Svar: Temperament og koncentration
1. august 2016
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Jeres dreng er nu knap et år gammel og det betyder, at I nu begynder at mærke hans selvstændighed mere og mere. Det er især i 1-3 års alderen, at man virkelig mærker barnets personlighed og egen vilje - det er en helt naturlig udvikling og det er vigtigt, at I forsøger at måde ham med masser af forståelse, lytter til ham og lader ham udforske verden.
Når jeres dreng bliver frustreret og ked af det - og det gør han i denne alder, når I f.eks. siger nej eller når I fjerner ham fra ting, som han ikke må lege med, eller når I f.eks. vil skifte hans ble eller børste hans tænder - og han ikke har lyst - så kører der en masse hormoner rundt i kroppen. Adrenalin er et af vores "kamp- eller stresshormoner" og når jeres dreng bliver frustreret, vred, ked af det, går i panik, bliver ophidset osv. så udsendes der Adrenalin i blodbanen, hvor det påvirker rigtigt mange ting.
I vil f.eks. kunne mærke, at han rent fysisk bliver sværere at holde - han virker stærk, protesterer fysisk og stritter imod. I kan også opleve, at hans pupiller trækker sig sammen og hans blodtryk vil stige - det opleves ofte som om, at han er "helt ude af den", så han nærmest får et anfald - og det gør han faktisk også - man kalder det fortvivlelsesanfald.
Det bedste I kan gøre er at lytte til ham og forsøge at finde ud af, hvad det er han bliver fortvivlet over - måske kan I nogle gange hjælpe ham med at løse det, som han endnu ikke selv mestrer. Måske kan I give ham alternativer, som han kan lege med i stedet, måske kan I aflede ham og få ham til at glemme det, som har gjort ham ked af det, så han på den måde kommer videre...
I kan ikke forklare ham med ord, hvad han må og ikke må i denne alder. Det er langt bedre, hvis I kan forsøge at aflede ham og få ham på andre tanker. Og så vil det være rigtig godt at sætte ord på hans følelser "nååå lille skat, bliver du bare så ked af det, sååå" - så han føler sig forstået og mødt. Det vil hjælpe ham til at falde til ro og komme videre igen. Hvis I derimod skælder ham ud, kalder ham hysterisk, beder ham om at stoppe osv. så han ikke føler sig mødt og lyttet til, så lærer han ikke det, som I egentlig gerne vil lære ham - netop at han nogle gange ikke behøver bryde sammen over ting, der i jeres øjne kan virke som bagateller. Jo mere I kan lytte til ham, sætte ord på de følelser han har, jo bedre får I ham til at falde til ro og adrenalinen i kroppen klinger af.
At aflede ham kan gøres på mange måder. Han husker ikke så længe af gangen, så at vise ham noget andet legetøj, tilbyde ham lidt at spise eller drikker og på den måde få ham på andre tanker kan have god effekt.
Alternativer kan være at tilbyde noget andet, når I siger nej. Hvis han f.eks. har lyst til at tømme jeres skabe, skuffer og hylder, så giv ham hans egen skuffe, som han kan lege med i stedet. Sørg for at udskifte indholdet jævnligt, så det er interessant. Hvis han altid leger med din telefon, så tilbyd ham en aflagt telefon, som han kan lege med, så han har sin egen. Når du tager din telefon fra ham, så giv ham hans egen og vis ham, at han kan lege med den i stedet. Og er der ting, som I er særligt følsomme overfor, så sæt det uden for hendes rækkevidde, så I undgår helt at have konflikter omkring dette.
Prøv også at inddrage ham. Hvis han f.eks. protesterer over at få bleen skiftet, så overvej om han nogle gange kan få den skiftet stående på gulvet på badeværelset og ikke behøver ligge på puslebordet. Og når han skal vaskes, så lad ham selv holde vaskeklud, cremetube osv. selv, ligesom han også selv kan løfte numsen op, når bleen skal lægges under ham.
Med hensyn til vuggestuestart, så kommer det sandsynligvis til at gå rigtig fint. Pædagogerne er vant til børn i jeres drengs alder og han har en god alder i forhold til at skulle starte vuggestue :)
Og så med hensyn til interesse for legetøj - det er helt normalt, at børn interesserer sig mere for det de ser, at vi voksne bruger (f.eks. vores nøgler, telefon, iPad, fjernbetjening osv.) end de interesserer sig for det legetøj, som er indkøbt. Det er også helt naturligt, at han ikke kan koncentrere sig alene om sit legetøj i længere tid af gangen med den alder han har - bliver han fanget af at tømme potteplanten for jord kan han sandsynligvis godt holde interessen lidt længere tid... :)
Det er dog også sådan, at børn jo er meget forskellige og nogle børn sidder mere stille og undersøger ting, hvor andre børn er motorisk mere aktive, kravler rundt og undersøger imens de er i bevægelse. Og det er helt normalt og helt okay. At han ikke altid sidder så stille hænger både sammen med hans alder og den store udvikling han går igennem, men det kan også godt være, at han lærer bedre, oplever og får flere erfaringer ved netop at bevæge sig rundt :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske