Svar: Sut i munden hele tiden
14. oktober 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er altid en individuel vurdering, og hvis du skønner, at din datter har brug for sutten, og det er bedst for hende lige nu, så er det jo sådan... Man skal jo vælge sine kampe...
Men netop sutten kan måske være den kamp, som man er nødt til at tage. Hvis hun har sut i munden altid, så kan det påvirke hendes tænder, det kan påvirke hendes evne til at holde på sit mundvand, og det kan også påvirke hendes sprog...
Nogle gange så lader vi tingene være, som de er, fordi vi helst ikke vil skabe konflikter eller gøre vores børn kede af det. Men som forældre ved vi nogle gange bedst, og derfor er det nogle gange nødt til at være, som vi siger - også selvom barnet så bliver ked af det. I de situationer er det naturligvis vigtigt, at vi stadig lytter til barnet, anerkender at hun f.eks. rigtig gerne vil have sin sut, du kan tilbyde et alternativ, noget at spise, drikke, noget andet at gumle på, aflede hende ved at lege med hende osv. Men holde fast i at sutten får hun først, når hun f.eks. skal sove. Oxytocin skabes også ved fysisk kontakt og nærhed, kram, kys, kærtegn:)
Det er vigtigt, at vi kan rumme vores børns følelser. Det betyder, at vi kan holde ud, at de har det, som de har det. At vi ikke vil lave det om, og at vi ikke tager det personligt. Det skal være okay at din datter er ked af det, vred, frustreret, protesterer osv. ligeså vel som hun kan være glad, fuld af spillopper og sjov. Der skal være plads til alle følelser.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det handler om hos jer? Hvis du lige nu fornemmer, at din datter har ekstra meget brug for sin sut, fordi det ikke går særlig godt i vuggestuen, hun ikke rigtig trives, savner dig i løbet af dagen osv. så kan det være helt okay at lade hende bruge sutten for at få denne tryghed. Hun er kun knap 2.5 år og det er helt okay, at hun ikke er parat til at undvære sin sut, når hun ikke er ældre end hun er. Sutten er også langt at foretrække fremfor tommelfingeren - så hvis du fjerner sutten for tidligt, og hun i stedet sutter på tommelfinger, så er det ikke særlig godt.
Men hvis det handler om, at du synes, det er svært at sige nej til hende, at du ikke rigtig kan lide, hvis hun bliver ked af det osv. så er situationen lidt en anden, og du er nødt til at vurdere, hvad der på sigt er bedst for både hende og dig... Det er rigtig vigtigt, at du overvejer, hvad du siger nej til og hvorfor, og at du ikke kommer ud i situationer, hvor du siger "nej, nej, nej... jamen så gør det da". Det er vigtigt, at hun kan regne med dig. Regne med det du siger, og det du signalerer:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske