Svar: Som brødre vi dele

19. november 2014

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om at det er svært at skulle dele med legetøj med sin lillebror - og det er og bliver bestemt ikke lettere nu - for lillebror er jo godt igang med at udvikle sig motorisk og det giver nye udfordringer.

Hvor Loui tidligere blot lå på et tæppe eller i sin lift, så ligger han ikke længere stille - han flytter på sig, han går bevidst efter legetøj og andre ting, som han ser I og storebror har fat i. Det er eksra spændende at undersøge netop dette og han kan naturligt ikke styre det. Han ødelægger tingene, putter dem i munden, savler på dem, taber dem eller smider dem og han er på den måde meget irriterende og det er naturligt at storebror reagerer. Faktisk vil der hos en del ældre søskende netop komme lidt mere jalousi nu, fordi lillebror "fylder mere" end han har gjort tidligere og det bliver derfor ekstra vigtigt for Victor at kræve sin plads.

I skal derfor være opmærksomme på at protesten mode at Loui leger med i stuen ikke nødvendigvis kun handler om, at Loui ikke må tage hans legetøj, men at det sagtens kan handle om, at Victor føler at han fylder for meget, tager hans plads. Han bliver usikker på, om han for jer fylder ligeså meget som før eller om I mon synes lidt bedre om lillebror end ham. Han bliver bange for at lillebror vil tage hans plads. Og den vrede han udtrykker kan sagtens handle om, at han bliver vred på jer over, at han er sat i denne situation - han vil jo gerne have jer alene, vil gerne at ha kunne lege i stuen uden at blive forstyrret af lillebror, og det kan han ikke og det frustrerer ham naturligvis.

Det er som I skriver en balance der skal findes. Og ja - det er lige nu rigtig fint, at I lader Victor have sit værelse for sig selv og når der leges der, så er det på hans præmisser - men i stuen, skal alle kunne være. Det betyder at drengene nogle gange må lege sammen og deles om legetøjet og andre gange kan de lege ved siden af hinanden med hvert deres legetøj.

Det er vigtigt at I hjælper dem, mægler mellem dem, sætte ord på for lillebror, som jo ikke kan forklare sig, samtidig med at I også skal vise storebror forståelse. I skal være opmærksomme på at de ikke bør lege alene, hvis I kan mærke, at de har svært ved det. Det kan hurtigt udvikle sig fysisk, - så det bliver bid, skub, slag osv. og det har ingen af dem glæde af.

Hvis der er ting, som storebror er særligt ...

Annonce

... glad for, så må disse ting sættes væk, så de er uden for lillebrors rækkevidde. Det er ikke godt, hvis lillebror får fat i det og det så går i stykker - lillebror ved ikke hvad han gør, storebror kan ikke få ham til at stoppe - her er I nødt til at træde ind og forebygge situationer ved at tingene sættes væk.

Så er det også en god idé at spørge storebror, hvad lillebror må lege med. På den måde lærer storebror, at han er med til at styre, hvad lillebror kan bruge samtidig med at lillebror føler, at storebror ser ham og tager hensyn til ham.

Der er også forskel i deres alder - der er meget legetøj, som man kan lege med, når man er 3 år, men som er forbudt for børn under 3 år - og dette kan I også inddrage storebror i. Det er f.eks. en god idé at købe en legetøjstester - det er en lille plastikbeholder. Og alt hvad der kan gå ned i beholderen er for lille for Loui at lege med, det må man kun lege med, når man er 3 år eller mere. På den måde inddrages storebror, han tager ansvar og samtidig får han fornemmelsen for, at der er forskel på at være ham og på at være baby, som lillebror jo stadig er.

Retfærdighed har ofte stor betydning for børn, så at dele ting - "du leger med den røde bil, han leger med den blå" kan ofte hjælpe.

At lade Victor være med til at bestemme, hvilket legetøj der skal gå i arv til lillebror. Han er sikkert noget, som han er blevet for gammel til og ikke bruger mere og som lillebror kan arve. Det at give legetøjet videre er en milepæl - nogle gange svært, og noget vil han ikke være parat til at give væk endnu, men noget kan lillebror godt få og storebror roses for at give det fra sig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også en god idé at I i hverdagen mellem jer og Victor øver det at dele "se jeg har en mandarin her, vil du dele den med mig?", eller hvis Victor kan lide at tegne, så er det en rigtig god øvelse i at dele "nu bruger jeg den røde blyant, du får den når jeg har tegnet bilen færdig", "må jeg få den gule blyant, når du er færdig?" osv.

Det er også en god idé at sætte ord på, når I gør noget sammen og hvor tingene lykkes netop fordi I deles om opgaverne "se vi fik bygget puslespillet - det var fordi vi hjalp hinanden".

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre :)

I min nyeste bog "Helens bog om børn og opdragelse", finder du flere gode råd til at mægle mellem søskende, og hvordan man lærer sine børn at dele :)

Fortsat god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder