Svar: Opstart i vuggestue

13. februar 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Malene

Tak for dit brev :)

Der kan være fordele og ulemper ved forskellige aldre, når det handler om indkøring i vuggestue:)

For et barn på et år, vil det ofte være en fordel, at barnet har en alder, hvor det kan gøre sig forståelig. Jeres datter vil kunne ryste på hovedet, hvis der er noget hun ikke vil, hun vil kunne protestere, ligesom hun tydeligt vil vise glæde, hvis der er noget hun synes er sjovt osv. Hun vil derfor lettere kunne signalere til både dig og pædagogerne, hvis der er noget hun er ked af eller glad for, noget hun vil eller ikke vil. Det kan være lettere at tyde om hun trives og har det godt.

Hun vil motorisk ofte også være i stand til at flytte sig, hun vil kunne kravle, rejse sig ved tingene, er måske begyndt at gå osv. og det kan være rart for hende, på den måde at kunne være lidt mere "selvstændig".

En ulempe er, at hun stadig vil være så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen, når hun ikke kan se dig. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, når du går, om du kommer om 5 minutter eller om 5 timer. Og hun kan ikke forklares ting.

Den bedste måde at forberede hende til vuggestuen er ved at du er der for hende, når hun har brug for dig. Jo mere tryg hun er, jo mere stabil hendes hjemmebase er, jo lettere vil hun have ved at skulle passes af andre.

En plan for indkøring i vuggestue kunne se således ud:

2-3 dage, hvor mor eller far er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres datter at her er hyggeligt og dejligt at være. Så hun er helt tryg ved stedet.

2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres datter prøve at spise alene med de andre, lader hende blive skiftet af en anden voksen. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger af, hvordan hun reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så hun får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og går. Det kan andre gange være bedre at ...

Annonce

... I går hurtigt og siger farvel med det samme - og afleverer jeres datter i favnen på en pædagog, der så trøster og hjælper hende videre i dagens aktiviteter og så kommer I igen lidt senere.

Netop det at aflevere hende i favnen på en anden, er med til at signalere tillid, at du har tillid til at den anden voksne kan passe hende. Når du giver hende over i armene på en anden, så signalerer du "nu går mor, men pædagogen passer på dig" og herefter kan pædagogen så trøste og hjælpe hende videre. Din datter spejler sig i dig og hvis du virker utryg ved situationen, så vil hun naturligt også føle sig mere utryg.

2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres datter spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af en anden voksen. Og hvor I forældre så kommer, når hun har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at mor eller far er der igen :)

Mange forældre oplever at det går rigtig godt i starten, men efter nogle uger, så bliver barnet pludselig ked af det. Det er helt normalt og handler om at det pludselig går op for hende, at det ikke kun er sjov og spændende - det er hver dag. Reaktionen kan på den måde nogle gange komme lidt forskudt og det kan være en god idé at medtænke, at man ved indkøring måske skal gemme lidt dage/timer til efter 3-4 uger, fordi barnet her kan have brug for lidt kortere dage igen ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en rigtig god idé at I allerede nu begynder at øve at sige "farvel og goddag" i hverdagen. At du og jeres datter f.eks. siger farvel og vinker i vinduet eller lignende, når far kører - så I på den måde træner lidt det samme som vil ske, når hun skal afleveres i vuggestue.

I kan også lege borte-tit, som også er en leg, der kan give hende lidt fornemmelse for at I stadig er der, selvom I er kortvarigt ude af syne :)

Jeg håber ovenstående giver lidt idé om hvordan det kan gøres og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke med indkøringen! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre