Svar: Konflikt i børnehaven
10. september 2012
Alder:
4 år
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes det skal tages meget alvoligt, det du oplever i din datters børnehave. Det er simpelthen ikke okay at din datter dagligt står for skud, at hun kommer hjem med tydelige rifter, manglende hår osv. og at det tilsyneladende er den samme pige, der er hård overfor hende. Mobning starter i børnehaven og det her grænser faktisk til at være mobning.
Jeg vil anbefale at du beder lederen af institutionen om et møde, hvor I skal drøfte situationen og hvad de vil gøre ved det. Jeg synes du skal foreslå at institutionen køber "Fri for mobberi" programmet, der er Mary Fondens og Red Barnets forebyggende antimobbeprogram.
Programmet består af en kuffert med forskellige pædagogiske redskaber og hvor man arbejder med at gøre børnene bevidste om, hvordan man er en god ven, at der er forskel på at drille for sjov og drille for alvor, hvordan man selv siger fra og hvordan man hjælper andre med at sige fra. Der er altså både fokus på dem som ikke kan finde ud af hvordan man er sød overfor andre, og også på dem, som det går ud over og dem der ser på ...
Der er lavet en kuffert til børnehavebørn - alderen 3-6 år. Programmet "Fri for mobberi" bygger på at:
- Mobning blandt børn er de voksnes ansvar
- En forebyggende indsats er nødvendig for at bekæmpe mobning
- Inddrage tilskuerne til mobning
- Udvikle børnefællesskaber der bygger på tolerance, respekt, omsorg og mod
Når man køber den første kuffert, så får pædagogerne i institutionen et instruktørkursus med. Så de bliver klædt på til at gå igang med programmet.
Du kan læse meget mere på friformobberi.dk
I jeres situation vil jeg altså vælge at tale med pædagogerne om hvordan I samlet kan gøre en indsats, så alle børn trives med at være i børnehaven. Hvis en sådan indsats ikke hjælper eller der ikke er interesse eller opbakning til at gøre noget, så ville jeg flytte min datter ...
Knus herfra :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske