Svar: Stoppe med at bruge sut - 3.5 år

24. oktober 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Det er altid svært at finde det helt rigtige tidspunkt at smide sutten - jeres datter skal være parat, for hvis ikke hun er det, så risikerer I, at hun vil begynde at sutte på sin tommelfinger, og den er jo ikke sådan til at slippe af med... ;) Derfor er det rigtig godt, hvis I kan indgå i et samarbejde med hende omkring det, så hun også selv viser tegn på at være parat.

I bør starte med at trappe brugen af sutten ned. Det vil sige, at hun kun skal have den, når hun skal sove, og at den ikke ellers er i munden i løbet af dagen. Når hun puttes om aftenen er det fint, at hun har den, men når hun vågner om morgenen, vil det være rigtig godt, at den har en fast plads, hvor den lægges, og hvor den så venter på, at hun atter har brug for den, fordi hun skal sove.

Hvis hun i løbet af dagen har brug for den, fordi hun er ked af det, så må hun trøste sig med den og derefter lægge den på plads igen. Hvis hun taler med den i munden, så skal den ud af munden - for den påvirker ikke kun hendes tandstilling, men også hendes sproglige udvikling :)

Derudover vil det være rigtig godt, hvis hun kan få en substitut. Hun skal have noget andet, som hun kan trøste sig med, som ikke er en sut, men som f.eks. er en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. Sutten er lige nu hendes kære ven, som hun har haft altid, og det gør naturligt ondt, at skulle sige farvel til sin ven. Derfor er det vigtigt, at I introducerer noget andet, en ny ting, som hun kan bruge, når hun er ked af det, træt, skal sove osv.

Og hun vil måske have brug for, at hun selv vælger noget nyt... Det ...

Annonce

... er godt, hvis I kan tale med hende om, at sutten skal slippes og erstattes med noget nyt... For nogle børn er det f.eks. at få en "Build a bear" eller lignende, som bliver fyldt med kys og knus. For andre er det en bestemt dukke eller bamse, som de ser i en butik - og det er ikke altid det, som vi voksne synes er sødt og blødt... Og det er helt okay, hvis barnet vælger noget andet, så længe det fungerer :)

Det kan være en god idé at læse bøger om at slippe sutten, fordi det kan pejle hende ind på, at det er noget, som skal ske, og noget I måske begynder at have lidt forventninger til. Det kan også være rart at høre om andre og tale om, at det kan være svært - uden at det handler præcist om hende.

Nogle børn har stor glæde af, at man hænger sutten på et suttetræ - de står mange forskellige steder, i parker, butikscentre osv. Du kan undersøge, om der er et suttetræ i jeres nærmiljø.. Faktisk er jeg ret sikker på, at der hvor I bor, er et suttetræ på jeres lokale bibliotek, som I kan bruge:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er også børn som sender sutterne til julemanden, og der er børn som afleverer deres sut i en butik og "bytter" med en gave...

Og så er der også børn, som har det bedst med at være med i processen og skille sig af med en sut af gangen. I takt med at sutterne bliver mørnede og slidte, så skal de kasseres, og barnet kan selv smide sutten i skraldespanden. Det er en god idé, hvis du efterfølgende tømmer skraldespanden, så man ikke kan fortryde, når det bliver aften:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt "slut med sut" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor