Svar: Reaktioner og koncentration hos 5 årig
21. oktober 2018
Alder:
5 år, 1 mdr.
Hej med dig
Tak for alle dine tanker og din fine beskrivelse :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Og vil forsøge at give dig lidt input til de forskellige ting du nævner :)
Det er naturligvis et problem, at der i overlevering fra en børnehave til en anden står nogle ting i en rapport, som du ikke har været gjort opmærksom på. Det kan jeg godt forstå, at du bliver ked af, og det bør naturligvis ikke være sådan :)
Med hensyn til jeres drengs sproglige udvikling, så er det rigtig godt, at I kan fornemme, at han har glæde af den sprogstøtte, som er sat i værk. Der er dog ingen tvivl om, at han naturligt stadig er påvirket af at sproget volder ham problemer og når han mangler ord, vil han naturligt reagere fysisk - hvorfor han nogle gange virker voldsom på de andre børn og de måske derfor trækker sig fra ham. Det er naturligvis vigtigt, at han i hverdagen får hjælp til, hvordan han skal tage kontakt, hvad de andre børn synes er rart osv. ligesom de naturligvis også skal guides i, hvad det er jeres dreng forsøger at kommunikere og nogle gange invitere ham med i stedet for at trække sig fra ham:)
At han har svært ved at tage imod beskeder, som "tage tøj på", "vaske hænder" osv. lyder for mig som om, at det særligt er det man kalder kollektive beskeder. Det vil sige beskeder som siges til hele børnegruppen på en gang "nu skal I huske at...". Og rigtig mange børn har svært ved dette. Det er dog en af forudsætningerne for at starte i skole, at man er i stand til at modtage en kollektiv besked, og det taler derfor for, at jeres dreng venter endnu et år med at starte :)
Når nu pædagogerne er opmærksomme på, at han har svært ved de kollektive beskeder, så skal de naturligvis holde øje med om han hører det og forstår det, når der gives en sådan besked og hvis ikke, så lige sige det til ham en ekstra gang, så han har mulighed for at følge det, de beder ham om...
Med henyn til at sidde stille, så findes der siddepuder, som kan hjælpe børn med dette, og det kunne faktisk være et forsøg værd. Det kunne f.eks. være TOGU Dynair eller en Protac kuglepude, der findes lidt forskellige modeller.
Med hensyn til skæld ud og time-out, så er det rigtig godt, at I gerne vil skifte spor og bevidst arbejde med at reagere på en anden måde. Det er ganske rigtigt, at når han griner af jer, så kan det godt være udtryk for usikkerhed, at han simpelthen ikke ved, hvad der forventes af ham og hvad han skal gøre af sig selv - og dermed udtryk for, at han får for meget skæld ud. Og når han sendes på værelset, men løber efter jer, så er det faktisk ikke fordi han forsøger at manipulere med jer eller ikke hører efter - han løber efter jer, fordi det er meget ubehageligt for ham at blive sendt væk...
Ideen med time-out er, at give barnet mulighed for at "tænke over tingene". Problemet er dog, at vi som forældre sjældent er klar over, hvad der udløser barnets følelser og reaktion - ofte handler det om at gribe ind i en konflikt og stoppe barnet her og nu. Og når man gør dette, uden at kende den bagvedliggende årsag til at barnet - efter voksnes mening - har opført sig dårligt, så er der jo en risiko for, at vi tager fejl. Ofte sendes barnet væk på det tidspunkt, hvor det har allermest brug for, at vi voksne er der, lytter og prøver at hjælpe barnet med at styre sin voldsomme reaktion...
I stedet kan man bruge en time-in. Det betyder, at du tager dig tid til at sætte dig med din dreng for at drøfte en konflikt. Du kan bruge en time-in til at afklare, hvorfor han reagerer, som han gør. Det handler ikke om at" give ham opmærksomhed for at opføre sig forkert eller dårligt", men om at vise hans følelser respekt. Du skal derfor forsøge at fokusere på de følelser, som udløser hans opførsel...
Situationen du nævner, hvor han bliver bedt om at vente med at gå igang med maden, før de andre kommer - den kan afhjælpes på mange forskellige måder.
For det første, så er det rigtig svært at vente på at de andre indfinder sig, når han ikke er ældre end han er - og han er sulten og parat til at spise. Og hvis man ser det fra hans synspunkt, så vil han måske føle, at de andre ikke kommer til tiden, når nu maden er klar:)
For det andet, så vil det være rigtig godt, hvis du kan give ham en rolle, som ikke er den at sætte sig til at spise, men at han f.eks. er den som henter de andre og giver besked om, at maden er klar. Det vil være rigtig dejligt for ham at føle, at han har en rolle i familien. Han må på samme måde også meget gerne være med til at lave mad, dække bord osv.
Det kan også nogle gange være en god idé at indgå et kompromis, så han f.eks. får lov til at starte med et stykke brød og kan sætte sig og begynde at smøre dette selv, imens de andre så får sat sig til bords. Hvis han nogle gange oplever at han ikke altid skal vente, så er det naturligt lettere at vente de gange, hvor det er nødvendigt.
Hvorfor er det så vigtigt, at han skal vente? Han er tilsyneladende sulten og parat til at spise, da maden står på bordet, men må ikke gå igang og får skæld ud.. Da de andre indfinder sig, har han mistet appetitten og bliver sendt på værelset. naturligt ked af det og frustreret - og han protesterer, for han føler jo ikke, at han har gjort noget forkert. Han ville jo bare gerne have lov til at spise, da maden stod på bordet, men kunne ikke få lov og i stedet må han så gå og være sulten indtil frokost... Han bliver straffet og det hjælper ham ikke, det lærer han ikke noget godt af...
Med hensyn til ADHD, så stilles denne diagnose af psykologer og psykiatere, ofte via en børnepsykiatrisk afdeling. Der er normalt tilknyttet børnepsykolog til børnehaven, og det kan også være en god idé at drøfte dette med ham/hende. Pædagogerne har dog ofte en god fornemmelse af børnene og ser hvordan din dreng reagerer i hverdagen, og de har sagt, at de ikke mener, at dette er udfordringen hos jeres dreng :)
Der findes 3 typer af ADHD:
1. ADHD - med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse. Det kan have svært ved at holde opmærksomheden på en leg eller opgave. De hører ofte ikke efter, når man henvender sig til dem, og de kan have svært ved at afslutte opgaver. De bliver let distraheret og glemmer ting.
2. ADHD - med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet. Disse børn har ofte svært ved at holde sig i ro, de kan virke drevet som af en "indre motor" og er hele tiden i bevægelse. De kan have svært ved at lege og engagere sig i andres leg på en hensigtsmæssig måde, de taler ofte også meget. De kan også have tendens til at svare før de er spurgt, ligesom de kan afbryde andre eller let kommer til at overskride andres grænser.
3. ADHD - som kombineret type med opmærksomhedsforstyrrelse og hyperaktivitet/impulsivitet. Altså hvor barnet har svært ved flere af ovenstående ting...
Det er vigtigt at nævne, at dette er meget firkantet stillet op, og man ser naturligt det hele hos alle børn. Det er begrænset, hvor længe børn kan fastholde interessen for en bestemt ting eller leg, ligesom det er naturligt at børn nogle gange afbryder os voksne eller ikke er opmærksomme på, hvad vi siger... Og mange børn har naturligt brug for at røre sig og være i bevægelse og kan ikke sidde stille i længere tid...
Med hensyn til at være bange, så vil børn i perioder naturligt være bange for forskellige ting. Og for børn i 4-5 års alderen er det f.eks. naturligt, at være bange for julemanden, klovne, høje lyde. Børn kan f.eks. fare sammen ved lyden af en ambulance eller brandbil, eller bliver bange for lyden af motorsaven som naboen bruger til at fælde træer.
Børn kan i denne alder også være bange for mørke. De kan være bange for at gå ind i et tilstødende lokale, hvis der ikke er tændt lys. De kan også være bange for "onde" og "skrappe" mennesker og siger måske direkte "han ser ond ud" eller "hun er så skrap" eller lignende. De kan også være bange for indbrudstyve osv.
Det er vigtigt, at I ikke negligerer jeres drengs angst, men anerkender, at han er bange. Og det er derfor rigtig godt, hvis I igen og igen kan fortælle ham, at I passer på ham og er der for ham, rigtig gerne vil ham osv. Pas dog på med at vise ham at dørene f.eks. bliver låst og hasperne er på vinduerne osv. fordi det vil være med til at forstærke følelsen om, at der er noget udenfor, som vi skal beskytte os imod og være bange for.
Når I putter ham om aftenen, så er det vigtigt, at I sørger for at puttetidspunktet er rigtigt, så han er træt og parat til at sove, når han ligger i sin seng. Det er også vigtigt, at I har et trygt og godt putteritual. Det kan være at sidde ved siden af ham i sengen og læse en godnathistorie. I kan også sætte lidt beroligende musik eller lignende på, som han kan ligge og lytte til - men undgå at give ham en iPad eller lignende, som vil appellere til vågenhed :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske