Svar: Frustationer over 3,5 aarigs opfoersel

1. august 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor D

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at I har det godt :) Det du fortæller lyder helt normalt for alderen - selvom storebror kan rigtig mange ting nu, så er han stadig også en lille dreng på mange punkter, og det er helt naturligt, at verden derfor nogle gange bryder sammen for ham eller at han igen og igen holder fast i sit nej.

Han er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og viser naturligt mere og mere egen vilje. Og det at han siger nej, er blot udtryk for, at han netop udvikler sig i sund retning, det er et sundhedstegn (selvom det naturligvis ikke gør det mindre hårdt:)). Han er nødt til at sige nej, for at udvikle sine egen personlighed. Han kan ikke følge dig, gøre det, som du gerne vil, hvis han skal udvikle sig selv. Han er nødt til at ville noget andet end dig - og derfor vil han ofte sige nej. Og derfor vil I naturligt have nogle konflikter i hverdagen.

Det er helt normalt, og det er helt okay, at I har disse konflikter. Det vigtige er, hvordan I kommer igennem dem - at I kommer igennem dem på en god måde, at han føler sig set og anerkendt og samtidig også mærker, hvad du synes er okay, og hvad du ikke bryder dig om. Han skal stille og roligt lære, hvad det han gør, gør ved en anden. Han skal lære at aflæse andres signaler. Han skal lære at se, hvordan andre bliver kede af det, vrede eller glade. Og han skal lære, hvad han selv kan gøre, for at påvirke hvordan andre har det. Det handler om at udvikle empati, det vil sige indlevelsesevne. En evne til at sætte sig i en anden sted og fornemme, hvordan den anden har det.

Han skal øve dette på dig - afprøve, hvad der sker, hvis han siger nej - finde ud af, hvordan du reagerer, når han ikke vil det, som du vil. Han afprøver det fysisk og verbalt. Og han kan sige nej på mange forskellige måder. Han kan holde sig for ørene, skubbe dig væk, eller trække sig væk fra dig. Han kan løbe sin vej, forsøge at stikke af eller gemme sig for dig. han kan lukke øjnene, ignorere dig, holde sig for ørerne. Han kan nægte at spise, skubbe maden væk, eller tydeligt erklære "det kan jeg ikke lide!" Han kan lukke munden for tandbørsten, protestere over, at du vil børste hans tænder og holder ham fast. Han kan sige nej til søvn, protestere over at skulle i seng eller modsat - blive sur over at skulle op og få søvnen afbrudt.

Han kan sige højt og tydeligt nej "Nej, nej, NEJ!". Han kan også have et afmægtigt nej - det ses ofte i 1-3 års alderen, men nogle gange også hos lidt ældre børn. Det sker ofte, når der er noget han rigtig gerne vil, men endnu ikke mestrer, eller hvis du forhindrer ham i noget, som er særlig vigtigt for ham. Det afmægtige nej viser sig ved, at han bryder sammen, han græder, ...

Annonce

... føler tydelig afmagt og han siger måske nej, nej, nej eller "jeg kan ikke", "jeg dur ikke" eller lignende. Det er rigtig hårdt gerne at ville, men ikke at kunne helt endnu..

Det er rigtig fint, at du forsøger at sætte ord på "jeg vil ikke have, at du slår", "det gør ondt" osv. så han direkte hører, at her går han over en grænse og hvorfor. Det kan også være rigtig fint at aflede ham eller give ham forslag til, hvad han kan gøre i stedet. Når han f.eks. er lidt for voldsom ved lillebror, så kan du i stedet for at skælde ud, vise ham, hvordan han kan være sammen med lillebror på en rar måde. Og nogle gange kan din reaktion også være at du flytter ham fra dig - fordi det viser ham, at du ikke bryder dig om, når han f.eks. slår. Hvis han skal sidde på skødet, så skal han ikke slå.

Det er vigtigt, at du signalerer det samme med dit kropssprog, som du siger med ord. Hvis du mener nej, så skal du signalerer nej, så han forstår det. Det kan ikke nytte noget, hvis du siger nej og samtidig signalerer, at du faktisk synes, han er sjov eller gør noget sjovt... :)

Det kan være en god idé, at du formulerer dig med et "jeg". Det gør det mere tydeligt, hvor din grænse går, hvis du siger "jeg vil ikke have at...", i stedet for at du formulerer dig med du "nu må du holde op", "du må ikke ..." osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når verden bryder sammen for ham, så må du prøve at vurdere, om du skal være der, trøste, berolige, holde om ham osv. eller om du nogle gange skal lade ham være lidt sig selv og selv finde roen. Nogle gange vil det irritere ham, hvis du er der og taler for meget, og så kan det være bedre, at du holder dig i nærheden. Du kan f.eks. sige "jeg går lige ud i køkkenet, så kommer jeg igen" eller "kom ud til mig, når du er klar" eller lignende, så han hører, at du stadig gerne vil ham. Hvis han går efter dig, så er det tegn på, at han har brug for dig og brug for din hjælp til at finde fysisk ro - og så skal du naturligvis ikke gå fra ham.

Prøv om du kan inddrage ham i hverdagen, give ham små opgaver, som han kan hjælpe dig med. Det kan være at dække bord, tømme opvaskemaskine, tørre støv af, komme udskåret frugt og grønt op i en skål osv. Så han får lov til at føle sig lidt stor, og så han også adskiller sig lidt fra sin lillebror :)

Vær opmærksom på, at han stadig skal have mange små måltider i løbet af dagen, så hans blodsukker ikke falder - og giv ham sund og varieret kost, minimer indtaget af sukker holdigefødevarer og drikke. Det er vigtigt, at han spiser lidt og tit og tilbydes sunde måltider og snacks - det har stor betydning for hans humør :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og god sommerhusferie til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor