Svar: Ny ordning med delebarn
23. maj 2012
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære bonusmor
Tusind tak for dit brev og din fine beskrivelse af den situation I står i hos jer :)
Det berører mig meget dit brev, for jeg kan virkelig ud af brevet læse, hvor elsket denne lille pige er. Der er ingen tvivl om at hendes forældre vil hende det bedste og hvor er det stort, at man som mor kan se at pigen har et andet behov end man selv har og derfor kan vælge at lade hende bo flere dage hos far, end hos sig selv ... Det lyder som om at mor har det svært og det er rigtig fint at hun kan se dette behov hos sin datter.
Jeg tror jeres lille pige vil have det godt med en 10 + 4 ordning, så hun har mere sammenhængende tid hos far / hos jer og så er 4 dage hos sin mor. Det vil naturligt på sigt være rigtig dejligt for hende at have en mere sammenhængende hverdag uden så mange skift og selvom det i starten sandsynligvis vil være lidt forvirrende med den nye rytme, så er jeg ret sikker på at hun efter lidt tid vil have det bedre på denne måde. Samtidig fortæller du at I har talt om at hendes mor en gang imellem kan komme hos jer, I kan spise sammen osv. Og igen - hvor er det stort, også af dig, at kunne gøre disse ting for at den lille pige skal have det godt. Det er rigtig dejligt at høre at det også kan lade sig gøre på denne måde. Stort skulderklap til jer alle.
Men hvad skal I sige til hende ... Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at I fortæller hende at I vil hende det godt, hun er en god pige og gode piger skal have det godt. At I elsker hende meget højt alle sammen, både mor, far og ekstramor og at I derfor har besluttet at hun nu skal bo 10 dage hos jer og 4 dage hos mor. I behøver ikke fremlægge det sådan at hun "bor hos jer og besøger sin mor", fordi det vil kunne gøre at hun måske føler at mor ikke vil hende og hun vil kunne blive bange for at hun har gjort noget forkert og at det er hendes skyld ...
Det er vigtigt at få præciseret overfor hende, at I jo netop elsker hende og at I har besluttet at hun skal bo mere hos jer, fordi det kan I mærke vil være rigtig godt for hende. Og at det handler om at hun skal have det godt.
I må ikke give hende følelsen af at I tager hende væk fra mor eller at mor ikke vil hende. Derfor er det også vigtigt at I netop taler med hende om at mor stadig er der, at hun stadig skal bo hos mor og at mor også er med til fødselsdage, at I skal grille sammen til sommer eller lignende .. I skal her naturligvis kun sige noget, som I er sikre på at kunne holde.
De udbrud hun har haft hos sin mor, hvor I fornemmer det måske handler om at hun savner mors opmærksomhed og nærvær - det kan sagtens være at I har ret, det kan godt handle om dette. Og hvis det er tilfældet, så tænker jeg at det jo netop må hjælpe mor at kunne være mere nærværende, hvis hun så kun har lillepigen i 4 dage, ligesom det også vil hjælpe jeres datter at hun er længere tid hos jer og der bliver mødt og anerkendt på en anden måde. Jeg ser det derfor, ud fra det du beskriver, som noget positivt og godt, fordi hun netop vil trives bedst der hvor der er tid, ro og overskud til hende, når hun har brug for det :)
Læs også bøger for hende om børn, hvis forældre er skilt. Om at skulle flytte fra hjem til hjem. Selvom hun har haft det sådan i flere år, så kan det stadig være rigtig dejligt at læse om andre og det kan være lettere at tale om andre og hvad de føler og oplever end det er at tale om sig selv. Det kan også være springbrættet til selv måske at få sat lidt ord på de ting hun går og tumler med. Hun er, som du skriver, blevet ekstra moden af de ting hun allerede har oplevet og det kan være rigtig dejligt at få sat lidt ord på sine følelser, netop fordi hun nok tumler med mere end de fleste knap 5 årige gør .... Du kan også læse bøger sammen med hende netop om følelser.
Maaholms Forlag (Nu under Borgens Forlag) har udgivet en serie om følelser. Den er lavet til oplæsning og samtale med børn i alderen 5-8 år og jeg tænker at jeres datter godt kan have glæde af dem allerede nu. Der er bøger med titlen "Jeg er ensom", "Jeg er glad", "Jeg er genert", "Når jeg bliver mobbet", "Jeg keder mig", "Det er uretfærdigt", "Når jeg er i dårligt humør" og "Jeg er noget særligt". Og de kan meget fint bruges som udgangspunkt for en samtale om, hvordan jeres lille pige har det og hvordan vi alle sammen kan have det. Det kan være en måde at få talt lidt om forskellige ting på.
Håber du kan bruge ovenstående videre og fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske