Svar: Lidt svært at være storebror

29. december 2017

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære du

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres ældste dreng og han reaktion på at blive storebror :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Først - det er rigtig dejligt, at I har fået jeres drenge. Det er helt utroligt skønt efter så mange år i fertilitetsbehandling, og jeg kan godt forstå, at I er rigtig glade - og det skal I naturligvis være, og der er ingen tvivl om, at I elsker jeres drenge højt! Men det er naturligt svært at blive storebror :)

Man sammenligner ofte det at få en lillebror eller lillesøster med, at vi kom hjem med en ny mand eller kvinde. Prøv at forestille dig, at din mand kom hjem med en ny kvinde og erklærede at hende elskede han, og det skulle du også gøre. Når de to sad i sofaen, så kunne du se, at de havde noget særligt sammen. Han kærtegnede hende, kyssede hende, nussede og kælede.. Når han talte til hende, så var hans stemme i et andet toneleje, når han kikkede på hende, så var det med et særligt blik.. Hvordan ville du have det? Hvilke følelse ville du have? Hvordan ville du reagerer?

Jeg synes, det er et meget godt billede, som forklarer de store følelser, som jeres dreng naturligt går igennem, og det er rigtig vigtigt, at du forsøger at sætte dig ind i hvordan han har det og hvorfor han reagere som han gør. Man taler om at der er tale om 3 store følelser - sorg, vrede og angst.

Det er sorgen over ikke længere at have dig (og far) for sig selv. Det er vreden over, at være sat i denne situation (og vreden går ofte mest ud over mor). Og det er angsten for, at I skal synes lidt bedre om lillebror, angsten for at der ikke vil være helt samme plads i jeres hjerter som før...

Når jeres dreng krammer lillebror og nogle gange håndterer ham lidt voldsomt, så er det fordi han på den ene side godt fornemmer, at det forventer I af ham nu. Det forventes at han skal synes at lillebror er sød, at han skal være glad for at blive storebror, og han skal passe på ham. Og det er på den anden side også svært ikke at være lidt voldsom overfor lillebror, for han har ikke altid lyst til at lillebror er der.

Når han råber ekstra højt, så er det fordi han har brug for at føle sig set - og negativ opmærksomhed kan være bedre end ingen opmærksomhed (igen en følelse han kan have, uden at sætte ord på det) - og han er bange for at I ikke ser ham på samme måde mere. Når han gør sig mindre end han er, yngre, opfører sig som et yngre barn, så er det fordi han oplever, at I jo synes rigtig godt om lillebror som er et lille barn og for at I også skal synes om storebror, så ...

Annonce

... forsøger han at gøre sig yngre, mindre...

Når han græder over småting, når I fornemmer, at der ikke skal så meget til før storebror bryder sammen, så er det fordi det er usigelig svært at dele jer med en anden. Og når han direkte siger "du skal ikke tage ham op mor", så er det et udtryk for, at han har brug for, at I bare er jer to igen. Det var så ukompliceret og dejligt :) At han nyder, når han en gang imellem kan have mor for sig salg og det er dejligt at lade som om, at lillebror ikke er der...

Det er alt sammen helt naturlige følelser, og det er som sagt vigtigt, at I anerkender at storebror har det på denne måde. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du en gang imellem f.eks. kan sætte lidt ord på dette og gøre disse følelser legale. Det kan være rigtig godt, hvis du f.eks. en gang imellem siger "jeg kan godt forstå du synes lillebror er irriterende" eller "det er også dumt, at jeg sidder her, når du rigtig gerne vil lege". Ligesom du kan spørger ind til storebrors følelser "du kunne bare rigtig godt tænke dig, at det bare var os to igen?"...

Og det vil også være rigtig godt, hvis I kan sætte lidt ord på alt det dejlige, som storebror kan og som gør ham til noget ganske særligt. Så han føler sig betydningsfuld og direkte hører, at I jo aldrig vil skille jer af med ham, at lillebror aldrig vil kunne tage hans plads, for der er jo kun en ham og I elsker ham højt, hvad skulle I dog gøre uden ham "hvad skulle jeg dog gøre, hvis jeg ikke havde dig...?!".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle gange kan det være en rigtig god idé at vise storebror billeder og små filmklip fra han var lille, så han kan se, at I var omkring ham ligesom I er omkring lillebror. At han også blev ammet, blev holdt i favn og kærtegnet osv. Ligesom I kan vise ham og tale med ham om, alt det han har lært siden og hvor meget kan han nu, netop fordi han er den ældste - og at det også er noget særligt og noget ganske dejligt!

Gør også bedsteforældre, venner osv. opmærksom på, at de ikke kun skal komme med gaver til lillebror (som jo faktisk er ligeglad), men skal huske også at medtænke storebror. Så snakken ikke kun går på den lille, hvor meget han vokser, spiser, udvikler sig osv. men også går på storebror og alt det han kan - og lad ham høre, at I også taler om ham og hvor dejlig han er :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :) Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og opdragelse" - i den er et kapitel som handler om, hvordan vi kan hjælpe vores børn til at få et godt søskende forhold :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder