Svar: Opstart i vuggestue
13. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Der kan være fordele og ulemper ved forskellige aldre, når det handler om indkøring i vuggestue:)
For et barn på et år, vil det ofte være en fordel, at barnet har en alder, hvor det kan gøre sig forståelig. Jeres datter vil kunne ryste på hovedet, hvis der er noget hun ikke vil, hun vil kunne protestere, ligesom hun tydeligt vil vise glæde, hvis der er noget hun synes er sjovt osv. Hun vil derfor lettere kunne signalere til både dig og pædagogerne, hvis der er noget hun er ked af eller glad for, noget hun vil eller ikke vil. Det kan være lettere at tyde om hun trives og har det godt.
Hun vil motorisk ofte også være i stand til at flytte sig, hun vil kunne kravle, rejse sig ved tingene, er måske begyndt at gå osv. og det kan være rart for hende, på den måde at kunne være lidt mere "selvstændig".
En ulempe er, at hun stadig vil være så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen, når hun ikke kan se dig. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, når du går, om du kommer om 5 minutter eller om 5 timer. Og hun kan ikke forklares ting.
Den bedste måde at forberede hende til vuggestuen er ved at du er der for hende, når hun har brug for dig. Jo mere tryg hun er, jo mere stabil hendes hjemmebase er, jo lettere vil hun have ved at skulle passes af andre.
En plan for indkøring i vuggestue kunne se således ud:
2-3 dage, hvor mor eller far er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres datter at her er hyggeligt og dejligt at være. Så hun er helt tryg ved stedet.
2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres datter prøve at spise alene med de andre, lader hende blive skiftet af en anden voksen. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger af, hvordan hun reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så hun får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og går. Det kan andre gange være bedre at I går hurtigt og siger farvel med det samme - og afleverer jeres datter i favnen på en pædagog, der så trøster og hjælper hende videre i dagens aktiviteter og så kommer I igen lidt senere.
Netop det at aflevere hende i favnen på en anden, er med til at signalere tillid, at du har tillid til at den anden voksne kan passe hende. Når du giver hende over i armene på en anden, så signalerer du "nu går mor, men pædagogen passer på dig" og herefter kan pædagogen så trøste og hjælpe hende videre. Din datter spejler sig i dig og hvis du virker utryg ved situationen, så vil hun naturligt også føle sig mere utryg.
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres datter spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af en anden voksen. Og hvor I forældre så kommer, når hun har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at mor eller far er der igen :)
Mange forældre oplever at det går rigtig godt i starten, men efter nogle uger, så bliver barnet pludselig ked af det. Det er helt normalt og handler om at det pludselig går op for hende, at det ikke kun er sjov og spændende - det er hver dag. Reaktionen kan på den måde nogle gange komme lidt forskudt og det kan være en god idé at medtænke, at man ved indkøring måske skal gemme lidt dage/timer til efter 3-4 uger, fordi barnet her kan have brug for lidt kortere dage igen ...
Det kan være en rigtig god idé at I allerede nu begynder at øve at sige "farvel og goddag" i hverdagen. At du og jeres datter f.eks. siger farvel og vinker i vinduet eller lignende, når far kører - så I på den måde træner lidt det samme som vil ske, når hun skal afleveres i vuggestue.
I kan også lege borte-tit, som også er en leg, der kan give hende lidt fornemmelse for at I stadig er der, selvom I er kortvarigt ude af syne :)
Jeg håber ovenstående giver lidt idé om hvordan det kan gøres og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke med indkøringen! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske