Svar: Konflikt i børnehaven

10. september 2012

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære lillepigens mor

Tak for dit brev :)

Jeg synes det skal tages meget alvoligt, det du oplever i din datters børnehave. Det er simpelthen ikke okay at din datter dagligt står for skud, at hun kommer hjem med tydelige rifter, manglende hår osv. og at det tilsyneladende er den samme pige, der er hård overfor hende. Mobning starter i børnehaven og det her grænser faktisk til at være mobning.

Jeg vil anbefale at du beder lederen af institutionen om et møde, hvor I skal drøfte situationen og hvad de vil gøre ved det. Jeg synes du skal foreslå at institutionen køber "Fri for mobberi" programmet, der er Mary Fondens og Red Barnets forebyggende antimobbeprogram.

Programmet består af en kuffert med forskellige pædagogiske redskaber og hvor man arbejder med at gøre børnene bevidste om, hvordan man er en god ven, at der er forskel på at drille for sjov og drille for alvor, hvordan man selv siger fra og hvordan man hjælper andre med at sige fra. Der er altså både fokus på dem som ...

Annonce

... ikke kan finde ud af hvordan man er sød overfor andre, og også på dem, som det går ud over og dem der ser på ...

Der er lavet en kuffert til børnehavebørn - alderen 3-6 år. Programmet "Fri for mobberi" bygger på at:

- Mobning blandt børn er de voksnes ansvar
- En forebyggende indsats er nødvendig for at bekæmpe mobning
- Inddrage tilskuerne til mobning
- Udvikle børnefællesskaber der bygger på tolerance, respekt, omsorg og mod

Når man køber den første kuffert, så får pædagogerne i institutionen et instruktørkursus med. Så de bliver klædt på til at gå igang med programmet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan læse meget mere på friformobberi.dk

I jeres situation vil jeg altså vælge at tale med pædagogerne om hvordan I samlet kan gøre en indsats, så alle børn trives med at være i børnehaven. Hvis en sådan indsats ikke hjælper eller der ikke er interesse eller opbakning til at gøre noget, så ville jeg flytte min datter ...

Knus herfra :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder