Svar: Når tre bliver til fire
3. august 2016
Alder:
19 mdr.
Kære H
Tak for dit brev - og dejligt at høre at gravidteten forløber stille og roligt, det lyder som om, at du har det godt og at I trives :) Skønt.
Det er rigtig dejligt med to børn, hvor der kun er 23 måneder imellem. Det bliver naturligt lidt hårdt med to små børn, men det har bestemt også sine fordele. De kan lege sammen, gå i samme institution, de kan bruge hinanden og i takt med at de vokser op have mere og mere glæde af hinanden.
Det kan være en fordel, at storebror ikke er ældre end han er, fordi I ikke kommer til at forvente for meget af ham. I kan ikke sige "nu må du lige vente lidt", eller "nu må du lige selv...", - for det kan han ikke. Han er stadig så lille, at han har rigtig meget brug for jer og brug for jeres støtte, hjælp og guidning - og det får han helt naturligt, netop fordi han ikke er ældre. Igen - hårdt for jer - men faktisk okay for ham :)
Nogle af de udfordringer, som kan opstå, når man får børn der ligger tæt aldersmæssigt handler om børnenes køn. Når den ældste er en dreng og den yngste er en pige, så vil lillesøster måske på nogle punkter være lidt mere moden, lidt mere foran. Det betyder, at man nogle gange vil opleve, at den yngste "overhaler" den ældste - at hun f.eks. er hurtigere til at tegne uden at tegne uden for stregerne, at hun er hurtigere til at opfatte en kollektiv besked osv. Modsat, så kan det også være en fordel, at hun måske udvikler sig lidt hurtigere, fordi det er med til at udligne aldersforskellen og dermed gøre, at de bedre kan lege sammen og har mere glæde af hinanden:)
Det handler dog ikke kun om alder, men også om deres personlighed hver især. Hvis jeres dreng er lidt stille og tilbageholdende af temperament og lillesøster eller lillebror viser sig at være mere udadreagerende og voldsom i sin personlighed, så vil det naturligt også kunne give lidt udfordringer. I en sådan situation vil den ældste ofte trække sig, for at give plads til den yngst - og der er naturligvis vældig fint, men det er vigtigt, at vi som forældre er opmærksomme på, at den ældste også har mulighed for og behov for at blive set :)
Hvis I får en lillebror, så kan udfordringen være, at I let kan komme til at sammenligne de to, ligesom I måske vil forvente, at de vil have samme interesser, når de vokser op. Men det er ikke sikkert, at de ligner hinanden, selvom de har samme køn og samme sæt gener... De kan være vidt forskellige og have vidt forskellige behov - og det skal de naturligvis have lov til.
Man må sige, at uanset om I får børn, der ligger tæt aldersmæssigt eller børn der er større aldersforskel imellem, så skal de naturligvis have lov til at udvikle sig selv. De skal have lov til at være den de nu engang er. De har brug for, at man ser dem individuelt og brug for, at vi ikke sammenligner dem med deres søskende. Og her er det super fint, at I f.eks. allerede er begyndt at tilrettelægge hverdagen sådan, at jeres dreng oplever at lave ting med mor og far alene - det vil netop give ham mulighed for at mærke, at I stadig er der for ham, prioriterer ham og gerne vil ham :)
Det samme gælder putteritualet - når han skal sove om aftenen, så er det ofte netop det tidspunkt, hvor han kan have jer lidt for sig selv. Hvor lillesøster eller lillebror ikke er der og det kan være værd at prioritere netop at sidde lidt ved sengekanten, tale om dagen, læse bog for ham osv. Så han også her oplever muligheden for at have lidt alenetid.
Jeg er sikker på, at det bliver rigtig dejligt, når 3 bliver til 4. Kontakten mellem storebror og den lille ny vil meget hurtigt være noget særligt - måske er det ham, der får det første smil, måske er det ham, der får den lille til at klukle osv. Børn spejler hinanden og har rigtig stor glæde af hinanden :)
Jeg håber, at I kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske