Svar: 16 måneder - spisning og opdragelse

24. januar 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Eva

Tak for dit brev og alle dine tanker om opdragelse :)

Jeg tror de fleste forældre kan være enige om, at det med opdragelse kan være rigtig svært - det er lidt lettere, før man får børn og selv står i situationerne...

I er rigtig godt igang med opdragelsen hjemme hos jer - det at I lader jeres dreng være med til at dække bord, være med til at lave mad og tage aktivt del i forberedelserne til måltidet vil naturligt på sigt være med til at give ham en forståelse for, at det at spise sammen og spise den mad, som er lavet, er noget som I prioriterer hjemme hos jer. Det at spise er ikke noget, som skal overstået i en fart, men er noget I nyder og sætter pris på. Og det lærer jeres dreng naturligt, fordi han er med og fordi han spejler sig i jer og i det I gør.

Med til gode manerer og bordskik hører også de faste rutiner omkring måltiderne. At han får smøget sine ærmer op, at han spiser med bestik, at han bliver tørret om munden og får vasket sine hænder osv. Han ved, at det er sådan det foregår, når man skal spise. Det samme når han lærer, at man ikke går rundt med mad i hånden, men at maden indtages ved bordet - han sidder på sin stol, og I spiser sammen...

Det er rigtig fint, at I nogle gange giver ham lov til at gå fra bordet og så komme tilbage og sætte sig igen, når han atter er parat - og det er vigtigt, at han f.eks. om dagen f.eks. også bliver bedt om at sætte sig på sin stol, når det er tid til at få noget at spise og drikke - igen for at holde fast i at det er ved bordet, at måltiderne foregår. Hvis han f.eks. efterspørger mad eller drikke, så kan du sige til ham "er du tørstig? Sæt du dig på din stol, så får du lidt at drikke". Kan han begynde selv at klatre op på sin høje stol og sætte sig parat? Måske er det tiden til at tage bøjlen af stolen og lade ham prøve selv, måske er det stadig lidt for tidligt, men om et par måneder vil han sandsynligvis sagtens kunne det...

Det er vigtigt, at I ikke skælder ud eller irettesætter ham, når han sidder ved middagsbordet, men i stedet forsøger at have fokus på det, som I gerne vil have ham til, nemlig at spise. Derfor vil det være rigtig godt at sige "ind i munden skat, ind i munden", ligesom I kan guide ham og hjælpe ham "se her, din gaffel er klar, værsgo skat", og I må også gerne lade ham smage fra jeres tallerken, som han viser interesse for. Han skal naturligt finde ud af, at maden er den samme, at I spiser det samme, og det gør ikke noget, hvis han smager jeres mad - igen er fokus på at han skal spise. Og I kan f.eks. sige "må jeg smage din mad?", "vil du smage min mad?" osv. Simpelthen for at holde fokus på maden og det at spise.

I må også meget gerne hjælpe ham til at se, at han har mad på sin tallerken når han bliver forstyrret af mere mad, og det er naturligvis helt okay at sige "du må gerne få mere frikadelle, men du skal lige spise den kartoffel først" - så han hører, hvad det er I forventer af ham, samtidig med at I anerkender, at han gerne vil have lidt mere frikadelle at spise og derfor rækker ud efter det... Og når det så er sagt, så gør det ikke noget, hvis han nogle dage spiser mere frikadelle end kartoffel eller omvendt. Det vigtigste er som sagt, at han spiser og I skal passe på ikke at blande jer for meget i hvad og hvordan...:)

Han har en alder, hvor han naturligt stadig vil være let at aflede - det betyder både, at han let lader sig forstyrre og fange af ting, som er spændende og derfor glemmer, at han lige nu skal koncentrere sig om at spise, men det betyder modsat også, at I nogenlunde let kan få ham tilbage til maden igen.

Det vil også være rigtig godt, hvis I generelt taler positivt om maden, det kan være at tale om, at kødet er mørt eller at noget bare smager godt - det kan være godt at sætte lidt lyd på "mmm mmm", "mam-mam" osv. som positive udtryk for, at I nyder at spise. Igen fordi han naturligt spejler sig i jer.

Hans udforskningstrang er stor, og det skal I naturligvis anerkende. Det betyder dog ikke, at I ikke stadig kan have visse regler ved middagsbordet, men det hører med til hans alder at undersøge, for at finde ud af, hvordan verden fungerer. Han undersøger maden - kommer f.eks. mad op i glasset, banker skeen i bordet eller tager mad ud af munden efter at have tygget på det og han undersøger også, hvordan I forældre reagerer på det han gør.

Han afprøver ...

Annonce

... hypoteser: "Hvad mon der sker, hvis jeg smider maden på gulvet?" - Han prøver, og du siger nej. Ny hypotese afprøves "Hvis jeg smider med mad, så siger mor nej?"- ja det gjorde hun. Ny hypotese "hvis jeg smider med mad, så siger far også nej?" - ja det gør han.... Han er nødt til at prøve igen og igen, for at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre...

Der ligger på samme måde en masse undersøgelse i at pege på mad, få det på sin tallerken, pege på noget nyt... eller kravle op og ned af sin stol, signalere færdig, komme tilbage.. Alt sammen fordi han er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og finde ud af, hvem han selv er og hvordan verden fungerer.

I skal være opmærksomme på at stimulere hans sanser uden for middagsbordet. Det betyder, at hvis han f.eks. synes det er spændende at skabe lyd og derfor slår med sin tallerken eller smider den på gulvet, for at høre det brag det giver - så vil det være rigtig godt, at I giver ham en tomme, et hammerbræt eller andet, som han kan lave lyd med.

Hvis han synes, at det er sjovt at lege med mad og vand, vælter sit glas ned i grøden osv. så vil det være godt at give ham legetøj i badekaret, små bøtter, en vandkande osv. så han får sin lyst til at lege med vand stillet et andet sted...

Hvis det er spændende at mose maden ud mellem fingrene eller tørre fingrene rundt i håret, og han synes det er mere spændende at røre ved maden end at spise den, så kan I anderkende hans lyst til at mærke og fornemme, ved at du f.eks. bager boller og lader ham sidde med bolledej i hånden, eller du kan lave fingermaling eller lignende med ham, I kan lege med sand, vand osv.

Jo mere I kan stimulere alle hans sanser uden for middagsbordet, jo mindre behøver han undersøge dette, når I spiser, og jo bedre kan I også sige nej til at lege med maden:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at I forsøger at holde fast i spisetider, for jo mere faste spisetider I har, jo mere indretter jeres drengs indre ur sig efter dette, så han faktisk er sulten, når I sætter jer til bords.... og det er netop vigtigt for hans parathed og lyst til at spise.

Du nævner, at han nu er bevist om, hvor slikskabet er, og at han ofte trækker dig med derhen for at få lidt lækkert... Du gør det dog ikke efter kl. 16, fordi I skal spise aftensmad kl 17.30... Jeg tænker her, at det er rigtig vigtigt, at han ikke får lov til at "snacke" for meget i løbet af dagen, men at du netop forsøger at holde fast i spisetider og sikre ham så sund og varieret en kost som muligt. Han har brug for 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften, og derudover 2-3 mellemmåltider dagligt, og det er vigtigt at overholde disse.

Hvis han ofte er sulten omkring kl 16, så er det faktisk en god idé, at du tilbyder ham lidt at spise på det tidspunkt, fordi han er parat til at spise, og det vil så være rigtig godt, at du giver ham f.eks. grøntsager af forskellige slags, det kan være en meget fintrevet råkostsalat eller lignende, for hvis han har spist grøntsager der, så betyder det ikke så meget, hvad han spiser af grøntsager til aftensmaden. Det kan også være en idé at tilbyde ham lidt rester fra aftenen før, så han får en frikadelle eller et stykke kylling sammen med et stykke rugbrød eller lidt grønt...

Det lyder rigtig fint med en godnatgrød. Og jeg anbefaler ofte, at du lægger denne efter et aftenbad, så den ligger på afstand af aftensmaden og han netop ikke lærer, at han kan afvise aftensmaden og få noget andet. Det kan være en grød, en portion havregryn med lidt mælk, lidt A38 som nu eller det kan også her være rester fra aftensmaden. Har i fået frikadeller (kød eller fiskedeller), lidt pasta, ris, grøntsager - så kan han godt få rester af dette før han skal sove, evt. serveret koldt. Han må få et godnatmåltid så længe I synes det fungerer og det hjælper ham med at falde i søvn og sove godt om natten:)

Det er vigtigt, at han forbinder det at spise med noget trygt, dejligt og rart. Han er en spinkel dreng, der vægtmæssigt ligger i underkanten, og derfor er det godt, at du er opmærksom på at han har brug for mad og variation - og hyggelige måltider :)

Jeg håber, at du kan bruge lidt af mine tanker videre - og jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den kan du også læse om at lære vores børn gode manerer og herunder bordskik :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder