Svar: Farvel til sutten - 3 år, 2 mdr.

13. september 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære skattepigens mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datters behov for sutten :)

Det er helt naturligt, at sutten lige nu er en ekstra tryghed og betyder meget for hende. Den giver ro, sidst på dagen. Det er trygt at komme hjem og finde roen med sutten i munden, især fordi hun er blevet storesøster, og det er naturligt er svært at skulle dele mor og far med lillebror:)

Det vil ofte være svært at vænne hende fra sutten netop nu. Mange børn vil have tendens til at "gå lidt tibage i udvikling", når der kommer en lille ny baby ind i familien, og hun kan nogle gange godt vise lyst til også at være lidt lille. Hun vil gerne lege baby og vil gerne at I holder hende, snakker til hende osv. som var det hende, der var babyen. Hun vil måske begynde at tale babysprog osv. Der findes også en gammel børnebog, der hedder "Jeg vil også være baby" af Mats Letén, som hun måske kan have glæde af at få læst højt, hvis I oplever nogle af disse reaktioner hos hende :)

Modsat, så kan andre børn også have det sådan, at det bliver vigtigt for dem at skille sig ud og netop vise, at de er store og bestemt ikke længere baby. Derfor gør de et stort nummer ud af at "de ikke længere vil bruge sut", "ikke længere vil bruge ble", "ikke længere vil sove middagslur", "ikke længere sover i tremmeseng, men vil have en storesøsterseng" osv. Og hvis det er tilfældet, så kan det tværtimod være en rigtig god idé at anerkende og støtte dette behov og derfor netop slippe sutte, bleen, middagsluren eller hvad det nu kan være...

Hos jer lyder det som om, at det at slippe sutten vil være svært lige nu. Det lyder dog også som om, at I godt kan begynde at have lidt regler omkring brug af sut. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt, at hun taler med sutten i munden. I må meget gerne bede hende om at tage sutten ud af munden, når hun taler med jer eller taler med andre, så I hjælper hende med at være opmærksom på, at sutten ikke skal være i munden hele tiden.

Det vil også være en rigtig god idé, hvis I f.eks. giver sutten en fast plads, hvor hun ...

Annonce

... selv kan lægge den om morgenen, når hun står op. Og her ligger den så til hun er hjemme og har brug for den igen. Det bør som udgangspunkt bruges, når hun er ked af det eller når hun skal sove og når I synes, at den tager lidt overhånd, så må I gerne bede hende om at lægge sutten hen på plads og så tilbyde hende noget andet, som hun kan gumle på. Det kan være lidt frugt og lidt at drikke osv. I kan om eftermiddagen f.eks. sige "jeg vil gerne have, at du lægger sutten hen i æsken og så kan du få lidt frugt - se her, jeg er ved at lave lidt frugt og bær klar til dig" eller lignende - så hun selv lægger sutten væk og samtidig hjælpes til at komme videre og klare sig uden :)

Hvis I på den måde gradvist kan komme væk fra sutten, så vil det naturligt blive lettere for hende at slippe den helt. Og hvornår det så skal være må afhænge lidt af, hvordan I oplever tingene udvikle sig. Nogle vælger at sende sutten til julemanden og nisserne - det kunne måske være en idé.. andre hænger sutterne på et suttetræ, atter andre bytter sutterne i legetøjsbutikken og får en gave i stedet og atter andre gør noget helt fjerde. Der er mange muligheder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er også de børn, som har det bedst med at være en del af processen og som selv afgiver en sut af gangen. I takt med at sutterne bliver gamle, så bliver de mørnede og slidte og må kasseres, og her kan I lade jeres datter smide en sut ud af gangen. Det er vigtigt, at I senere så tømmer skraldespanden, så hun ikke kan gå ud og fiske sutten op om aftenen. Og det er vigtigt, at I ikke køber nye sutter... Nogle børn har det bedst med at de selv får lov til at smide en sut ud af gangen og kan så lidt efter lidt slippe den helt.

Og så er det ofte også en god idé at tilbyde et alternativ til sutten. Det kan være en bamse, en slaskedukke eller lignende, som hun kan trøste sig med og putte sig med, når hun ikke længere har sutten. En ny kær ven, som kan følge hende uanset om hun er i børnehave, hjemme eller måske skal sove hos mormor :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor