Svar: Parforhold, forældre og skænderier

23. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Børn reagerer på vores følelser, og de mærker meget hurtigt, om vi er glade, kede af det, vrede, stressede, utrygge osv. - og de spejler sig i de følelser, som de fornemmer hos os. Og det er præcist, som du faktisk skriver, at han ikke ved, at det ikke har noget med ham at gøre, og selvom du prøver at forklare ham det, så forstår han det ikke. Når han mærker, at du er vred, så vil han meget hurtigt kunne få en følelse af, at det skyldes noget, som har med ham at gøre, eller at du også er vred på ham....

Som udgangspunkt bør I ikke skændes foran jeres dreng, men skal forsøge at skærme ham fra jeres verbale udbrud. Hvis I skændes meget og jeres overskud og forståelse for hinanden generelt ikke er ret stort, så vil det naturligt påvirke ham i hverdagen og på sigt påvirke hans trivsel. Der vil være en risiko for, at han begynder at blive påvirket af jeres skænderier. Han kan f.eks. få koncentrationsproblemer og få svært ved at lege for sig selv. Det bliver svært for ham at sidde alene og lege med sit legetøj... Han kan også begynde at vise unødig forsigtighed - at han "går på listesko" og begynder at blive usikker, fordi han bliver bange for at gøre noget forkert. Han er jo fuldstændig afhængig af jer og jeres hjælp og vil derfor gøre, hvad han kan for at sikre sig, at I stadig er der for ham og stadig kan lide ham...

Det er, som du skriver, en menneskelig ting at være uenige - og nogle gange kan man naturligvis godt blive så frustreret og have så lidt overskud (f.eks. på grund af manglende ...

Annonce

... søvn), at bægeret flyder over, og man ender med at skændes. MEN som udgangspunkt skal man jo altid forsøge at tale pænt til hinanden med respekt for hinanden og ikke nå derud, hvor man skændes, råber af hinanden og netop mister respekten.... Skænderier er ødelæggende for parforholdet, og hvis I skændes meget, så synes jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I taler om dette og forsøger at finde ud af, hvad I hver især kan gøre, for at få ændret dette... Det er et negativt mønster, som er vigtigt at få brudt - både for jeres egen og for jeres drengs skyld :)

Prøv om I kan drøfte uenigheder på en rolig måde. Vær opmærksomme på, hvordan I taler sammen, hvilke ord I bruger og hvordan I siger tingene - råber I højt, hvæser af hinanden, taler sammenbidt, vredt osv. Det mærker jeres dreng med det samme.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Tænk også over jeres kropssprog - også dette ser han, og kan han reagere på. Det kan være måden I står på, tager fat i hinanden på, banker hånden hårdt i bordet, smækker med døren eller måske smider med ting...

I behøver ikke være enige om alt, faktisk er det helt okay, at I nogle gange er uenige. Det kan jeres dreng på sigt også lære noget af - nemlig, at man ved at tale sammen, ved at indgå i dialog, kan finde en løsning, indgå et kompromis. Og netop derfor er det vigtigt, at I overfor hinanden reagerer på den måde, som er det I faktisk gerne vil lære ham. At man ikke råber af hinanden, men at man møder hinanden med respekt og tillid til hinanden, hjælper hinanden...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!