Svar: Når mor er væk - 3 år, 4 mdr.
23. november 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære skattepigens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt med et 5-dages højskoleophold, og det er dejligt at lillebror kan være med, når han ikke er ældre :)
Du har sandsynligvis ret i, at det bliver svært for dig pludselig at skulle være væk hjemmefra så mange dage - og du kommer naturligt til at savne jeres datter. Det er kun naturligt, at du har det sådan :)
Med den alder hun har, vil det være svært for hende at forholde sig til dagene, og hvor lang tid det er - måske kan det hjælpe hende, hvis du laver en nedtællingsseddel, som kan hænge på køleskabet. Så kan hun sammen med far tælle ned, hvornår du og lillebror kommer hjem igen, ligesom der måske på den snip, de klipper af, kan stå, hvad der skal ske netop den dag - så det også bliver tydeligt for hende, hvad hun skal og hvor spændende hendes dag bliver.... :) Du kan lave en nedtællingsseddel f.eks. lørdag formiddag, og der forklare hende, at du skal af sted mandag. Så ved hun besked et par dage før...
Om du vil kalde det arbejde eller blot sige, at du skal på højskole og fortælle lidt om, hvad du skal lave eller lære der - det afhænger helt af, hvad du har det bedst med. Jeg synes, man skal forsøge at være så ærlig som muligt, uden at sige noget, som gør hende unødigt ked af det - og jeg synes ikke du skal kalde det ferie :)
Du kan overveje, om hun kan have glæde af, at du ringer hjem, eller om det vil forstyrre hende for meget.. måske er hun lige igang med en leg og har ikke "tid til at snakke med mor", når du ringer.. Modsat har hun måske brug for, at hun lige kan ringe og sige godnat til dig - det må far vurdere. Her er børn meget forskellige og man kan ikke altid vide på forhånd, hvad der vil være bedst :)
Og heldigvis, så har hun jo en far, der også fungerer som primær omsorgsperson og som naturligt vil være der for hende, når mor ikke er der - ligesom hun har et sæt bedsteforældre der elsker hende højt, så hun er godt dækket ind, når mor er væk :)
Og så må I, far og bedsteforældrene naturligt gerne gøre et særligt stort nummer ud af at hun netop skal være sammen med far og dem, så det opleves som noget helt særligt, og som noget hun kan - lillebror er jo for lille til at kunne dette :) Så det vendes til noget positivt for hende...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele, og jeg håber, at du får et hyggeligt ophold sammen med dine veninder :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske