Svar: Frustrationer 16 måneder dreng

31. august 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeres lille dreng er rigtig godt igang med selvstændighedsalderen, hvilket betyder, at han nu viser mere og mere personlighed og egen vilje. Det er især i 1-3 års alderen, at man virkelig mærker selvstændigheden vokse, og det har stor betydning for hans udvikling, hvordan I møder ham :)

Det er helt naturligt, at han bliver frustreret og fortvivlet i denne alder. Og når det sker, så kører der hormoner rundt i kroppen. Adrenalin er et af vores "kamp- eller stresshormoner" og når han f.eks. bliver frustreret over, at du vil skifte hans ble og frustreret over, at han skal ligge ned på puslebordet, så udsendes der Adrenalin i blodbanen, hvor det påvirker rigtigt mange ting. Det gør f.eks. at hans muskelmasse øges - derfor vil han virke ekstra stærk, stritte imod, protestere og du får svært ved at holde ham. Han kan godt virke til at være "helt ude af den", men det er ikke farligt - det er dog vigtigt, at du hjælper ham med at falde til ro, når han har det sådan.

Det bedste du kan gøre er at lytte til ham. Du skal prøve at finde ud af, hvorfor han bliver så fortvivlet, vred, frustreret, ked af det. Han er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på hvad han vil eller ikke vil, og når verden går ham imod, og når han mangler ord, så vil han reagere fysisk. Han vil kaste sig i gulvet, græde, bryde fysisk sammen, fordi han ikke kan forklare dig, hvad det handler om, han er bare rigtig ked af det og fortvivlet.

Prøv at sætte ord på det, som du fornemmer, at han føler: "sååå skat, er det dumt med bleen?!" eller "du bliver bare så ked af det lige nu", og vis ham at du forstår ham "jeg skynder mig, det er overstået lige om lidt". Jo mere du kan tage det roligt, vise ham, at du er der for ham og sagtens kan rumme alle de følelser han har, jo bedre er det.

Inddrag ham i hverdagen, så han igen føler sig lyttet til og forstået. Når han f.eks. protesterer over at få bleen skiftet, og sparker fordi han ikke vil ligge på puslebordet, så overveje, om han nogle gange kan få skiftet sin ble stående på gulvet, så han ikke behøver ligge ned. Og når han skal vaskes, så lad ham selv holde vaskeklud, cremetube osv. Han kan også selv løfte numsen op, når bleen skal lægges under ham. Jo mere han føler sig inddraget og lyttet til, jo bedre vil han også kunne lytte til dig :)

Hvis han protesterer ved spisebordet, så inddrag ham også her. Lad ham spise selv, lad ham spise både med fingrene, med gaffel og med ske. Lad ham smage maden fra din tallerken - nogle gange smager din ...

Annonce

... mad bedre end hans. lad ham drikke af en kop med to hanke, så han selv styrer det at drikke vand...

Det er også en god idé at aflede ham, hvilket ofte er nogenlunde let i denne alder. Han husker ikke så længe af gangen og ved at vise ham noget andet, få ham på andre tanker, nogle gange fjolle lidt eller lignende, så kommer I hurtigt videre:)

Tilbyd ham alternativer - når du siger nej til noget, så tilbyd ham noget andet. Når du tager noget fra ham, som han ikke må lege med, så vis ham, hvad han kan lege med i stedet. Hvis han f.eks. har lyst til at tømme en skuffe for ting, så giv ham hans egen skuffe og sørg for at udskifte indholdet jævnligt, så det er interessant. Hvis han altid leger med din telefon, så tilbyd ham, at han kan lege med sin egen telefon osv. Er der ting, som du er særligt øm overfor, så må du placere det uden for hans rækkevidde, så I undgår at have konflikter om dette.

Når han smider med maden ved middagsbordet, så er det helt okay at du siger nej - men vis ham, hvad han kan smide med i stedet. At han f.eks. kan lege med sin bold. Hvis I kaster og triller med bold, før I sætter jer til bords, så er dette lyst stimuleret rigtig godt uden for middagsbordet og så vil behovet for at lege med maden være mindre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis han fascineres af vand i koppen, gerne putter maden op i glasset, vælter glasset osv. så vandet løber ud over bordet, så er det en rigtig god idé at lade ham lege med vand. Han skal have små skåle, kaner, bøtter som han kan lege med i sit badekar.

Hvis han fascineres af lyd, gerne vil sidde og banke skeen ned i bordet, vælter sin tallerken, smider tallerkenen på gulvet osv. med et ordentligt brag, så skal I anerkende hans lyst til at lave lyd. Giv ham et hammerbræt, som han kan slå på, en xylofon, en tromme - så han får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.

Hvis han fascineres af at sidde med maden i hænderne, smatter den ud mellem fingrene, synes det er spændende at tygge på maden og tage den ud af munden for at studere den. Hvis han kører fedtede fingre rundt i håret, på tøjet osv. så skal I her anerkende hans lyst til at mærke og føle mad. I skal give ham mad i hånden som han selv kan spise - men I skal igen uden formiddagsbordet stimulere hans følesans og lyst til at smatte - tag ham med, når du bager boller og giv ham bolledej i hånden, som han kan sidde med. Lad ham grave i en sandkasse og mærke mudderet og sandet mellem sine fingre.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer