Svar: Hvor meget fjernsyn er okay?

29. december 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Vædderens mor

Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig om mine svar og brevkassen :)

Rigtig mange børn (og voksne) nyder at kunne sidde lidt i sofaen, foran fjernsynet, når man kommer hjem efter en lang dag i vuggestue og på arbejde. Mange børn har glæde af på den måde at komme ind af døren og få lov til at lande - og det skal der naturligvis være plads til :) Det samme gælder naturligt i juleferien, hvor I alle tre har nydt se lidt tegnefilm og lignende sammen, det er helt okay :)

Det er dog også rigtig fint, at du er opmærksom på, at det ikke går hen og bliver en usund vane - altså noget som ender med at tage overhånd og som pludselig bliver svært at trappe ud af igen. Det handler om at finde balancen mellem at sidde foran fjernsynet, sidde med en iPad, telefon eller lignede, som man kan spille spil på - og så også sikre, at jeres dreng bliver mødt, set og aktiveret på mange andre måder :)

Med den alder jeres dreng har, så er det vigtigt, at han får lov til at bevæge sig rundt, opleve og sanse verden, bruger sin krop. Han vil have en naturlig lyst til at undersøge og bruge sig selv motorisk, og det er vigtigt, at I anerkender dette og ikke forlænger han sidde-stille-tid for meget. Han skal naturligvis også lære at "sidde stille", men det er vigtigt, at han også bruger sig selv - går, løber, klatrer, kravler, skubber, trækker, sparker, kaster osv. Han har brug for at gøre sig fysiske erfaringer for at finde ud af, hvordan verden hænger sammen. Han har brug for f.eks. at lege med bolde i forskellige størrelser, tabe dem, opleve at de triller væk, se dem ramme væggen, opleve at de skifter retning, fornemme at en bold kan være lille, mellem, stor - tung, let, glat, ru osv. Alt sammen vigtig erfaring, som han kun kan lære ved at lege, opleve og bruge sin krop, og som han ikke kan lære ved at sidde foran en skærm :)

Du fortæller, at jeres dreng er rigtig god til at lege og stadig leger meget, men du oplever, at han nogle gange søger fjernsynet fremfor leg - og jeg tænker, at det sandsynligvis også er fordi han synes, det er rigtig hyggeligt, når I alle sidder sammen og ser en film... og det er det jo også :) Det er dog rigtig fint, at du holder fast i hvornår det er fjernsynstid og hvor længe - og giver ham alternativer, når du ikke synes, at ...

Annonce

... han skal sidde foran en skærm :)

Alternativer er netop vigtigt, så han ikke oplever, at I bare stopper for noget som han var igang med, for det vil naturligt gøre ham ked af det og frustreret - men at I tilbyder ham at lave noget andet, som også er spændende og rart :)

Du spørger, hvordan du finder en god rammesætning for ham og her tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé at du/I overvejer, hvornår I bruger fjernsynet (eller andre skærme) og hvorfor. Hvis det f.eks. er om eftermiddagen, så kan det som sagt hjælpe ham med at lande derhjemme og være afslutningen på en lang vuggestuedag - og det kan give jer forældre lidt ro til at komme ind af døren og få lavet lidt praktiske ting. Men det vil være rigtig godt at være opmærksomme på at fjernsyn og skærme generelt ikke bliver en "passiv babysitter". Mange børn bliver f.eks. sat foran fjernsynet om morgenen, hvor de så sidder og spiser morgenmad, imens mor og far går i bad og gør sig klar - her er det bedre, hvis I kan spise morgenmad sammen. Mange børn sidder foran fjernsynet imens mor og far laver aftensmad, dækker bord osv. Og her kan det f.eks. være en idé at inddrage barnet i netop borddækningen og madlavningen... Det kan hurtigt blive til mange timer, at barnet sidder foran en skærm og måske sidder der alene, hvor man kan have stor glæde af og også lære meget af at lave ting sammen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er naturligt også forskel på, hvorvidt han sidder og ser små klip/afsnit af Teletubbies eller andre små film, som måske varer 10-30 minutter og på at se en film, der varer næsten 2 timer. Men jeg kan høre, at du er opmærksom på dette, og at I f.eks. har set "Biler" af to omgange, netop for at det ikke skulle blive for langt. Det er også de færreste børn som kan koncentrere sig om en to timers lang film i denne alder:)

Og så er det generelt en god idé at huske på, at børn bliver rigtigt gode til det de gør meget. Så hvis de spiller meget på en iPad, så bliver de gode til det. Hvis de sidder meget foran fjernsynet, så bliver de gode til at se fjernsyn :) Hvis de spiller meget violin eller fodbold, så bliver de gode til det... Og det er vigtigt, at vi hjælper dem med at blive gode til mange forskellige ting :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.