madlavningen, tøjvasken osv. men prøv om du kan stoppe op og give hende det kram, som hun beder om - og lade mad og tøjvask vente... Når hun gerne vil have at du krammer hende netop på disse tidspunkter, så kan det godt hænge sammen med, at hun har brug for at få bekræftet, at du stadig prioriterer hende, og at du derfor slipper det du har i hånden, for at kramme hende, er en rigtig god følelse for hende :)

Prøv også nogle gange at afbryde hende i det hun er igang med, fordi du har brug for at kramme hende - fordi det også kan være med til at bekræfte hende i, at krammet også for dig er meget vigtigt :)

Og så skal du naturligvis også acceptere, hvis hun nogle gange afviser dig og ikke har lyst til kram og fysisk kontakt. Det er også helt okay, at hun nogle gange siger nej. Men generelt vil hun nok have brug for mere fysisk kontakt ...

Annonce

... fra dig, end du måske har fra hende - fordi du også krammer med far og med lillebror og derfor får dit behov dækket på en lidt anden måde :)

Når hun giver udtryk for, at hun savner dig, så er det rigtig godt, at du netop prioriterer tid til ekstra kram og knus og bruger tid på at tale med hende om de ting, der skal ske næste dag eller i weekenden :) At være sammen kan dog også være at lade hende deltage i nogle af de praktiske ting, som du skal have lavet - hun kan sagtens være med til at lave mad, dække bord, tømme opvaskemaskine, hænge vasketøj op, gøre rent, købe ind osv. At være sammen betyder derfor ikke, at I skal lege sammen, og at du skal tage over der, hvor pædagogerne i børnehaven slipper, men derimod at I kan være sammen om nogle af de ting, som du er nødt til at få lavet.

Ud over at I kan gøre disse ting sammen, så er det også med til at give hende en rolle og en følelse af "jeg hjælper min mor", som er en rigtig god følelse, når man er 5 år gammel. Samtidig er 5årig ofte meget interesseret i at være problemløsere, det vil rigtig gerne hjælpe og kan komme med gode forslag til, hvordan forskellige opgaver kan løses,ligeosm hun naturligt vil være nysgerrig og videbegærlig. Så at hjælpe dig med forskelligt i hverdagen kan på mange måder være meget berigende - og en god måde at være sammen på :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle gange kan det være en idé at lave afslapningsøvelser, og der findes her forskellige teknikker. Du kan købe musik eller øvelser, som gennemgås, du kan også downloade eller finde youtubevideoer af hvordan. Du kan med dine hænder og din stemme hjælpe din datter med at slappe af i kroppen eller lave øvelserne sammen med hende...

Det kan også være en idé, at give hende lidt massage af skulder, ryg, arme, hænder, fødder.. f.eks. om aftenen, når I ser fjernsyn sammen. Og det samme kan I naturligvis gøre for lillebror, så tiden hvor I ser fjernsyn også udnyttes til lidt fysisk kontakt og nærhed... Det behøver ikke være hver aften, men en gang imellem, vil de måske begge synes, at det er hyggeligt og rart, at I sidder og nusser deres fødder... Det kan også være far, som nusser fødder, så fokus ikke kun er på mor, ligesom de bege måske også kan nusse jeres fødder... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor