Svar: Kaster med alt, også maden

15. juli 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer

Når Tobias kaster med maden, så skyldes det sandsynligvis at han enten ikke er sulten nok eller at han mister overblikket og derfor begynder at lege mere med maden end han spiser ...

Det er derfor super godt og helt rigtigt, at I nu er begyndt at servere meget lidt for ham af gangen, det er langt bedre at give ham 3 små hapsere af gangen og så først tilbydes andre, når de første er spist.

Derudover tænker jeg også at han måske er ved at nå en alder, hvor han gerne vil spise større stykker mad, så måske skulle I prøve at give ham et kvart stykke rugbrød at bide af, i stedet for små hapsere, ligesom han kan få en frikadelle at gnave af, kartofler at gnave osv. i stedet for at spise det i små stykker.

Det kan også være en god idé at lære ham at spise med en gaffel, så han styrer maden på gaflen og koncentrere sig om det i stedet for at smide det bagom ryggen :)

Og så skal I naturligvis spise sammen og opfordre ham til det I gerne vil have ham til "ind i munden skat, mmm, smager godt, ind i munden" og også gerne "må mor smage?" og lade ham komme lidt i din mund, ligesom han også smager fra din tallerken, så fokus bliver på maden og det der sker der, mere end at lege med maden :)

Hvis han leger med maden, fordi han ikke er mere sulten, så vil det være fint at afbryde måltidet, ...

Annonce

... sige ganske kort og bestemt, "nej, så er du færdig med at spise, tak for mad" og så fjerne hans mad. Han protesterer måske og så får han maden igen med besked om at det skal spises "ind i munden" og måske spiser han så videre, måske smider han maden igen og så slutter måltidet. Han får vasket/tørret sine hænder og tørres omkring munden og så sættes han ned og kan lege på gulvet i stedet. På den måde kan I signalere at lege med maden ved bordet ikke er okay ...

Han skal jo stadig have mange små måltider dagen igennem, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke mere end 1½ time, så tilbydes han noget igen. Der er han så sikkert mere sulten og vil så naturligt koncentrere sig mere om at putte det i munden og ikke bag om ryggen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han kaster så voldsomt med sit legetøj, at det kan gå i stykker eller ramme nogen, som kan komme til skade eller lignende, så må I naturligt her også prøve at aflede ham, så han ikke når dertil og også afbryde legen - evt. sætte legetøjet væk ... Det hjælper at lade en handling følge med det nej I giver, så I enten fjerner ham eller fjerner det han evt. er igang med at ødelægge. Det forhindrer ham ikke i at forsøge igen, men det hjælper ham til på sigt bedre at huske, at det her var forkert.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år