Svar: Når tre bliver til fire

3. august 2016

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære H

Tak for dit brev - og dejligt at høre at gravidteten forløber stille og roligt, det lyder som om, at du har det godt og at I trives :) Skønt.

Det er rigtig dejligt med to børn, hvor der kun er 23 måneder imellem. Det bliver naturligt lidt hårdt med to små børn, men det har bestemt også sine fordele. De kan lege sammen, gå i samme institution, de kan bruge hinanden og i takt med at de vokser op have mere og mere glæde af hinanden.

Det kan være en fordel, at storebror ikke er ældre end han er, fordi I ikke kommer til at forvente for meget af ham. I kan ikke sige "nu må du lige vente lidt", eller "nu må du lige selv...", - for det kan han ikke. Han er stadig så lille, at han har rigtig meget brug for jer og brug for jeres støtte, hjælp og guidning - og det får han helt naturligt, netop fordi han ikke er ældre. Igen - hårdt for jer - men faktisk okay for ham :)

Nogle af de udfordringer, som kan opstå, når man får børn der ligger tæt aldersmæssigt handler om børnenes køn. Når den ældste er en dreng og den yngste er en pige, så vil lillesøster måske på nogle punkter være lidt mere moden, lidt mere foran. Det betyder, at man nogle gange vil opleve, at den yngste "overhaler" den ældste - at hun f.eks. er hurtigere til at tegne uden at tegne uden for stregerne, at hun er hurtigere til at opfatte en kollektiv besked osv. Modsat, så kan det også være en fordel, at hun måske udvikler sig lidt hurtigere, fordi det er med til at udligne aldersforskellen og dermed gøre, at de bedre kan lege sammen og har mere glæde af hinanden:)

Det handler dog ikke kun om alder, men også om deres personlighed hver især. Hvis jeres dreng er lidt stille og tilbageholdende af temperament og lillesøster eller lillebror viser sig at være mere udadreagerende og voldsom i sin personlighed, så vil det naturligt også kunne give lidt udfordringer. I en sådan situation vil den ældste ofte trække ...

Annonce

... sig, for at give plads til den yngst - og der er naturligvis vældig fint, men det er vigtigt, at vi som forældre er opmærksomme på, at den ældste også har mulighed for og behov for at blive set :)

Hvis I får en lillebror, så kan udfordringen være, at I let kan komme til at sammenligne de to, ligesom I måske vil forvente, at de vil have samme interesser, når de vokser op. Men det er ikke sikkert, at de ligner hinanden, selvom de har samme køn og samme sæt gener... De kan være vidt forskellige og have vidt forskellige behov - og det skal de naturligvis have lov til.

Man må sige, at uanset om I får børn, der ligger tæt aldersmæssigt eller børn der er større aldersforskel imellem, så skal de naturligvis have lov til at udvikle sig selv. De skal have lov til at være den de nu engang er. De har brug for, at man ser dem individuelt og brug for, at vi ikke sammenligner dem med deres søskende. Og her er det super fint, at I f.eks. allerede er begyndt at tilrettelægge hverdagen sådan, at jeres dreng oplever at lave ting med mor og far alene - det vil netop give ham mulighed for at mærke, at I stadig er der for ham, prioriterer ham og gerne vil ham :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det samme gælder putteritualet - når han skal sove om aftenen, så er det ofte netop det tidspunkt, hvor han kan have jer lidt for sig selv. Hvor lillesøster eller lillebror ikke er der og det kan være værd at prioritere netop at sidde lidt ved sengekanten, tale om dagen, læse bog for ham osv. Så han også her oplever muligheden for at have lidt alenetid.

Jeg er sikker på, at det bliver rigtig dejligt, når 3 bliver til 4. Kontakten mellem storebror og den lille ny vil meget hurtigt være noget særligt - måske er det ham, der får det første smil, måske er det ham, der får den lille til at klukle osv. Børn spejler hinanden og har rigtig stor glæde af hinanden :)

Jeg håber, at I kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla