Svar: Empati - 3 år, 8 mdr.

28. april 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Laila

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Empati er ikke noget man fødes med, men noget man lærer, og empatien udvikles i samarbejde med forældre, andre børn, voksne osv. i takt med at man vokser op. Helt grundlæggende, så kan man sige, at du er et spejl for dit barn - din dreng spejler sig i dig, og i det du gør. Så når du viser empati, indlevelse, omsorg, venlighed osv. overfor ham og overfor andre, så lærer han, at det er sådan man gør. Du skal altså vise ham det, som du gerne vil lære ham.

Med den alder din dreng har nu, så vil han naturligt have en vis empati. Det kan være, at han f.eks. kysser og krammer dig, kommer og giver dig et kram, hvis han kan se på dig, at du er ked af det eller træt. Du vil også kunne se det, når han leger - hvis han f.eks. har en dukke, så vil han lege omsorgslege, putte dukken, give den mad, trøste den osv. altså lege med dukken og vise den den omsorg, som han er vant til at få fra dig.

Han vil også kunne vise empati i sin stemme, og når han verbalt udtrykker sig. Hvis I f.eks. ser en lille kattekilling eller lignende, så vil han måske sige "nnååååå, hvor sød" og være kærlig ved den i modsætning til at være uden empati og derfor hive den i pelsen, stikke fingrene ind i øjnene på den osv.

Med den alder han har nu, vil han også begynde at kunne indgå i et samspil med andre, hvor han er i stand til at tage hensyn, vente på at det bliver hans tur og også i stand til at se, hvad det han gør og siger - gør ved andre. Han øver sig naturligt stadig i samspillet med de andre, men viser også empati overfor dem. I 4 årsalderen vil han kunne skubbe sine egne behov til side, og når han bliver 5-6 år, vil hans hjerne være så udviklet, og hans sprog så godt, at han kan være omsorgsfuld og tage hensyn til andre uden større problemer.. Han er altså igang med at udvikle og lære empati, og han lærer ...

Annonce

... det ved, at I er sammen i hverdagen :)

Det er rigtig fint, at du gerne vil tale med ham om forskellige følelser, og at du også finder tegninger, bruger din mimik osv. for at gøre ham opmærksom på disse ting. Men - når han griner, så er det nok, fordi han jo stadig er en lille dreng - og faktisk ser du nok lidt sjov ud, når du laver forskellige ansigter, og det griner han naturligt af... At begynde at grine er ofte tegn på usikkerhed. Han bliver usikker på, hvad det er han skal, hvad du mener er rigtigt og forkert...

Han kan også blive usikker, fordi det er svært at tale om det svære. Det er svært at blive husket på situationer, hvor man har været ked af det og måske har haft ondt i maven. Det er ikke rart at blive mindet om - og så griner han, for at komme væk fra denne erindring...

Prøv at læse bøger med ham om forskellige følelser, så I taler om børnene i bogen og ikke så meget om ham. Prøv at tale med ham om de forskellige følelser i hverdagen, så det kommer naturligt. "Se pigen er ked af det", "jeg bliver vred når..", "du blev sur fordi jeg.." - der er masser af situationer i hverdagen, hvor du kan sætte ord på følelserne, når det sker. Det vil hjælpe ham til at forstå det og ikke virke "kunstigt", som hvis I sætter jer ned for at tale om følelser, for det har han naturligt rigtig svært ved med den alder han har... Faktisk har mange voksne også rigtig svært ved at tale om deres følelser :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der findes forskellige muligheder f.eks.:

"Alle mine følelser" af Holde Kreul (2012).
"Den lille bog om store følelser" af Ina Victoria Haller (2016)
"Følelser" af Anthony Browne" (2011)
"Den store bog om følelser" af Mary Hoffman (2013)

Den sidstnævnte er for lidt ældre børn, men måske kan den alligevel bruges. En tur på biblioteket er en god idé :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor