Svar: Storesøster og lillebror på vej
27. november 2017
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og alle dine tanker - og stort tillykke med at I venter en lillebror, hvor er det dejligt :)
Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig - og jeg ser egentlig to spørgsmål fra dig. Det ene handler om, hvordan I sikrer at jeres datter ikke føler sig overset, når der kommer en lillebror, og dit andet spørgsmål går på, hvordan I kan få skabt nogle sovevaner og rutiner, som I alle kan trives med. Jeg svarer på dine spørgsmål et af gangen :)
Førhen i tiden sagde man, at den bedste aldersforskel mellem søskende var 3 år. I dag siger man, at der ikke findes en perfekt aldersforskel, og at der er fordele og ulemper ved alle aldre.. men det man kan sige er, at når jeres datter er ca 3.5 år, når lillebror bliver født, så vil det være en stor fordel. Det er især de første 3 år som er vigtige for barnet. Fra at være lille, sårbar og have brug for mor og far hundrede procent, så har jeres datter i løbet af de første 3 år udviklet sig til at kunne mange ting selv. Hun er rigtig godt gang med at udvikle sig selv, finde ud af hvem hun selv er, hvordan hun påvirker andre og andre påvirker hende. Og hun har dannet en grundlæggende tilknytning til jer forældre, som I også så fint beskriver. Og netop dette gør det lidt lettere for hende at dele jer med lillebror, når han bliver født.
Det betyder dog ikke, at det vil være fuldstændig ukompliceret eller at hun ikke vil reagere, men hun vil stadig have en grundlæggende følelse af, at I er der for hende, passer på hende og elsker hende højt. Det er dog stadig vigtigt, at I lader hende føle sig prioriteret og bare det, at du allerede nu gør dig tanker om, hvorvidt I kan gøre dette bedst muligt viser jo, at I stadig vil være der for hende.
Det kan være en rigtig god idé, hvis du eller far f.eks. prioriterer at gøre ting med hende - uden at lillebror altid er med - så hun stadig oplever, at have jer for sig selv. Det vil være naturligt, hvis hun og far laver nogle ting sammen uden mor og lillebror - fordi du naturligt vil skulle tage dig meget af ham i starten - og det vil være rigtig godt, hvis du en gang imellem kan prioritere at læse historie for hende om aftenen, når hun skal sove, hvor far så tager sig af lillebror i stuen...
Det vil også være rigtig godt hvis du kan inddrage hende i hverdagen - som hun nu viser lyst og behov for. Når du f.eks. sidder og ammer i sofaen, så vil det være rigtig godt at du inviterer hende med og gør det til en hyggestuen for jer alle tre - så det ikke kun er noget der foregår mellem mor og lillebror, men noget hun naturligt også kan være en del af. Igen kan I sidde og læse en bog eller lignende imens, måske kan hun lægge et puslespil ved siden af dig eller lignende.. hvad der nu kan lade sig gøre, så hun føler sig set og inddraget.
Det er også rigtig fint, hvis hun vil hjælpe dig lidt, når han f.eks. skal have rent tøj på, en ren ble, skal have et bad eller lignende. Hun kan sagtens hjælpe til med at finde tøj eller ble frem, mærke om vandet i badekarret er dejligt i temperaturen osv. Hvis hun har lyst, så er det rigtig fint, at du på den måde giver hende en lille rolle. Det kan føles rigtig dejligt at være "mors hjælper", hvis det giver en følelse af at du slet ikke ville kunne klare det uden hende :)
Der er især tre store følelser på spil, når vi bringer en lille ny baby ind i familien - det er sorg, vrede og angst. Det er sorgen over ikke længere at have mor og far for sig selv, det er vreden over at være sat i denne situation og det er angsten for at mor og far vil elske lillebror mere end I elsker hende. Det er voldsomme følelser og her skal I naturligvis være opmærksomme på hvordan jeres datter reagerer - lytte til hende, fornemme hendes behov og forsøge at være der for hende, når hun har brug for det.
Og samtidig skal I naturligvis også nogle gange prioritere lillebror og nogle gange er det helt okay at hun må vente lidt - det hører jo med til at have søskende, at man også lærer at give plads til hinanden, vise hensyn til hinanden - det er en af de gaver man naturligt får med. Nogle gange kan det også være rigtig dejligt for hende at være hjemme sammen med jer, se hvad der foregår, nyde at mor har barsel - men andre gange er det lige så dejligt at komme i børnehave, få lov til at lege som man plejer. Nogle gange kan børnehaven næsten være et frirum, hvor man kan være som man plejer at være, hvor det at være hjemme kræver ekstra ressourcer og overskud, fordi hun der skal finde sin nye rolle som storesøster. I må derfor være lidt fleksible i forhold til, hvad I fornemmer hun og I vil trives bedst med :)
Med hensyn til søvn og putteritualer og rutiner, så lyder det som om, at I egentlig er glade for den nærhed I tilbyder jeres datter om natten og at I synes det er hyggeligt at hun kommer ind til jer, når hun vågner - og det må hun i princippet gerne. Det kan godt kræve en lidt større seng, når lillebror kommer til, så der er bedre plads til jer alle, men der er ikke noget i vejen for at I giver hende lov til ankomme ind til jer om natten, hvis hun vågner, har drømt, har brug for ekstra tryghed og nærhed - og hun kan netop godt have et øget behov for dette, når hun pludselig skal dele jer med en anden.
Men det kan være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at hun selv går ind til jer, så det ikke er jer, der skal hente hende om natten, når hun kalder. Så hun lærer at når hun vågner, så kan hun bare liste ind til jer og putte sig hos jer - og dermed sover alle langt bedre og I behøver ikke vågne mere end højst nødvendigt. Det kan nogle gange være en idé at sætte en lille nattepære i stikkontakten, så hun kan finde døren - alt efter hvor langt hun skal gå om natten.
Vær også opmærksom på at børn i jeres datters alder godt kan vågne fordi de faktisk skal tisse, så nogle gange kan det også være en løsning at følge hende på toilettet og derefter tilbage i hendes egen seng igen, hvor hun så kan sove videre til næste morgen.
Hvis I gerne vil lære hende at hun skal blive i egen seng hele natten, så kan I naturligvis godt prøve med den løsning at far ligger på en madras på hendes værelse, men mon ikke hun så kravler ned og putte sig til ham på madrassen og så er det jo det hun lærer... og det skal I så også have vænnet hende fra. Og strygetøj metoden dur ikke om natten, den er til at vænne hende til at falde i søvn uden at I behøver være der hele tiden.
Med hensyn til at holde i hånd, så vil det være rigtig godt, hvis I kan læse en godnathistorie for hende, når hun skal sove. For at I kan læse, så skal hun slippe jeres hånd, I kan ikke læse og skifte side i bogen, hvis I skal holde fast i hende. Det er ikke fordi I ikke vil holde i hånd, det er fordi I skal bladre i bogen.. og stille og roligt så forsøger I at øge den tid hvor I læser og ikke holder i hånd, så hun finder ud af, at det faktisk er okay at ligge og lytte, uden hænder...
Har hun en juniorseng eller større seng? Det kan være en god idé, hvis I kan sidde på sengekanten eller tæt ved hende, så hun f.eks. har sine fødder på jeres lår eller lignende. På den måde har I stadig tæt fysisk kontakt og hun mærker jer og mærker, at I er der for hende - men I ligger ikke i ske og ligger ikke og holder om hinanden. Her kan I så sidde og læse, vise hende billeder i bogen osv. og hun kan stille og roligt lægge sig til at sove. Hun skal naturligt have sin puttebamse osv. som hun allerede har og er tryg ved og glad for.
Det lyder for mig som om, at I skal beslutte, hvorvidt I vil ændre på putterutinerne nu og begynde at arbejde bevidst på at jeres datter sover i egen seng hele natten, eller om I vil lade hende komme ind til jer i løbet af natten. Hvis I gerne vil praktisere samsovning, så kan det ofte godt lade sig gøre, og det kan sagtens tænkes, at jeres datter i starten vil vågne, når lillebror vågner, men ofte kan du bare sige "det er bare lillebror, jeg tager mig af ham, sov du bare videre" eller lignende og så sover hun videre - og hen af vejen vænner hun sig til hans lyde og vågner ikke af det.
Hen af vejen kan det også være en løsning at I putter børnene på samme værelse. Når jeres datter bliver 4 år, så vil hun sandsynligvis begynde at gå meget op i retfærdighed og at ting skal være fair... Og her kan det f.eks. nogle gange være en god idé at lave en aftale om, at børnene sover sammen og de voksne sover sammen - for det er retfærdighed i en 4årigs verden. Så at I starter med at sove sammen behøver ikke betyde, at I fremadrettet ikke vil kunne ændre på dette :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - det er jo svært helt at vide, hvad der sker når lillebror kommer - storesøster kan reagere helt anderledes end I forventer, lillebror kan være af et helt andet temperament end storesøster - rigtig meget spiller ind og det er derfor ikke alt, som I ka forberede jer på. Men jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den er et kapitel om, hvordan vi giver vores børn et godt søskendeforhold. Du kan også læse bogen "Barn nr. 2", af Lykke Møller Kristensen og Margrethe Brun Hansen og som jeg også har skrevet lidt indlæg til :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske