Svar: Jaloux søn

6. august 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og tanker :)

Det er helt naturligt, for jeres dreng alder, at han kan blive ked af det og skubbe far væk, når I kysser og krammer. Når han ofte foretrækker mor og gerne vil have mor for sig selv, eller afviser far, så er det fordi det er dig, som har holdt barsel, dig der har ammet, har været der for ham hele tiden og tilbragt mest tid sammen med dig - og du nævner også, at stadig er det mor, som er mest på banen. Far arbejder meget og har ikke mulighed for at være så meget sammen med jer...

Det betyder dog ikke, at jeres dreng skal have lov til at afvise far, eller at I skal holde op med at kramme og kysse. Det er rigtig vigtigt, at I stadig viser ham, at I er glade for hinanden. Det er godt også godt, hvis I i situationen kan invitere ham med, så han ikke føler sig udenfor. Når han ser at i kysser og krammer, og han protesterer, så hold ikke op, men vis ham, at der også er plads til ham i jeres favn. At det at I er sammen ikke betyder, at han ikke også kan være der...

Når I mærker, at han kigger, når I kysser og søger mor, så gør det til en leg, giv ham en kildetur "nå skal du også være med, din lille bøllespire, så må du heller blive kildet lidt ..." og lad ham også gå mellem jer - fra mor til far og tilbage til mor, hvor I leger "jeg vil ikke give ham fra mig, jeg vil ikke tage imod ham" osv.. Selvfølgelig hele tiden på en måde, så han ikke bliver ulykkelig men oplever det som sjovt og okay at I begge 'deler ham' .. lidt svært at forklare, men jeg håber I forstår, hvad jeg mener :)

Det er også sådan, at små børn jo bruger os som et spejl og de identificerer sig med vores følelser. Det betyder, at hvis du f.eks. har tendens til at tage over, hvis du gernelt er den der hjælper ham, også selvom far er hjemme - fordi jeres dreng giver udtryk for at mor skal eller fordi det bare går lettere, hvis det er mor, som gør tingene.. så er du også med til at signalere, at du er bedst til det, og at far ikke kan. Og det kan naturligt gøre, at han vil skubbe far mere væk.

Det samme vil måden far reagerer på. Hvis far trækker sig, eller på anden måde bliver ked af det, når jeres dreng afviser ham, så er det naturligt også ekstra spændende at undersøge. Og det kan også gøre, at jeres ...

Annonce

... dreng så vil afvise far mere... Han vil med den alder han har blive mere og mere bevidst, og vil også gå mere og mere på opdagelse, det er vigtigt for ham at finde ud af ,hvordan verden fungerer, og det undersøger han også, ved at blive ked af det og protestere, når I kysser og krammer... :)

Med hensyn til at bide, så hører dette også alderen til, og det skyldes ofte, at han mangler ord. Han er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på sine tanker og følelser - og derfor reagerer han fysisk. Han har brug for rigtig lang tid til at lære at mestre og kontrollere sine følelser. Det tager lang tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller at noget er rigtigt svært og det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at forhindre at det sker.

Nogle gange vil det være kærtegn der kammer over, og som han ikke kan styre. Det at nusse jer, kærtegne jer, ae jer er svært at styre, han kan stadig godt have svært ved at styre og koordinere sine bevægelser, ligesom han kan blive så glad for jer, at han i stedet for at kysse kommer til at sætte tænderne i jer - og så ender han med at bide i stedet for at være kærlig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han kan også bide af andre grunde - i vuggestuen kan det f.eks. være fordi han har følt sig presset, det kan være et barn ,som har taget legetøjet fra ham, eller som har skubbet til ham eller lignende, eller det kan være en voksen, som han ikke føler lytter til ham - og han kan ikke sætte ord på dette. Han kan ikke sige "jeg føler mig trængt op i en krog" eller "jeg legede lige med den bil" eller "jeg vil gerne have du ser mig" - når han mangler ord, så bider han.

Det er rigtig godt, hvis man kan forsøge at forebygge at det sker - præcis som du gør, holde øje med ham og aflede ham, så han ikke når derud, hvor han ender med at bide. Jo flere gange han kommer til at bide, jo mere opmærksomhed man giver det, jo mere man skælder ham ud, jo større risiko er det for, at han vil bide igen. At det at bide bliver forstærket i ham. Derfor er det vigtigt at have ham under observation og nå at gribe ind, guide og hjælpe ham, så han ikke når derud, hvor det sker :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder