Svar: Grædefærdig mor
15. juli 2004
Alder:
10 mdr.
Kære flove og grædefærdige mor
Du er bestemt ikke den eneste, som føler at du ikke slår til. Jeg tror alle forældre oplever denne frustration på et eller andet tidspunkt og jeg tror også at alle forældre har prøvet at råbe af deres barn, fordi det nu bare blev for meget. Det vigtigste er at man er klar over at det var galt, at man kan undskylde over for sit barn, at man ikke bærer nag, men bliver gode venner igen... og så kan det jo være nødvendigt at gå en tur rundt om huset, når det rigtig brænder på, hvis temperamentet eller løber af med en.
Jeg tror din søn er inde i en fase, hvor han øver sig i at være væk fra jer, det der hedder seperationsfasen. Han ved endnu ikke at I er der, selv om I er i rummet ved siden af, han føler sig forladt, når han ikke kan se jer.
Nogle børn har behov for at være alene, når de skal sove, da de ellers ikke kan finde ro, men ser det som en mulighed for underholdning, at mor og far sidder der. Andre børn har behov for at man sidder hos dem, bare holder i hånden, stryger lidt over håret osv. uden at snakke, bare være til stede, så de ved man er der og så lægger de sig roligt til at sove i løbet af få minutter.
Måske skulle I prøve at være hos ham lidt i denne fase, at sidde hos ham uden at snakke, men bare være til stede, se om han så ikke falder til ro og du/far kan liste ud af værelset efter 15 minutter.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske