Svar: Farvel til sutten - 3 år, 2 mdr.
13. september 2016
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære skattepigens mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datters behov for sutten :)
Det er helt naturligt, at sutten lige nu er en ekstra tryghed og betyder meget for hende. Den giver ro, sidst på dagen. Det er trygt at komme hjem og finde roen med sutten i munden, især fordi hun er blevet storesøster, og det er naturligt er svært at skulle dele mor og far med lillebror:)
Det vil ofte være svært at vænne hende fra sutten netop nu. Mange børn vil have tendens til at "gå lidt tibage i udvikling", når der kommer en lille ny baby ind i familien, og hun kan nogle gange godt vise lyst til også at være lidt lille. Hun vil gerne lege baby og vil gerne at I holder hende, snakker til hende osv. som var det hende, der var babyen. Hun vil måske begynde at tale babysprog osv. Der findes også en gammel børnebog, der hedder "Jeg vil også være baby" af Mats Letén, som hun måske kan have glæde af at få læst højt, hvis I oplever nogle af disse reaktioner hos hende :)
Modsat, så kan andre børn også have det sådan, at det bliver vigtigt for dem at skille sig ud og netop vise, at de er store og bestemt ikke længere baby. Derfor gør de et stort nummer ud af at "de ikke længere vil bruge sut", "ikke længere vil bruge ble", "ikke længere vil sove middagslur", "ikke længere sover i tremmeseng, men vil have en storesøsterseng" osv. Og hvis det er tilfældet, så kan det tværtimod være en rigtig god idé at anerkende og støtte dette behov og derfor netop slippe sutte, bleen, middagsluren eller hvad det nu kan være...
Hos jer lyder det som om, at det at slippe sutten vil være svært lige nu. Det lyder dog også som om, at I godt kan begynde at have lidt regler omkring brug af sut. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt, at hun taler med sutten i munden. I må meget gerne bede hende om at tage sutten ud af munden, når hun taler med jer eller taler med andre, så I hjælper hende med at være opmærksom på, at sutten ikke skal være i munden hele tiden.
Det vil også være en rigtig god idé, hvis I f.eks. giver sutten en fast plads, hvor hun selv kan lægge den om morgenen, når hun står op. Og her ligger den så til hun er hjemme og har brug for den igen. Det bør som udgangspunkt bruges, når hun er ked af det eller når hun skal sove og når I synes, at den tager lidt overhånd, så må I gerne bede hende om at lægge sutten hen på plads og så tilbyde hende noget andet, som hun kan gumle på. Det kan være lidt frugt og lidt at drikke osv. I kan om eftermiddagen f.eks. sige "jeg vil gerne have, at du lægger sutten hen i æsken og så kan du få lidt frugt - se her, jeg er ved at lave lidt frugt og bær klar til dig" eller lignende - så hun selv lægger sutten væk og samtidig hjælpes til at komme videre og klare sig uden :)
Hvis I på den måde gradvist kan komme væk fra sutten, så vil det naturligt blive lettere for hende at slippe den helt. Og hvornår det så skal være må afhænge lidt af, hvordan I oplever tingene udvikle sig. Nogle vælger at sende sutten til julemanden og nisserne - det kunne måske være en idé.. andre hænger sutterne på et suttetræ, atter andre bytter sutterne i legetøjsbutikken og får en gave i stedet og atter andre gør noget helt fjerde. Der er mange muligheder.
Der er også de børn, som har det bedst med at være en del af processen og som selv afgiver en sut af gangen. I takt med at sutterne bliver gamle, så bliver de mørnede og slidte og må kasseres, og her kan I lade jeres datter smide en sut ud af gangen. Det er vigtigt, at I senere så tømmer skraldespanden, så hun ikke kan gå ud og fiske sutten op om aftenen. Og det er vigtigt, at I ikke køber nye sutter... Nogle børn har det bedst med at de selv får lov til at smide en sut ud af gangen og kan så lidt efter lidt slippe den helt.
Og så er det ofte også en god idé at tilbyde et alternativ til sutten. Det kan være en bamse, en slaskedukke eller lignende, som hun kan trøste sig med og putte sig med, når hun ikke længere har sutten. En ny kær ven, som kan følge hende uanset om hun er i børnehave, hjemme eller måske skal sove hos mormor :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske