Svar: Når mor er væk - 3 år, 4 mdr.

23. november 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære skattepigens mor

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig dejligt med et 5-dages højskoleophold, og det er dejligt at lillebror kan være med, når han ikke er ældre :)

Du har sandsynligvis ret i, at det bliver svært for dig pludselig at skulle være væk hjemmefra så mange dage - og du kommer naturligt til at savne jeres datter. Det er kun naturligt, at du har det sådan :)

Med den alder hun har, vil det være svært for hende at forholde sig til dagene, og hvor lang tid det er - måske kan det hjælpe hende, hvis du laver en nedtællingsseddel, som kan hænge på køleskabet. Så kan hun sammen med far tælle ned, hvornår du og lillebror kommer hjem igen, ligesom der måske på den snip, de klipper af, kan stå, hvad der skal ske netop den dag - så det også bliver tydeligt for hende, hvad hun skal og hvor spændende hendes dag bliver.... :) Du kan lave en nedtællingsseddel f.eks. lørdag formiddag, og der forklare hende, at du skal af sted mandag. Så ved hun besked et par dage før...

Om du vil kalde det arbejde eller blot sige, at du skal på højskole og fortælle lidt om, hvad du skal lave eller lære der - det afhænger helt af, hvad du har det bedst med. Jeg synes, man skal forsøge at være så ærlig ...

Annonce

... som muligt, uden at sige noget, som gør hende unødigt ked af det - og jeg synes ikke du skal kalde det ferie :)

Du kan overveje, om hun kan have glæde af, at du ringer hjem, eller om det vil forstyrre hende for meget.. måske er hun lige igang med en leg og har ikke "tid til at snakke med mor", når du ringer.. Modsat har hun måske brug for, at hun lige kan ringe og sige godnat til dig - det må far vurdere. Her er børn meget forskellige og man kan ikke altid vide på forhånd, hvad der vil være bedst :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og heldigvis, så har hun jo en far, der også fungerer som primær omsorgsperson og som naturligt vil være der for hende, når mor ikke er der - ligesom hun har et sæt bedsteforældre der elsker hende højt, så hun er godt dækket ind, når mor er væk :)

Og så må I, far og bedsteforældrene naturligt gerne gøre et særligt stort nummer ud af at hun netop skal være sammen med far og dem, så det opleves som noget helt særligt, og som noget hun kan - lillebror er jo for lille til at kunne dette :) Så det vendes til noget positivt for hende...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele, og jeg håber, at du får et hyggeligt ophold sammen med dine veninder :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder