Svar: Reaktion på barselsbesøg
2. oktober 2018
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres ældste datter tydeligt viser sin kærlighed overfor lillesøster, at hun rigtig gerne vil hende, synes det er dejligt at være med omkring hende i hverdagen, holde hende, bade hende osv. MEN, det er naturligt meget svært at skulle dele mor og far med en anden - og det er helt naturligt, at jeres datter reagerer, og også at hun især reagerer, når der kommer gæster på besøg:)
Det er rigtigt, at jeres datter på et tidspunkt skal lære at dele opmærksomheden med sin lillesøster - men det skal hun ikke nu. Det er faktisk rigtig godt, hvis I kan bede gæsterne om at medbringe en lille ting til storesøster - fremfor en ny sparkedragt eller rangle til den lille ny. Den lille mangler ikke noget og opdager ikke, hvad der sker omkring jer - men storesøster opdager det, og det gør ondt i hende, når andre kommer med gaver til den lille og ikke medbringer noget til hende.
I skal være opmærksomme på, at når der kommer gæster, så vil de måske pludselig overse jeres datter. Hvor det hidtil har været hende, som de først har hilst på, så er det pludselig den lille ny. Hvor det tidligere har været hende, der kom på skødet, fik knus og kram, så er mange pludselig interesserede i at holde den lille, "dikke-dikke" med hende osv. Nogle gange får hun måske også at vide, at "nu må du lige vente" eller skal måske bekræfte "synes du ikke lillesøster er sød, hvor er du heldig" osv. Det vil naturligt påvirke jeres datter og det kan gøre oprigtigt ondt i hende. Det er meget smertefuldt på denne måde at se andre pludselig vise så stor interesse for et andet menneske og det er meget svært at rumme dette, når man ikke er mere end trods alt 3 år...
Når jeres datter begynder at skrige, slår ud efter gæster, smider sig i gulvet osv. så er det derfor udtryk for den smerte hun føler og hendes behov for også at blive set og holdt... Når hun begynder at hoppe i sofaen og afprøver jeres grænser, så er det en måde at sikre sig opmærksomhed på. Det er måden hun sikrer sig, at barselsgæsterne stadig ser hende, når de kommer på besøg og ikke kun kikker på og interesserer sig for lillesøster - og negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed :(
Derfor er det meget vigtigt, at I taler med gæsterne om at vise storesøster opmærksomhed, når de kommer og ikke kun interessere sig for lillesøster, ligesom det er vigtigt, at I forældre viser hende ekstra fysisk kontakt, nærhed, giver hende kys og kram osv. så hun mærker, at I stadig er der for hende - selvom andre holder og kysser med den lille ny, så I sikrer, at hun ikke føler sig overset...
I skal også være bevidst om, hvordan I taler om børnene - sammenligner de to. Det kan være udtalelser som "med storesøster var det rigtig svært at amme, hun ville bare ikke spise, men med lillesøster går det som en leg" eller "storesøster græd rigtig meget, lillesøster er meget mere glad og rolig"... Udtalelser som dette hører hun og det bliver hun naturligt påvirket af. Når I taler om pigerne, så vær derfor opmærksom på, hvad I egentlig siger og hvad hun hører - og husk at sætte ord på, hvor dejlig og fantastisk storesøster også var, da hun var et lille baby, ligesom I kan sætte ord på, hvor skøn en 3 årig hun er nu og hvor meget hun har lært, så hun netop stadig føler sig som noget særligt :)
Med hensyn til søvn, så kan det at hun nu skal dele mor og far med en lille ny sagtens spille ind på søvnen og være forklaringen på, hvorfor hun sover dårligere i øjeblikket. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når hun sover og derfor vil hun lige nu sove mere uroligt, fordi hun vil drømme ekstra meget.
Børn i 3 års alderen kan også begynde at få mareridt, der minder om de mareridt vi voksne kan have, og de kommer ofte hen mod morgenstunden. Når hun vågner allerede kl 05, så kan det altså godt skyldes, at hun vågner af en drøm. En drøm som måske er udløst af at hun nu skal dele jer med en anden, er bange for at I vælger hende fra eller pludselig forsvinder fra hende osv. Derfor er det også rigtig godt, hvis I tidlig morgen kan være der for hende, evt. lade hende sove videre i jeres seng, så hun netop mærker jeres fysiske kontakt direkte og måske derfor kan sove lidt videre, så dagen ikke starter helt så tidligt :)
Når det så er sagt, så kommer hun også tidligt i seng og det er begrænset, hvor lang hendes nattesøvn kan være - især når hun også stadig sover 1.5-2 timer til middag...:)
Det er super godt med middagssøvnen, og den skal I som udgangspunkt ikke fjerne, så længe hun virker parat til at sove midt på dagen og er glad for den lur. Men det kunne måske være en idé at rykke puttetidspunktene lidt, så hun kan puttes lidt senere om aftenen og dermed også sove lidt længere om morgenen.
Det gennemsnitlige søvnbehov i 3 års alderen vil være ca 12 timer. Det betyder, at hvis jeres datter sover ca. 2 timer til middag, så vil hun have behov for ca. 10 timers nattesøvn og de 10 timer kan naturligt fint ligge mellem kl 19-05... Så når hun vågner tidlig morgen, så kan det altså godt være fordi hun egentlig ikke rigtig har behov for at sove mere... Hun lyder dog til at trives bedre, hvis hun kan stå lidt senere op, og derfor er mit forslag, at I forsøger at rykke lidt på tiderne, så hun måske sover lidt senere dagen igennem og nattesøvnen derfor i stedet kommer til at ligge mellem kl 20-06 eller 20.30-06.30 - afhængig af, hvor sen og hvor lang hendes middagslur er.
Jo tidligere hun står op, jo tidligere vil hendes middagslur naturligt ligge og jo tidligere vil hendes puttetidspunkt om aftenen være. I kan derfor forsøge at tage hende ind til jer og se om hun kan sove lidt længere om morgenen på denne måde, ligesom I kan forsøge at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor hun af sig selv sover lidt længere.. Og så flytte på middagsluren, så hun f.eks. sover middagslur mellem 12.30-14.30.. Står hun først op kl 14-14.30, så vil hun sandsynligvis godt kunne puttes omkring kl 20 - altså efter 5.5-6 timers vågenhed...
En aftenrytme kunne i givet fald se således ud:
Aften 17.30-18: Aftensmad
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Godnatgrød ca kl 19.30 og får derefter børstet tænder
Puttes ca kl 20...
Hvis I trives med den tidlige rytme, hvis I alle har det rigtig godt med at spise aftensmad kl 17 og at hun sover kl 19, så skal i naturligvis ikke ændre noget, men så skal I nok indstille jer på, at hun har en tidlig rytme, og at dette først begynder at ændre sig når hun begynder at sove kortere middagslur og senere begynder at springe den helt over. Så på den måde vil tiden også arbejde for jer. Lige nu er det dog rigtig godt med den lur, fordi den naturligt også giver hende ekstra overskud til at være der, finde ud af sin nye rolle som storesøster, rumme besøg af bedsteforældre, venner osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske