Svar: Grædefærdig mor

15. juli 2004

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære flove og grædefærdige mor

Du er bestemt ikke den eneste, som føler at du ikke slår til. Jeg tror alle forældre oplever denne frustration på et eller andet tidspunkt og jeg tror også at alle forældre har prøvet at råbe af deres barn, fordi det nu bare blev for meget. Det vigtigste er at man er klar over at det var galt, at man kan undskylde over for sit barn, at man ikke bærer nag, men bliver gode venner igen... og så kan det jo være nødvendigt at gå en tur rundt om huset, når det rigtig brænder på, hvis temperamentet eller løber af med en.

Jeg tror din søn er inde i en fase, hvor han øver sig i at være væk fra jer, det der hedder seperationsfasen. Han ved endnu ikke at I er der, ...

Annonce

... selv om I er i rummet ved siden af, han føler sig forladt, når han ikke kan se jer.

Nogle børn har behov for at være alene, når de skal sove, da de ellers ikke kan finde ro, men ser det som en mulighed for underholdning, at mor og far sidder der. Andre børn har behov for at man sidder hos dem, bare holder i hånden, stryger lidt over håret osv. uden at snakke, bare være til stede, så de ved man er der og så lægger de sig roligt til at sove i løbet af få minutter.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Måske skulle I prøve at være hos ham lidt i denne fase, at sidde hos ham uden at snakke, men bare være til stede, se om han så ikke falder til ro og du/far kan liste ud af værelset efter 15 minutter.

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder