Svar: Mad og regler

14. april 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Stinne

Tak for dit brev og fine beskrivelse - jeg kan godt læse ud af det du skriver, at du allerede har læst mange af mine råd, og jeg er helt enig med dig i, at I nu er havnet der, hvor "spisetid for Thilde mere er lig med regler, der skal udfordres, end det handler om at spise mad". Og det er naturligvis en ekstra udfordring.

Du fortæller dog, at I et eller andet sted er meget large, hvad angår regler. I princippet har hun fået lov til at gå til og fra, få en skefuld grød, gå rundt, komme tilbage og få en skefuld mere (hvilket I så har ændret efter at have læst mine råd) og du fortæller at hun får lov til at spise selv, lege og grisse med maden - i hvert fald bruger den ene af jer en del tid på at rengøre, når hun er færdig imens den anden bærer hende ud i bad…:)

Det er en skøn datter I har jer - der er ingen tvivl om at hun bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og lige nu er rigtig godt igang med selvstændighedsalderen. Hun vil selv og kan også en del selv - men der er stadig rigtig meget hun ikke kan, og hvor hun har brug for jeres guidning. Og I forsøger virkelig at lytte, anerkende og møde hende. I prøver at fokusere på, hvad I gerne vil have hende til og ikke så meget på det hun gør forkert - og det er super. Alt i alt gør I det faktisk rigtig godt. Så hvad kan I næsten gøre mere…

Måske handler det om at sige til sig selv, at hun lige nu ikke spiser så meget og at det er okay. Ikke gå så meget op i hvorvidt det kun er pastaskruer og agurk der glider ned til det ene måltid, hvis hun til det andet, så spiser noget andet. Det er generelt vigtigt at give hende madro.

Det er også en god idé at hun fjernes fra bordenden, hvor hun sandsynligvis sidder. Når hun sidder der, så har hun mor og far på hver side og I sidder begge og kikker på hende og kommenterer på, hvad hun spiser, hvordan og hvor meget. Måske drøfter I hen over hovedet på hende, hvad næste træk skal være…

Det er også vigtigt at give hende mad, når hun er sulten. Det er vigtigt at hendes spisetider ligger fast hver dag, så I får påvirket hendes indre ur til at fornemme behov for mad, når hun sættes i sin høje stol. Hun skal føle sig parat og klar til at spise, når maden serveres. Nogle gange er hun måske mest sulten 20-30 minutter før eller efter I spiser…

Det er vigtigt at anerkende hendes lyst til at lege og udforske - uden for middagsbordet. Hvis hun lige nu bruger meget tid på at komme maden op i glasset, se hvordan mælk eller vand løber over, hælder vandet ud i tallerkenen osv. Så kan det være en rigtig god idé at lade hende lege med sand og vand. I haven kan hun få en lille vandkande og et par spande sammen med lidt sand (det bliver lettere nu hvor det bliver varmere i vejret) og i badet vil det være rigtig godt med forskellige legeting, hvor hun kan hælde igennem, hælde fra en bøtte til en anden osv.

Hvis hun lige nu interesserer sig rigtig meget for at smatte maden ud mellem fingrene, kører den rundt i håret, tørrer maden ud i tallerkenen, på bordet osv. Så er det en rigtig god idé at lade hende være med til at bage boller, så hun kan få bolledej i hånden og få stimuleret denne lyst. I kan også prøve at lade hende lege med fingermaling og lignende (men pas på at hun ikke kommer det i munden).

Hvis hun lige nu interesserer sig for lyd - smækker tallerkenen i bordet, eller hamrer skeen ned i bordet, eller måske skubber tallerkenen ud over bordkanten, fordi det giver et voldsomt brag, når den rammer gulvet, så skal I stimulere hende lyst til at lave lyd uden for middagsbordet. Det kan være ved at give hende et hammerbræt, en tromme eller måske en xylofon eller lignende.

Det er vigtigt at stimulerer hendes lyst til alle disse ting uden for middagsbordet. Når det stimuleres uden for bordet, så er lysten til at lege med maden mindre og samtidig giver det jer mulighed for at tilbyde hende et alternativ "du skal ikke slå med tallerkenen. Se hver, hvis du gerne vil slå, så kan du slå på din tromme". I viser hende hvad I ikke vil have, men anerkender hendes lyst til at lave lyd og viser hende, hvordan og hvor hun så kan gøre dette.

Og så er det jo som sagt også selvstændigheden som lige nu vælder op i hende og hun er naturligt ...

Annonce

... nødt til at ville det modsatte af jer. Hun kan ikke være enig med jer, når hun vil finde ud af hvem hun selv er og hvad hun står for. Og derfor prøver hun naturligt også flere grænser hjemme end andre steder. Det er helt normalt og tegn på sund og god udvikling.

Det er godt at holde fast i jeres regler. Overordnet er det ganske fint at hun selv kravler op på sin høje stol og at måltiderne serveres der, så hun ikke løber rundt med mad, men ved at når man skal spise, så sætter man sig der. Nogle gange skal I måske lade hende spise uden at I sidder der, det kan være til mellemmåltiderne eller måske kan I servere lidt mad for hende, før I sætter jer til bords. Det at hun sidder lidt alene kan måske gøre at hun bedre kan koncentrere sig om maden, fordi hun ikke behøver afprøve grænser med jer.

Det er bedst, hvis I kan sige f.eks. "sæt dig ned skat", "sæt dig ned, du får en frikadelle, når du sidder ned" eller lignende. Så hun hører at det er det I forventer af hende nu og at hun ikke skal rejse sig og stå, når hun spiser. Det er altså bedre at sige det I vil have hende til end at sige det, som hun gør forkert.

Nogle gange kan det også være nødvendigt at sætte bøjlen på stolen igen. Det vil hun sandsynligvis protestere over og den skal heller ikke være der, men måske vil hun forstå og acceptere at hun skal sidde og ikke stå, når hun oplever at bøjlen forhindrer hende i at rejse sig. I kan sige "du må gerne sidde uden bøjle. Du skal sidde stille" eller lignende.

På samme måde kan det nogle gange være nødvendigt at fjerne hendes tallerken. Hvis hun konsekvent leger med maden og afventer en reaktion fra jer, så kan I godt fjerne tallerkenen og sige "slut med mad". Så bliver hun måske ked af det, protesterer og beder om at få tallerkenen igen og I kan så forklare "spise pænt, ikke lege, spise" eller lignende, når I atter giver hende tallerkenen. Måske spiser hun så sin mad og måske afprøver hun igen - og hvis det tydeligt er sjovere at lege og afprøve jer end at spise, så er det okay at afslutte måltidet "så er du færdig med at spise", fjerne tallerkenen, tørre hendes hænder og tørre hende om munden og sætte hende ned fra stolen og så kan hun lege - imens I så spiser færdig. I kan så håbe på at hun vil spise mere til næste måltid, men det kan være en god idé at afbryde måltids-legen, så I ikke kommer ind i en rutine, hvor der bliver leget med maden og med jeres reaktioner hver gang.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun så kommer igen efter 5-10 minutter og faktisk gerne vil spise og I stadig sidder ved bordet, så kan I naturligvis bede hende om at sætte sig på sin stol og så kan hun få serveret sin mad. Det er okay, at hun på den måde selv vælger til at nu er hun parat - naturligvis ikke hvis det sker hver gang, med mindre at hendes spisetidspunkter som sagt skal rykkes.

Jeg er enig med jer i at hun skal sidde ned når hun spiser. Jeg er enig med jer i at hendes lyst til at lege med maden skal mindskes f.eks. ved at stimulere denne lyst uden for middagsbordet. Og hun kan naturligvis også spise med gaffel og ske - men ofte vil hun foretrække at bruge fingrene og det er helt okay. Men I skal passe rigtig meget på ikke hele tiden at være over hende, ikke hele tiden at kommentere på om hun nu spiser med gaflen, om hun spiser kød eller grøntsager før mere pasta… Det vigtigste er at hun spiser og er glad for mad - og at hun lige nu forbinder det at skulle spise, at nu er det spisetid, om at sætte sig til bords, hygge sig og spise noget af det som I serverer.

Koppen hun drikker af kan med fordel være med to hanke og I kan opfordre hende og hjælpe hende ved at sige "to hænder skat, to hænder", så hun bedre kan styre den og ikke spiller helt så meget. Det er vigtigt at anerkende hendes lyst til at drikke selv og det er rigtig godt, at hun er glad for at drikke væske :) Hvis hun har svært ved at styre det, så kan I naturligvis også give hende en tudkop, som gør at hun ikke spiller helt så let. Igen gerne med to hanke, så hun lærer at bruge begge hænder, når hun drikker og gerne med et låg, som senere kan tages af, så hun drikker af samme kop men på sigt uden tud.

Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina