Svar: Temperament og koncentration

1. august 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer

Tak for jeres brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

Jeres dreng er nu knap et år gammel og det betyder, at I nu begynder at mærke hans selvstændighed mere og mere. Det er især i 1-3 års alderen, at man virkelig mærker barnets personlighed og egen vilje - det er en helt naturlig udvikling og det er vigtigt, at I forsøger at måde ham med masser af forståelse, lytter til ham og lader ham udforske verden.

Når jeres dreng bliver frustreret og ked af det - og det gør han i denne alder, når I f.eks. siger nej eller når I fjerner ham fra ting, som han ikke må lege med, eller når I f.eks. vil skifte hans ble eller børste hans tænder - og han ikke har lyst - så kører der en masse hormoner rundt i kroppen. Adrenalin er et af vores "kamp- eller stresshormoner" og når jeres dreng bliver frustreret, vred, ked af det, går i panik, bliver ophidset osv. så udsendes der Adrenalin i blodbanen, hvor det påvirker rigtigt mange ting.

I vil f.eks. kunne mærke, at han rent fysisk bliver sværere at holde - han virker stærk, protesterer fysisk og stritter imod. I kan også opleve, at hans pupiller trækker sig sammen og hans blodtryk vil stige - det opleves ofte som om, at han er "helt ude af den", så han nærmest får et anfald - og det gør han faktisk også - man kalder det fortvivlelsesanfald.

Det bedste I kan gøre er at lytte til ham og forsøge at finde ud af, hvad det er han bliver fortvivlet over - måske kan I nogle gange hjælpe ham med at løse det, som han endnu ikke selv mestrer. Måske kan I give ham alternativer, som han kan lege med i stedet, måske kan I aflede ham og få ham til at glemme det, som har gjort ham ked af det, så han på den måde kommer videre...

I kan ikke forklare ham med ord, hvad han må og ikke må i denne alder. Det er langt bedre, hvis I kan forsøge at aflede ham og få ham på andre tanker. Og så vil det være rigtig godt at sætte ord på hans følelser "nååå lille skat, bliver du bare så ked af det, sååå" - så han føler sig forstået og mødt. Det vil hjælpe ham til at falde til ro og komme videre igen. Hvis I derimod skælder ham ud, kalder ham hysterisk, beder ham om at stoppe osv. så han ikke føler sig mødt og lyttet til, så lærer han ikke det, som I egentlig gerne vil lære ham - netop at han nogle gange ikke behøver bryde sammen over ting, der i jeres øjne kan virke som bagateller. Jo mere I kan lytte til ham, sætte ord på de følelser han har, jo bedre får I ham til at falde til ro ...

Annonce

... og adrenalinen i kroppen klinger af.

At aflede ham kan gøres på mange måder. Han husker ikke så længe af gangen, så at vise ham noget andet legetøj, tilbyde ham lidt at spise eller drikker og på den måde få ham på andre tanker kan have god effekt.

Alternativer kan være at tilbyde noget andet, når I siger nej. Hvis han f.eks. har lyst til at tømme jeres skabe, skuffer og hylder, så giv ham hans egen skuffe, som han kan lege med i stedet. Sørg for at udskifte indholdet jævnligt, så det er interessant. Hvis han altid leger med din telefon, så tilbyd ham en aflagt telefon, som han kan lege med, så han har sin egen. Når du tager din telefon fra ham, så giv ham hans egen og vis ham, at han kan lege med den i stedet. Og er der ting, som I er særligt følsomme overfor, så sæt det uden for hendes rækkevidde, så I undgår helt at have konflikter omkring dette.

Prøv også at inddrage ham. Hvis han f.eks. protesterer over at få bleen skiftet, så overvej om han nogle gange kan få den skiftet stående på gulvet på badeværelset og ikke behøver ligge på puslebordet. Og når han skal vaskes, så lad ham selv holde vaskeklud, cremetube osv. selv, ligesom han også selv kan løfte numsen op, når bleen skal lægges under ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til vuggestuestart, så kommer det sandsynligvis til at gå rigtig fint. Pædagogerne er vant til børn i jeres drengs alder og han har en god alder i forhold til at skulle starte vuggestue :)

Og så med hensyn til interesse for legetøj - det er helt normalt, at børn interesserer sig mere for det de ser, at vi voksne bruger (f.eks. vores nøgler, telefon, iPad, fjernbetjening osv.) end de interesserer sig for det legetøj, som er indkøbt. Det er også helt naturligt, at han ikke kan koncentrere sig alene om sit legetøj i længere tid af gangen med den alder han har - bliver han fanget af at tømme potteplanten for jord kan han sandsynligvis godt holde interessen lidt længere tid... :)

Det er dog også sådan, at børn jo er meget forskellige og nogle børn sidder mere stille og undersøger ting, hvor andre børn er motorisk mere aktive, kravler rundt og undersøger imens de er i bevægelse. Og det er helt normalt og helt okay. At han ikke altid sidder så stille hænger både sammen med hans alder og den store udvikling han går igennem, men det kan også godt være, at han lærer bedre, oplever og får flere erfaringer ved netop at bevæge sig rundt :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor